Bgbv90C
Postat: 26 okt 2014, 01:03
En liten "After Work" på min bgbv90C
Bestämde mig i januari för att ha med nåt till årets 08-Opens Afrika-tema. Problemet var bara att "vad" och att det var hyfsat kort om tid. Givetvis gick det inte att göra nåt OOB och avsaknaden av en bärgare på marknaden och den (för mig i alla fall) korta tiden till förfogande lockade.
Sökte efter bilder på bärgaren från Liberia-missionerna och insåg att underlaget var begränsat. Samtidigt blev jag peppad av historien om vagn 144013 som varit på tre kontinenter.
Tur att det finns en bra "Walk around" på den vanliga Adam-vagnen att utgår ifrån och sen var det bara att försöka klura ut resten från de få bilder jag hittade på C-vagn.

Funderade ett tag och bestämde mig att ta delar både från Academys 9040B och HobbyBoss 9040C. Academys modell är enligt mig mer rätt och känns krispigare, men jag insåg att jag inte skulle hinna göra egna sidoskydd så jag tog dem från hobby boss och moddade lite.
Nåväl, första steget var ju att lägga igen hålet där tornet normalt sitter. Det blev till att slipa ner "tornringen" eftersom den sticker upp lite och sen skära ut en stor rund PC-skiva för att fylla ut hålet.
Sedan var det bara att göra överbyggnaden på vagnen. Det blev lite korrigeringar för att rymmas och dessutom få dit alla tilläggsskydd som C-vagn har även där.

Eftersom jag inte gjorde någon ansats att göra någon inredning var det ganska enkelt att göra vapenhuv osv, så den stora utmaningen blev nog att göra en trovärdig kran.
Bak sitter det en nödlucka eftersom det sitter en balk tvärs över dörren och det övre gångjärnet verkar vara mer rakt placerat än på standardvagn.
Höjde även upp kylluftgallret som verkar vara uppbyggt (pga AC?)

En annan utmaning är frontlyktorna som sitter på två "horn" samtidigt som man ska få till urtagen i chassiet för vajerrullarna. En del slipande och spacklande blev det i alla fall.

Tilläggsskydden på frontpansaret är unikt för bärgaren och verkar ha anti-halkyta. Försökte ett par olika metoder men till slut blev det att spraya med filler.
Gummiduken över markankarbladets hydraulcylindrar gjorde jag av utkavlad pattex och till vajertrissorna tog jag hjul från järnvägsvagnar.

Nedan en toppvy över vagnen

Vapenhuven fick en kulspruta gjord av lådan från en Browning och pipa och mantel från flyg i
skala 1:32 för att likna en 39:a. Kanske inte helt rätt men svårt att själv få till de avlånga hålen i manteln.
Svalbäddarna tog jag mantlar från andra kulsprutemantlar som har runda hål.
Rökkastarna tog jag från HobbyBoss-modellen och fick moddade de vänstra kastarna så att de såg rätt ut.

Sidoskydden moddas lite för att rymma balkarna. Jag la på ganska rött damm för att återskapa känslan av den afrikanska leran.

Lådan bakom vapenhuven fyllde jag med markspikar gjorda av tenntråd, spadar och en egentillverkad bågsåg (fullt fungerande).

Sådärja! En kort resume på ett för mig snabbt bygge av en häftig vagn. Hoppas den nån gång kommer som en riktig modell

Tack för titten och ursäkta byggstöket!
Bestämde mig i januari för att ha med nåt till årets 08-Opens Afrika-tema. Problemet var bara att "vad" och att det var hyfsat kort om tid. Givetvis gick det inte att göra nåt OOB och avsaknaden av en bärgare på marknaden och den (för mig i alla fall) korta tiden till förfogande lockade.
Sökte efter bilder på bärgaren från Liberia-missionerna och insåg att underlaget var begränsat. Samtidigt blev jag peppad av historien om vagn 144013 som varit på tre kontinenter.
Tur att det finns en bra "Walk around" på den vanliga Adam-vagnen att utgår ifrån och sen var det bara att försöka klura ut resten från de få bilder jag hittade på C-vagn.

Funderade ett tag och bestämde mig att ta delar både från Academys 9040B och HobbyBoss 9040C. Academys modell är enligt mig mer rätt och känns krispigare, men jag insåg att jag inte skulle hinna göra egna sidoskydd så jag tog dem från hobby boss och moddade lite.
Nåväl, första steget var ju att lägga igen hålet där tornet normalt sitter. Det blev till att slipa ner "tornringen" eftersom den sticker upp lite och sen skära ut en stor rund PC-skiva för att fylla ut hålet.
Sedan var det bara att göra överbyggnaden på vagnen. Det blev lite korrigeringar för att rymmas och dessutom få dit alla tilläggsskydd som C-vagn har även där.

Eftersom jag inte gjorde någon ansats att göra någon inredning var det ganska enkelt att göra vapenhuv osv, så den stora utmaningen blev nog att göra en trovärdig kran.
Bak sitter det en nödlucka eftersom det sitter en balk tvärs över dörren och det övre gångjärnet verkar vara mer rakt placerat än på standardvagn.
Höjde även upp kylluftgallret som verkar vara uppbyggt (pga AC?)

En annan utmaning är frontlyktorna som sitter på två "horn" samtidigt som man ska få till urtagen i chassiet för vajerrullarna. En del slipande och spacklande blev det i alla fall.

Tilläggsskydden på frontpansaret är unikt för bärgaren och verkar ha anti-halkyta. Försökte ett par olika metoder men till slut blev det att spraya med filler.
Gummiduken över markankarbladets hydraulcylindrar gjorde jag av utkavlad pattex och till vajertrissorna tog jag hjul från järnvägsvagnar.

Nedan en toppvy över vagnen

Vapenhuven fick en kulspruta gjord av lådan från en Browning och pipa och mantel från flyg i
skala 1:32 för att likna en 39:a. Kanske inte helt rätt men svårt att själv få till de avlånga hålen i manteln.
Svalbäddarna tog jag mantlar från andra kulsprutemantlar som har runda hål.
Rökkastarna tog jag från HobbyBoss-modellen och fick moddade de vänstra kastarna så att de såg rätt ut.

Sidoskydden moddas lite för att rymma balkarna. Jag la på ganska rött damm för att återskapa känslan av den afrikanska leran.

Lådan bakom vapenhuven fyllde jag med markspikar gjorda av tenntråd, spadar och en egentillverkad bågsåg (fullt fungerande).

Sådärja! En kort resume på ett för mig snabbt bygge av en häftig vagn. Hoppas den nån gång kommer som en riktig modell

Tack för titten och ursäkta byggstöket!