AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci) färdig s. 16

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av jfall »

Wow! Ser ursnygg ut jag vill också ha! :D
Jakob Fall
AP
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av ecafrze »

Stjärtfenan har jag inte ens reagerat över.. Jag har väl mest suttit och dreglat över det mästerverk du håller på att framställa! Än en gång, BRA JOBBAT!!
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Tack Jakob och Fredrik :D

Stjärtfenan är väl inte så uppenbart sned men tillräckligt för att störa mig och kamma hem massa minus på en tävling. :/
Men nos problemet behöver jag inte leva med längre i alla fall....se kvällens uppdatering :D
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av jfall »

Om du vågar kan du ju alltid prova på att fixa problemet. Jag hade samma problem med J8 jag bygger på då höger stabilisator lutade snett uppåt.
För att rätta till det tog jag min modellsåg och sågade ett litet snitt på sidan som skulle stabilisatorn skulle böjas. I ditt fall skulle det vara här:
Bild
Man fyller sedan snittet med superlim och drar i fenan tills den är vertikal och väntar på att limmet torkar. Sedan får man slippa, spackla, rista och måla igen.
Kräver en del jobb och så men om det blir så att det är det ända du kan se så kanske det är värt det. Själv tycker jag att den ser helt fantastik ut, tänk om man hade en sådan på hyllan :D .

Jakob
Jakob Fall
AP
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Bra idé Jakob :D
JAg ska klura på detta
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Ännu en uppdatering :D



Jag började med ett kosmetiskt problem, eller ska vi säga som det egentligen är, jag gjorde en blunder :P
Jag fick inte till det med nosen, den sitter helt enkelt FEL, jag har stört mig mer och mer på det för det förstör hela profilen på modellen...jag had lika gärna kunnat använda nosen som kom i låddan!

För att rätta till det så måste nosen av och det utan att förstöra för mycket runt i kring.

JAg tejpade med tamyia tejp på båda sidor om fogen...
Bild





sedan tog jag ett skalpellblad som jag försikt drog längs fogen tills nosen ramlade av!


Bild





Här ser ni den gamla kanten...

Bild





JAg gjorde upp en ny vinkel med tamyia tejp

Bild





Och så tog jag fram Dremeln!

Bild




JAg slipade längs med tejpen och sedan tog jag en handfil för finliret och seda limmade jag dit nosen i ny position och vips så ändrades hela profilen! Det är en liten glipa runt om men jag är helnöjd med ingreppet!
Bild





Fylld med positiv energi gav jag mig hän flapsen...

Först borrade jag upp en serie hål i vingbasen ( 3x 0.8mm, 2x 0.6mm and 3x 0.5mm)...

Bild





Sedan slipade jag cylinderhusen i en vinkel.......

Bild





Sedan gjorde jag skåror med en såg....

Bild




Motsvarande skåror på vingarna....

Bild




Sedan klippte jag ut 12 små rutor av plasticard....

Bild




Och limmad efast dom på flapsen....

Bild




Kollad eså de matchade skårorna i vingarna....

Bild




Formade till rutorna till något mer gångjärnslikt....

Bild





Målade dom i silver och limmade fast grejerna i vingarna igen..... notera att på AJ så hänger flapsen ca 7 grader neråt när den är parkerad men inte skevrodren, de pekar horisontellt .

Bild




Klart...

Bild




Sedan limmad ejag på vingklaffarna på canarderna

Bild





Det var dagens insats :D

Bild





Nu återstår bara resten :P

Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

Men helv... Starkt jobbat att ordna till nosproblemet så där gallant! Det blev ju urbra och flappsarna oxå!
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Tack Henrik :D
Var tvungen att bygga upp tillräckligt med frustration för att våga ta språnget :P
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Janne.S »

Näsjobbet del två :P


Jag var ju tvungen att fixa fogen och när det ändå är exkrementerat i det blåfärgade förvaringsutrymmet så var det bara att plocka fram tamyia spacklet och bita ihop.

Bild





Jag försökte skydda dekalerna med tamyia tejp som jag gnuggat loss det mesta klistret ifrån och satte igång att slipa.

Bild




Det hjälpte inte utan ettan rök, ja ja jag har reserv ettor så det är lugnt....bara inte femman ryker för då är jag stekt i bajs!

Bild





Dags att måla ...maskade med tejp och höll alla tummar och tår...

Bild




Jag grundade och sedan målade jag på kammot igen...och när jag tog väck tejpen så rev jag femman!!! AAAARGHHHH!! Jag har inga reserv femmor för på nummer arket till Viggen så är det bara en uppsättning siffror i gult och enda siffran som finns två gånger är ettan! dumt dumt dumt! happ ett senare problem att lösa.

Bild



Maskade och målade noskonen...

Bild




Lite färg på pitotröret och saken var biff!

Bild


Limma lugnt!
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: AJ37 Attackviggen, 1/48 Airfix (Esci)

Inlägg av Henrik R »

Snyggt jobbat med skarven Janne! Janne jag tror jag har 5:or om du behöver, ska jag skicka några?
Skriv svar