Sopwith Snipe Ryssland 1920

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Thomas H

Sopwith Snipe Ryssland 1920

Inlägg av Thomas H »

Hejsan
Det här är en WingnutWings låda i 1:32.
Jag valde en lite ovanligare version från Ryssland med svarta stjärnor !
Kvaliten är mycket hög, ett nöje att bygga ! Men man skall få till nåt av det också,
har klantat mig några gånger men sånt får man försöka fixa till efteråt :)
Den är målad mestadels med MM akryl och Citadel färger, lite Humbrol också.
Riggad med GoldZack elastisk sytråd.
Plattan och gubben har jag lånat från ett annat bygge.

hörs
Thomas
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Stellan
Kontakt:

Re: Sopwith Snipe Ryssland 1920

Inlägg av Stellan »

Otroligt snygg sak det där. Härliga färger och kontraster. Gillar low wiz-märkningen. Vet du något mer om bakgrunden till märkningen och vem som flög den?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Huvaligen så tjusig! Snyggt jobb (bland mycket annat) för att få fram känslan av dukklädsel!
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Stellan skrev:Otroligt snygg sak det där. Härliga färger och kontraster. Gillar low wiz-märkningen. Vet du något mer om bakgrunden till märkningen och vem som flög den?
Hejsan Stellan
Denna kärra blev förmodligen snodd av Ryssarna i Polen under kriget. Piloten hette Grigoriy Stepanovich-Saposhnikov , han stred mot Tyskarna fram till
Ryska revolutionen 1917, fick ihop 5 segrar. Anslöt sig senare till Röda arme´n . Han dog i denna kärra den 8 sep 1920 , fick motorstopp under starten och kraschade.
Allt detta finns beskrivet i Wingnuts fullmatade byggbeskrivning :)

Thomas
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Otroligt fint bygge, inspirerande! "vajrarna", var de svåra att få till?
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack för infon om förebilden. Fanken, blir alltid lika sugen på att sno ihop en av WNWs modeller när jag ser alla dessa byggen... får titta in på deras hemsida för en stunds kontemplation.
Stellan Schroeder Englund
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

easy_company skrev:Otroligt fint bygge, inspirerande! "vajrarna", var de svåra att få till?
MVH/Henrik Persson
Tack Henrik
Vajrarna, alltså riggningen är nåt jag lärde mig av Larsa Q. Varierar det lite granna men i huvudsak så är det små öglor av metalltråd som sätts i
förborrade hål, drar linan som är elastisk sytråd genom den och spänner den lite för att fästa den med en gnutta superlim.
På modellen så är det förborrat var linan skall sitta, på undersidan av den övre vingen så limmade jag linan direkt i hålen, klippte av dom i lagoma längder.
På nedre vingen så borrade jag upp hålen något för att kunna fästa öglorna, när den övre vingen var monterad och klar så tog jag dom hängande linorna
från vingen och drog dom genom öglan , spännde lite , limmade osv. Själva öglan brukar jag försöka platta till med en pincett eller tång så det mer liknar
schakel eller vad det nu heter ?!! Det gäller att ha klart för sig var alla linor skall sitta, krävs att man klurar en stund. Jag brukar också ha på lite vanligt trälim
på linan där det inte är nån ögla, lagomt så att när det torkar liknar ett schakel, målar sedan linan med Humbrols silver och svart för att efterlikna en metallvajer.

Man får prova sig fram, alla har sina egna knep och metoder.
hoppas det var någorlunda begripligt :? :D
hörs
Thomas
Skriv svar