Starthjälp behövs!
Postat: 24 sep 2014, 12:45
Som vissa av er känner till har jag försökt återstarta byggandet av mina flygplan vid ett par tillfällen de senaste åren, men utan framgång. Ett par säten här, en halv cockpit där, osv... Insåg till slut att jag behövde akut starthjälp, och fann vad jag sökte i Maetros lilla pärla till modell av Startbil 953.
Till verket! I början gick det ganska smärtfritt. Fin modell som blivit bättre med tillhörande ets. Torrpassning är en absolut nödvändighet (lärde jag mig av erfarenhet...)!

Har inte byggt något markburet på sisådär dryga 30 år. Gillar möjligheten att detaljera, men höll det på "lagom" nivå för att faktiskt bli färdig med en modell. Försökte i största utsträckning tillämpa det jag lärt mig om målning och vädring av småskaliga fordon på nätet. Att slabba på hemmablandad oljewash var en sann njutning!!! - Jag tar för övrigt gärna emot synpunkter och idéer inför framtiden. Vem, vet, det kanske blir fler fordon?!

Älskar att detaljera, även i den lilla skalan!

Kul bygge, även om det inte är en lätt byggsats. Lätt att saker hamnar snett, samt att etsen flyger all världens väg vid minsta beröring (lärde jag mig av erfarenhet...)! Det gäller verkligen att sänka fjädringen! Instruktionerna säger 1mm, men jag tror jag behövde trippla det för att det skulle se ok ut.

Lite småpill kvar, bland annat en varningsflagga som jag försöker få till av folie, lite blandade attiraljer (startsladd, bogserstång, reflexer fram och kanske backspeglar - vet fortfarande inte om TL11:an hade dessa!). Givetvis letar jag febrilt efter en lämplig ersättare till den milt uttryckt mikroskopiska ets-vindrutetorkare som så försmädligt lossnade och försvann.
Och sedan skall jag givetvis leta efter något härligt FLYGPLAN som skall få äran att startas av TL11:an!!!
Idéer?!? Kan nämna att Tarangus Tunnan ligger i riskzonen...
//Björn G
Till verket! I början gick det ganska smärtfritt. Fin modell som blivit bättre med tillhörande ets. Torrpassning är en absolut nödvändighet (lärde jag mig av erfarenhet...)!

Har inte byggt något markburet på sisådär dryga 30 år. Gillar möjligheten att detaljera, men höll det på "lagom" nivå för att faktiskt bli färdig med en modell. Försökte i största utsträckning tillämpa det jag lärt mig om målning och vädring av småskaliga fordon på nätet. Att slabba på hemmablandad oljewash var en sann njutning!!! - Jag tar för övrigt gärna emot synpunkter och idéer inför framtiden. Vem, vet, det kanske blir fler fordon?!


Älskar att detaljera, även i den lilla skalan!

Kul bygge, även om det inte är en lätt byggsats. Lätt att saker hamnar snett, samt att etsen flyger all världens väg vid minsta beröring (lärde jag mig av erfarenhet...)! Det gäller verkligen att sänka fjädringen! Instruktionerna säger 1mm, men jag tror jag behövde trippla det för att det skulle se ok ut.

Lite småpill kvar, bland annat en varningsflagga som jag försöker få till av folie, lite blandade attiraljer (startsladd, bogserstång, reflexer fram och kanske backspeglar - vet fortfarande inte om TL11:an hade dessa!). Givetvis letar jag febrilt efter en lämplig ersättare till den milt uttryckt mikroskopiska ets-vindrutetorkare som så försmädligt lossnade och försvann.
Och sedan skall jag givetvis leta efter något härligt FLYGPLAN som skall få äran att startas av TL11:an!!!

//Björn G