En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48

Inlägg av Henrik R »

Aloha! Eller vad man säger i Wake Islands. . Nu tänkte jag dra igång en byggtråd om ett flygbygge från slaget om Wake Island. En TBD-1 Devastator.
Jag bygger ju gärna jetflyg men då och då vill man bygga ett kolvmotorflyg också, så jag tänkte börja med den här som införskaffades på AIM.
Detta är Great Wall Hobbys Devastator som är ganska ny. Till detta så köptes även en massa fotoets och spraymasker.

Bild

Bild

Målningsalternativet kommer bli en såndär blå-blå variant. Det fanns ytterligare ett målningsalternativ där flygplanet var NMF med gula vingar.
Jag är lite trött på metallrena flyg just nu, dels för att mitt nästa projekt med en F84G just kommer att bli metallren och dels för att det blivit en hel del metallrena i år.

Bild
Senast redigerad av Henrik R den 03 nov 2014, 10:57, redigerad totalt 2 gång.
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av aln63 »

Hej,
Den modellen ser spännande ut. Jag har buggt Accenture Miniatures Dantless och en Devastator vore ett roligt komplement. Varför köpte du extra spraymasker? Jag trodde att det ingick.
Mvh
Anders
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av Henrik R »

Tjo! Jag byggde en AM Avenger och har en AM Dauntless i pipen, så en Devastator i samlingen blir perfekt.
Alltså jag har läst mycket om GWHs rutmask och den håller tydligen inte måttet. Den är bångstyrig och är för stor på sina ställen.
Så det blev en spraymask från Eduard istället
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av aln63 »

Då förstår jag. Eduards spraymasker har jag testat och tycker att de funka mycker bra.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av Henrik R »

Jag insåg att det saknades hjulbrunnar på denna stackare. Som tur innehöll Eduards fotoets hjulbrunnar. Så dessa blev att bocka samman och installera!!!

Bild

Bild

Bild

Vidare så fixades lite fotoets på kroppshavlorna innan det var dags för lackering.
GWH:s ritning innehöll en del märkliga moment, men när man provpassat bitarna frammåt och bakåt ett tag så löser det sig.
Samt att en del tråkiga utstötarmärken fick trollas bort.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av jfall »

Snyggt jobbat så här långt, denna modell står på min önskelista så det är kul att se hur den blir.
Jakob Fall
AP
aln63
Inlägg: 181
Blev medlem: 06 sep 2014, 09:06
Namn: Anders Lindgren
Ort: Tyresö

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av aln63 »

Jag instämmer det ser bra ut. Konstigt att de skippade hjulbrunnarna på en så detaljerad modell.
/Anders
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av Henrik R »

Apropå konstigt. Dagens WTF? blev bygget av bombsiktesluckorna. GWH:s fotoets till vänster och EDUARDS till höger.
Jag menar..hur kan man ha missat dess utseende och dessutom gjort fotoets till dem?

Se och lär.
Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av Henrik R »

Ser lite ut för världen, men GWH:s modell krävde lite kärlek kring skarvarna. Samt att jag torrpassade vingarna mot kroppen och såg att skillnaden på undersidan var så stor att jag var tvungen att fästa underdelen före överdelarna av vingarna. Skarven mellan dessa bitar var för stor det hade krävts en tub spackel för att få bukt med den spalten annars. Sen håller jag på med stolarna och förser dessa med bälten. Sen är det dags för att måla insidan av huven och försegla cockpit sen.

Bild

Bild

Bild
commander
Inlägg: 129
Blev medlem: 18 feb 2012, 11:49
Namn: Andreas Agensjö
Ort: Kungsängen

Re: Devastating devastator i 1/48 GWH

Inlägg av commander »

Tjusigt amigo! Den kommer bli ännu en prima modell i samlingen :)
Tio Bamse så här långt!

/Andreas
Skriv svar