AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) färdig s. 16

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Erik_G »

Ha ha, ok, gjort!

:D

/E
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

För att skära ut rodren måste man verkligen ha tungan i rätt mun! Det går inte bara att såga av rakt upp och ner eftersom roderen är längre på undersidan än på översidan så man måste få till liksom ett trappsteg.

Bild




Mer skärande, utblåset ska ju få plats...

Bild




Sedan insåg jag att jag måste göra plats för hjulbrunnarna åsså :P

Bild




Typ så..

Bild



Och det passar så här...

Bild




Sedan limmade jag ihop vingarna.

Bild




Dags att ta tag i utblåset!


JAg började med att grunda med Alclad

Bild




I baken sitter reverseringsklaffarna, de stänger at utblåset och riktar kraften frammåt genom slitsar i sidorna och undersidan.
JAg är inte helt nöjd med hur det ser ut, klaffarna ska fällas in i fickor i sidorna av utblåset ....

Bild




VAd göra? Plasticard! ( egentligen ska jag inte behöva göra det här på en eftermarknadsdel, de skulle redan ha tänkt på det här!)

Bild




Den övre klaffen hänger ner lite när motorn är av så fickan ska synas lite...

Bild



Så, en liten början i alla fall, det är mer pyssel på de här grejorna...


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

Starkt jobbat Janne, vilket jättejobb! En annan har inte tålamod för ett sånt där omfattande jobb! Hatten av!
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Björn G »

Underbart arbete! Att du orkar - i synnerhet nu när den nya Viggen "snart" är här... (he-he!) :twisted:
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Tack Henrik Å björn :D

Det blir ju den sista ESCI Viggen jag bygger...då får jag lägga manken till att den blir OK :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Björn Fransson »

Vi är alla skyldiga dig ett stort tack! Utan detta magnifika arbete, hade aldrig nyheten om Tarangus Viggen blivit verklighet - enligt Murphys lag för modellbyggare. :D Men jäklars, vilket bygge!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:Vi är alla skyldiga dig ett stort tack! Utan detta magnifika arbete, hade aldrig nyheten om Tarangus Viggen blivit verklighet - enligt Murphys lag för modellbyggare. :D Men jäklars, vilket bygge!

Hehe, jag vet :P

Tänkte jag måste bli av med allt lulllull jag införskaffat till VIggen...var fullt på det klara att det skulle antagligen dyka upp en ny Viggen, som sagt det har hänt förut när jag byggde SUfan :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Trollis
Inlägg: 123
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:39
Ort: Åre

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Trollis »

För tusan Janne, detta är jus nästan för intressant att följa att det borde vara kriminelt. :lol:
VILL OCKSÅ FÅ TILL MINA ESCI/AIRFIX VIGGAR SÅ HÄR SNYGGT!! men tyvärr så är man ju knappt en tiondel så bra med PC, ets och resin.
Sen är det bara att haka på tack kören för den nya kommande (och förhoppningsvis bättre) Viggen satsen.

Ser fram emot nästa uppdatering.

MvH Anders "Trollis" Bernhardsson
"Time to find out who you really are.. what are your hobbies and interests?"
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Hehehe , Tack Trollis :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

NU har jag en bautastor uppdatering för er :D




Arbetet på utblåset fortsätter....



Jag tunnade ut kanterna runt reverserings slittarna...både plasten....

Bild



... och resinet. Jag var tvungen att Dremla bort lite detaljer från resinbaken... iof var det inga grejer som jag sett på referenserna, allt de gjorde var att skymma sikten. Om man titter in snett framifrån så ska man kunna se ut genom utblåset och det är bara en tunn kant där.

Bild




Sedan detaljerade jag lite med plasticard på framkanten av slittsen.

Bild

Bild




Och lade till de här små pryttlarna på utblåset, jag har inte en aning om vad de är för något men de är där :P

Bild

Bild




NU tyckte jag det var dags att limma på vingen...riktigt bra passform faktiskt, antagligen ända stället med bra passform :P
Profilen börjar bli bekant nu va?

Bild




Passformen på buken var en annan historia dock, jag har ingen annan att skylla på än mig själv, jag var osmidig när jag sågade loss buk resinet från gjutklossen :P

Bild




JAg målade "kalkon fjädrarna" i Alclad exhaust metal, utsidan i Alclad Steel och White aluminium på detaljerna....Dags för en torrpassning!

Bild




EBKn målades i ALclad Exhaust metal och ringarna i Steel. JAg vädrar inget hör då grejerna kommer sitta djupt ine i flygkroppen så man kommer inte kunna se i alla fall :P

Bild




Baken målades i Steel och den övre reverseringsklaffen limmades på i ett lite hängande stuk.

Bild




Då var det bara att sätta ihop utblåset och limma på baken! Pass formen var riktigt bra och baken verkligen klickade på plats!

Bild

Bild




En liten torrpassning av stjärtfenan får avsluta uppdateringen :D

Bild


Rullar ju på bra det här :D

Här näst blir det en del slipande å spacklande igen....


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar