Den här jobbade jag på till och från under några veckors tid. Jag har läst så mycket postivt om Revells F-16 som satte en ny standard för 1:72. Har inte byggt Hasegawas som tidigare ansågs som bäst men jag kan konstatera att det är en bra och ganska lättbyggd modell. Den har överlag fina och korrekta detaljer samt bra designad för att bygga olika varianter. Däremot verkar det som att gjutformen har sett sina bästa dagar för det fanns en del gjutskägg och ojämnheter. Tamiyas nya falk ser lovande ut.
Revell säljer precis som Hasegawa sina F-16 i många olika förpackningar. Jag plockade upp en box med belgiska Tigermeetdekaler. Jag hade först tänkt att bygga en amerikansk Wild Weasel men i den här boxen fanns inga delar för att bygga en C-variant. Även i de boxar som är C-varianter så saknas de korrekta utbuktade hjulluckorna. Om Revell någonsin fått fingrarna ur och gjort dessa skulle man med en komplett box kunna bygga i princip vilken Falcon som helst - OOB. Jag använde inte mycket av orginaldekalerna men de var bra och byggbeskrivningen håller som vanligt hög klass. Dr. Pepper sålde fina resinluckor för C-modellen (och även lämpliga Sniperkapslar samt IRIS-T robotar för nya norska F-16 och Gripar) men nu är företaget lagt på is.

Norska F-16 har lättsparyat tvåtonskamo. En grå ton för skrovet och en ljusare dito för balkar och last. Nosen ska såklart också målas i en mörkare ton - som på alla F-16 varierar den över tid så en titt i bildarkiven hjälper. I början av 80-talet hade de norska planen blanksvart nos precis som hos andra europeiska kunders flygvapen. Byggmässigt får man ha koll på vilka smådetaljer som ska sitta på planet samt bygga en bromsfallskärm med lite putty och borra upp en fördjupning för "rysslyset" om man bygger en enkelsitsig.
Vingtor har två dekalset för norska F-16. Ett för tidiga plan fram till runt 2005 med olika divisionsmarkeringar och ett modernt med norsk vimpel. Jag byggde ett senare plan som var med vid insatsen i Libyen. Dekalerna är många och är imponerande lättplacerade. Tyvärr var centreringen inte 100%. Ett bra dekalset trots allt - det ska gå att göra varenda Falcon som RNoAF har i tjänst - även tvåsitsarna.
Norska F-16 är generellt ganska rena och putsade men under framförallt NATO-insatser så finns det bilder på riktigt slitna exemplar. Jag valde något mittemellan. Kom även ihåg att det ofta läggs på kopparfett runt Vulcankanonens mynning. Jag visste inte detta innan jag började projektet men det syns tydligt på bilder att det är vanligt. Nu ska jag bara bli bättre på att bygga och måla snyggare huvar. Det är ett genomgående problem jag har.

Tillägg - AMRAAM-robotarna är tagna från Italeris gamla NATO-vapenbox. Norska flygvapnet använder B-modellen av dessa. Italerirobotarna är inte superbra men de funkar hyggligt.