Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hej, här kommer min Cromwell IV vagn från Airfix i skala 1/76, håller på att försöka lära mig att wascha, vädra mm, är så gott som nybörjare i den här trevliga hobbyn. Kom gärna med kommentarer och säg vad som är bra och mindre bra så jag utvecklas. Det jag saknar är en antenn som ska på plats men annars är den klar. Jag har washat med humbrol 83 oljefärg, annars är det Tamiyas Khaki Drab färg xf 51, som jag har kört med airbrush, banden målades med Humbrol 113 oljefärg och kulsprutorna med Humbrol 53.
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Den ser bra ut! Något som skulle kunna göras för att höja helhetsintrycket är att torrborsta silverfärg över larvbanden så att de ser lite blankslitna ut. Något som med fördel även görs på insidan om banden, eftersom de gummiklädda hjulen lätt gnuggade bort all färg och rost. Kanske även lite mer bortsliten färg runt luckorna också?
En liten brasklapp... jag föreslår att du struntar i silverfärgen och ersätter den med stål alt blandar i en del svart i silverfärgen.
Silver har en tendens att sticka i ögonen.
Men det är ju givetvis bara min personliga uppfattning...
Jag har ikväll chippat lite mer runt luckorna med lite svartfärg och även ändrat lite på banden, jag tog silverfärg blandad med svartfärg. Foto kommer i morgon och jag tackar för era inlägg, det är viktigt för mig att få höra vad andra tycker för det gör mig till en bättre modellbyggare.
/Henrik Persson
Jag såg på den översta bilden att jag måste bättra över drivhjulet fram för det har kommit lite silverfärg på den Jag blandade silverfärg och svart tillsammans och washade det över banden.
Får jag föreslå en ny antenn? Eller rättare sagt två?
Den du har e lite tjock nämligen och brittiska vagnar hade två st, en lång (ungefär som din) och en kort (hälften) på antennfästet bakom vagnschefens kupol.
Använd gärna tunn metalltråd (typ mässingstråd el likn), se bara till att den är spikrak, krokiga antenner ser inte bra ut.
En annan sak jag tycker att du skulle gjort egentligen det är att ha struntat i den "prong" (engelsk benämning, amrisarna kallade den "Cullin device" eller "Hedgerow Cutter") som sitter längst fram på vagnen, alltså "taggarna" om du förstår vad jag menar. Denna fanns nämligen inte på Cromwellvagnar mer än en vagn som testades hemma i England. Vagnen får ett helt annat utseende utan den. Kan vara lite svårt att fixa nu iofs, men ett tips till din nästa Cromwell kanske? Rekommenderar fö Tamiyas Cromwell i 1/35, den är väldigt fin.
Tack Öken-Erik för att du säger hur förebilden ser ut i verkligheten, jag trodde airfix hade de korrekta dekalerna i lådan som följde med, men man lär sig. Tycker det är bra att modellbyggare med stor kunskap säger till oss nybörjare och berättar hur förebilden ser ut i verkligheten. Ja jag hade faktiskt den magkänslan om antennen som du beskriver och får byta ut den. Sen vore det ganska tråkigt om man inte fick några synpunkter alls på sina alster som man postar, för då hade man trott att allt var by the book. Samt att många nybörjare kanske skulle sluta att posta sina alster för att ingen bryr sig ändå om vad vi postar här. Detta ger mig mer inspiration och mer kunskap i att bli en bättre modellbyggare av att andra modellbyggare delar med sig av sin kunskap.
/Henrik Persson
PS: Vad tycker du om mina band, bättre eller sämre?