AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) färdig s. 16

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Emil Lindberg »

Janne.S skrev:Du verkar kunna din viggen, Emil, då kanske du är rätt man att fråga om antennen under höger vinge och givaren på bakom höger luftintag?
Jag har ju jobbat med typen. Hur lyder dina frågor?
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Emil Lindberg skrev:
Janne.S skrev:Du verkar kunna din viggen, Emil, då kanske du är rätt man att fråga om antennen under höger vinge och givaren på bakom höger luftintag?
,
Jag har ju jobbat med typen. Hur lyder dina frågor?
Jo, jag undrade om antennen under höger vinge i den där vita rutan, vad är det för antenn, sedan finns det en givare på höger sida flygkroppen, under canarden, vad gör den?
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Emil Lindberg »

Janne.S skrev:
Emil Lindberg skrev:
Janne.S skrev:Du verkar kunna din viggen, Emil, då kanske du är rätt man att fråga om antennen under höger vinge och givaren på bakom höger luftintag?
,
Jag har ju jobbat med typen. Hur lyder dina frågor?
Jo, jag undrade om antennen under höger vinge i den där vita rutan, vad är det för antenn, sedan finns det en givare på höger sida flygkroppen, under canarden, vad gör den?

Den vita rutan är en DME-antenn, en del i navigeringssystemet.

Givaren på höger luftkanal är en temperaturgivare. Motsvarande finns på Gripen, fast då på vänster luftkanal
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Tack Emil för det svaret :D

Andra glada nyheter.....dekalerna har kommit, tack igen Henke!

Då var jag på par igen med verkligheten, dekal på.....försegla....panelwash....regn och väder streaks.....oljestreaks.....postshejd....mattlack....slutmontering....fotosession!
Vad tror ni, klar på tisdag eller onsdag? :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Attans dekalerna var för stora som Henke skickade.... men snäll som han är så skickade han en full uppsättning, så det vara bara att strippa dekalerna från andra sidan och ersätta med Henkes så blev det lika på båda sidor!

Bild

HAde vissa svårigheter med att få loss alla dekaldelarna...satt som berget och jag nötte hl i målningen åxå...men det gör inget :D
Den här modellen börjar bli en riktig rugguggla och jag kan inte annat än att tycka att den får mer och mer liv. Undrar var det här ska sluta? :P


Jo, jag petad eihop lasten åxå....var jut tvungen att göra något i alla fall medan jag väntade på dekaler :P

MAssiv last helt enkelt!!!

Bild

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

De va helvette..Var dom för stora i alla fall? hmm, hur som helst så blev det ju inte så tokigt endå Janne! Väntar på spänning till nästa uppdatering! Klart bästa splinterviggen tråd på länge! :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Henrik R skrev:De va helvette..Var dom för stora i alla fall? hmm, hur som helst så blev det ju inte så tokigt endå Janne! Väntar på spänning till nästa uppdatering! Klart bästa splinterviggen tråd på länge! :D
TAck Henke :D
Du var en räddare i nöden!

Det blir en FET Viggen av det här...värdig avslutning på Escis plastvråk!
Kosta vad det kosta ville...det här skulle bli en korrekt AJ! ......undrar vad den kostar? Själva modellen kostade mig 300 pix, apdyrt redan där :P
Jag har stoppat i den:

Maestro:

Utblås
Cockpit ets
Luftbroms ets
Vitemetall ställ
Resin hjul
Pitotrör från draken settet
vacumformad huv
2x bombset M769 med M/71 lavett
RAT
Fläktfront
Hjulbrunnar

Two Mikes:

Canarder
vapenbalkar
korrigerad buk
luftintag

Pisco:

resin nos

Neomega:

resin cockpit


Flying colors:
JA dekaler
Kronmärken

Euco decals:
siffror

Two Bobs:
Delar ur deras Viggen ark.

Sedan allt jag detaljerat själv men det kostar ju inget...
spackel borde jag lägga upp som en kostnad åxå :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Sten Ekedahl »

Janne.S skrev: Det blir en FET Viggen av det här...värdig avslutning på Escis plastvråk!
Kosta vad det kosta ville...det här skulle bli en korrekt AJ! ......undrar vad den kostar? Själva modellen kostade mig 300 pix, apdyrt redan där :P
Jag har stoppat i den:

Maestro:
Utblås
Cockpit ets
Luftbroms ets
Vitemetall ställ
Resin hjul
Pitotrör från draken settet
vacumformad huv
2x bombset M769 med M/71 lavett
RAT
Fläktfront
Hjulbrunnar

Two Mikes:
Canarder
vapenbalkar
korrigerad buk
luftintag

Pisco:
resin nos

Neomega:
resin cockpit

Flying colors:
JA dekaler
Kronmärken

Euco decals:
siffror

Two Bobs:
Delar ur deras Viggen ark.

Sedan allt jag detaljerat själv men det kostar ju inget...
spackel borde jag lägga upp som en kostnad åxå :P
Det är när man gör en sådan summering som man inser att den där dyra resinbyggsatsen från CMK som innehåller "extra allt", egentligen inte är så dyr. 8-)
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Allting är relativt :P
Men jag slipper gärna ett till sådant här bygge!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Lite vädring...


Nu är den vädrad å go, ska bara göra lite post shejding här och där...


SÅ här bled det med washerna i alla fall... först panelwashen, En tunn wash av svart och bränd umbra...

Bild





Bide så här efter jag torkade väck...

Bild

Bild




Sedan lite ytstruktur, regnränder och annat...

allt torkades av i vindriktningen...

Bild

Bild





Flankerna torkades i regnriktningen...

Bild

Bild





Sedan lite streaks och spill...

Bild

Bild



Slutligen mattlack...är inte helt nöjd med mattlacken, den ligger som ett dammlager uppepå färgen, får nog göra om tror jag nog...

Bild



Då så, det var det sista då, nu blir det bara slutmontering och lite trixande sedan är den banne mig klar!


Dykker upp i bildrutan om någon dag eller så :D


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar