AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) färdig s. 16

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) färdig s. 16

Inlägg av Janne.S »

Detta har hänt :


http://ipmsgoteborg.clubdiscussion.net/ ... irfix-esci




Återuppståndelse...

Dags att blåsa liv i ett falnat projekt!..... Vakna, Viggen!



NU ska här slaktas!!!
JAg måste göra rum för Two Mikes nya resin buk (så man slipper hängmagen)...markerade plasten som ska väck.

Bild



Sedan tog jag fram Dremeln och en skärskiva och sedemera slajsade bort plasten!

Bild



Jag kom på en smart grej för ett tag sedan, när man köper Maesdtros pitotrörsset till Draken så får man med två uppsättningar av 3 pitotrör; en lång för noskonen och en lång och en kort för den vertikala stabben.
NU visade det sig att det långa pitotröret för stabben är så gott som rätt längd som Viggens pitotrör, smart va?
SÅ jag limmade på pitotröret på Piscos resin nos!..ser alldeles förträffligt ut!

Bild




Sedan målade jag fläktfronten i White aluminium

Bild




Och limmade Maestros PE IP på Neomegas IP-kåpa.

Bild



Slutligen så limmade jag fast fläktfronten och maestros hjulhus i nosen.

Bild



Härnäst ska jag ta itu med RAT:en som min vän Juan designade och jag hade äran att provpassa innan den gick till gjutning hos Maestro.

Limma lugnt!
Senast redigerad av Janne.S den 30 apr 2013, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av 103driver »

Intressant! Jag har också en gammal Esci 1/48 Viggen liggande någonstans. Av någon outgrundlig anledning så har de obyggda delarna spridit sig till olika smålådor, så jag får nog börja leta om det ska bli någon 37:a... Kommer att följa ditt bygge extra noga.

Lasse
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Heh, jag har alla delar i små plast påsar.....orginal delarna blir bara färre....
Just nu har jag 3/4 flygkropp, vingar, vertikal stabb och vapenbalkar kvar från orginalet....
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

Åhh var rart Janne! Jag kommer följa ditt viggenbygge med glädje! ska bli intressant. Synd att man måste istort skratcha hela flygplanet :-(. Men det är det kanske värt! Jag har/hade en stilig ESCI Viggen ståendes i hyllan själv. tills jag råkade putta ned den rakt i golvet för nån vecka sen..haha!
Blir det en Kammoviggen eller en Grå/grå Janne?

Viggen sprack längsgående och varenda understickande detalj for över golvet..ahhh INGEN ROLIG SYN!! he

Bild
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Uschiamej en sådan olycka :(

Fanns inget grått/grått på AJ...någon AJS blev väl målad i grått/grått
Men AJ får hålla sig med antingen metallren eller lövhög...i mitt fall blir det givetvis lövhög.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Björn Fransson »

Oj! Byggde den där härom året och försökte få åtminstone lite rätsida på den utan annan resin än hjul och stol. Efter den resan är jag fylld av respekt inför alla som ger sig på denna gamla rundmagade dinosaurie. Ska bli spännande att följa%
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Björn Fransson skrev:Oj! Byggde den där härom året och försökte få åtminstone lite rätsida på den utan annan resin än hjul och stol. Efter den resan är jag fylld av respekt inför alla som ger sig på denna gamla rundmagade dinosaurie. Ska bli spännande att följa%
Ja rolig är den ju inte :P

HAr tampats med den förr och fått hyfsat resultat utan massa resin...nu ska vi se hur det blir med allt godis till....kan säga att det är den enskilt dyraste modellen jag någonsin byggt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) Färdig s16

Inlägg av Janne.S »

VI har RAT...


Jag började med a grunda inrdningen med Alclad grey primer/microfiller.

Bild




Sedan på med Alclad white aluminium

Bild



Lite detaljmålande...trummorna eller vad det e målade jag med Tamyia clear yellow för att få fram den dä gulgröna metalic färgen som de verkar ha enligt referenserna.

Bild



Juan som gjorde det här settet berättade att vissa grejer gick helt enkelt inte att få in pga gjuttekniska orsaker men han gjorde hål där man kan passa in lite rör för att piffa upp det ytterligare.
Det är inte särskilt svårt, med lite blytråd eller smal kabel, som jag använder, fixar man det i ett nafs. Håll bara koll på referenserna när ni gör det så e det inga probs :D

Det ska se ut ungefär så här :

Bild




Sedan målade jag rören med aluminium och lade till lite detaljer här.

Bild



LIte blanklack och sedan en wash på härligheten...när det torkat så ska jag lägga lite mattlack på och sedan limma det på plats i flygkroppen.

Bild



På tal om flygkroppen....




Jagf limmade in cockpiten... börjar bli seriöst mycket resin i den här nu :P
Bild





Sedan torrborstade jag IP-kåpan och lade en droppe Tamyia clear yellow som HUD lins (ser inte så gult ut när jag lade den på svart :P )

Bild





Dags att korta av baken lite....

Bild





fram med Dremeln och kapa...

Bild




Flygkroppen ser lite kort ut :P :P

Bild




JAg limmade cockpit och IP-kåpan med CA-lim och tejpade resten av flygkroppen.
Bild

Bild





Som ni kan se har vi en liten passformskonlfikt här, mitt felk för att jag inte torrpassade kroppshalvorna innan jag limmade dit hjulbrunnen, får se hur jag löser det där :/

Bild




Det var alles för idag!

Limma lugnt!!
Senast redigerad av Janne.S den 30 apr 2013, 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

Inga roplem för Janne!! Får lite Miragevibbar om passformen :-). men skillnaden är att en Viggen vill man gärna hålla på med oavsett..haha!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

LOL
Passformen är faktiskt rätt OK, bara jag som är kass nå att sätta ihop saker som vanligt :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar