Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Sommarens framsteg, s.5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Sommarens framsteg, s.5)

Inlägg av Joakim Hultman »

Kamrater!

Ångloket Thomas och hans vänner i all ära, men är de inte lite för västerländska? Lite för dekadenta och kontrarevolutionära?
https://www.youtube.com/watch?v=9SWfWi2un0g

Tillåt mig presentera, direkt från djupaste Sovjetunionen; pansarloket Piotr och hans kamrater! Tillsammans åker de kors och tvärs genom moderlandet på roliga äventyr och besegrar den fascistiska besten, så som goda kamrater gör allra bäst!

Bild
Byggsats(erna) är från den ukrainska firman UM, med luftvärnsbesättning i resin från Zebrano. Eftersom de elaka fascisterna ibland minerar rälsen för Piotr och hans kamrater så kopplas en platt lastvagn i vardera änden av tåget, nedtyngda med rälsskenor och sandsäckar, så att de kan frivilligt offra sig för Stalin och resten av tåget.

Bild
I Sovjetunionen är alla lyckliga!
Här ser vi Piotr och lastvagnarna Igor och Irina när de görs redo av de glada proletärerna i Ångloksfabrik #12, Tankograd.

Missa inte nästa uppdatering då vi får träffa den tjocke komissarien!
Senast redigerad av Joakim Hultman den 10 sep 2016, 17:38, redigerad totalt 5 gång.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater!

Inlägg av Snussugen »

Nu behöver vi bara Ringo Starr som berättarröst... :)
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater!

Inlägg av magnusf »

Jag bänkar mig här på första parkett och förväntar mig fortsatt underhållning som vanligt Joakim!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater!

Inlägg av Joakim Hultman »

Kamrater!

Arbetarna i Ångloksfabrik #12 har slitit med att färdigställa Piotr och hans kamrater, men vad som måste vara kontrarevolutionärt sabotage har saktat ned produktionen avsevärt. Det kan inte ha något med kvalitén på modellen att göra.
Aldrig.
Sådana tankar vore förrädiska.

Bild
Massor av fotoets!
Med upphöjda panellinjer grova som Uralbergen var det bara att ta fram ritsverktyget och börja ritsa, slipa, spackla...

Bild
Eh. Linjerna blir något svajiga. Jag hoppas att jag kan tona ned det något, och att det kanske inte syns så väl när man tittar på den IRL.
Insåg dessutom att de platta handtagen ser rätt puckade ut, så jag slet loss dem och gjorde nya av koppartråd.

Bild
De nya handtagen ser bättre ut i min mening.

Bild
You like fotoets? How about MOOOOORE FOTOETS?!!
Där försvann Piotrs glada nuna dessutom. Tragiskt!

Bild
Som synes har Piotr nu fått sällskap av en kol-/luftvärnsvagn. Förslag på namn till denna?
Vagnarna Irina och Igor har inget nytt hänt med sedan sist. Jag insåg att det var roligare att börja med loket och arbeta mig utåt i ekipaget, så att säga.

Bild
Snart ska jag börja tampas med kopplingsanordningar. De där puttifrån-sakerna som följde med i byggsatsen, som lok och vagnar alltid har, visade sig vara för korta, så det blir till att scratcha nya.

Bild
Ojoj! Här kommer Tjocke Kommissarien och påpekar att det är dags att avsluta dagens sändning från Ångloksfabrik #12.

God fortsättning, och död åt fascisterna!
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av MiniStuff »

:)

Så spännande att jag kan inte vänta till nästa episod! När kommer den eller är det säsongsavslutning??? ;)

Heja kamrater!

Kamrat Mrks
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av Robin Nilsson »

De där puttifrån sakerna: Ett yttre rör som sitter fast i buffertbalken och ett något mindre rör som passar inuti och håller själva bufferttallriken.
Det sitter förstås en kraftig fjäder inuti rören men den syns inte.
Tallrikarna är (åtminstone häromkring) gjorda så att den ena är platt och den andra är kupig. De monteras så att platt möter kupig men jag minns
inte vilken som sitter till höger respektive vänster.
/ Robin

Lite allmänt om koppel med en bra bild:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppel_(t%C3%A5g)
Ryssland har numera automatkoppel men pansartåget Piotr bör inte ha hunnit få dylika ännu.
Ryssland hade samma buffertar och koppling som britterna så bilden i länken bör vara hyfsat
användbar.
"On German and Scandinavian railways, the left buffer is flatter than the right one, which is slightly more rounded. This provides better contact between the buffers than would be the case if both buffers were slightly rounded."
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av magnusf »

Pjott är så välkommen tillbaka, jag betvivlar inte på något sätt varken din eller Pjotts sanna revolutionära anda! Tråkigt att leendet försvann bara...

Hälsningar

Magnus
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av kallenordlund »

Fantastiskt spännande!!! Pilotavsnittet höll högsta kvalitet så vi kan väl förmoda en snar fortsättning? Sällskapet kanske kan vara kolvagnen Kolya?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack, kamrater! Ert stöd uppmärksammas hos de högsta instanserna.

Kamrat Markus, detta får nog lov att betraktas som säsongsavslutning. Men Piotr och hans kamrater återvänder 2015 med än mer revolutionär kämparglöd!

Kamrat Magnus, kamrat Piotrs ansikte kommer att göra comeback lite senare. Frukta ej!

Kamrat Kalle, tack! Jag tar och använder namnet Kolya hädanefter. :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Pansarloket Piotr och hans kamrater! (Nu med mer fotoets

Inlägg av Ulf Lundberg »

Kamrat Joakim,

centralkommittén ber att få uttrycka sitt benägna gillande.

Kamrat Uffe
Sekreterare
Skriv svar