På byggbordet- en irakisk bandvagn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

På byggbordet- en irakisk bandvagn

Inlägg av TomasJ »

Hej på er

Här kommer en modell man inte får se så ofta, Broncos YW-531C (Typ 63) pansarbandvagn.
Detta är ett fordon som sannolikt är väldigt okänd trots att den är tillverkad i stort antal och finns i ett flertal varianter.
Vagnen skapades i Kina under sent 60-tal för att fungera som deras standardpansarbandvagn motsvarande (M113/PBV302) i funktion
och denna vagn har även exporterats, främst till länder i Asien/Arabien och Afrika.

Modellen är relativt enkelt byggd (Broncos modeller brukar vara lite pilligare än de flesta andra fabrikats), endast antenn är tillagd.
Krångligast med denna modell var annars banden, dessa är riktigt delikata fungerande länk-för-länkband som ser riktigt bra ut,
men de är väldigt sköra så man får hantera dem med stor försiktighet under bygget innan man kan limma fast dem mer permanent.

Denna modell visar standard(trupptransport)varianten i Irakisk tjänst före gulfkrigen.
Målad med Tamiya/Gunze och vädrad med oljefärger.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ha de
/Tomas
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: På byggbordet- en irakisk bandvagn

Inlägg av magnusf »

Vad udda den ser ut, ovanligt knubbig för att vara rysk (vilket den ju inte är men ändå :-)). Du har aldrig funderat på att våga dig på lite figurer till vagnarna (här flyger stenarna i glashuset men jag ställer frågan i alla fall...).

hälsningar Magnus
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Vilken sött liten sak! Har aldrig hört talas om den tidigare så nu lärde jag mig något nytt. Gillar vädringen, tycker att det kan vara lite Svårt att få till en lagom sliten sandfärgad yta men det har du lyckats brq med. Håller med Magnus om figurerna, tror det skulle lyfta bygget ytterligare.
Jakob Fall
AP
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

TomasJ, Alla dina byggen är av klass. Just denna fastnade jag lite extra för. Riktigt frän "sandfärg" du fått till.
Micke A

Inlägg av Micke A »

Kul och mycket oväntat bygge! :o Bra kulör man jag kunde nog tänkt mig att slita ner färgen mer, har sett många vagnar som ser nästan spräckliga ut.
Vad blir nästa överraskning från dig tro..... ?

Micke A
som just nu inte har samma byggtakt som du Tomas....
TomasJ
Namn: Tomas Johansson

Inlägg av TomasJ »

Ja visst är den lite ovanlig.

Figurer kunde ju vara ett bra tillägg, jag har inte sett så många välgjorda
arabiska figurer dock. Någon som har tips?

Ja vill man pröva på att måla slitna fordon ska man pröva på arabiska,
de ser ofta hemska ut, om det beror på bristande underhåll eller
sandblästrande sandstormar låter jag vara osagt. :)

/Tomas
Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Irakiska figurer finns från MiG (tre st, om jag inte missminner mig), två - tre st från CMK samt fyra från Friulmodel. Sistnämnda är i vitmetall, övriga resin. CMK är rätt kass vad gäller poser, men gjutning är OK. MiG är bra, neutrala stående poser. Frulles besättning är mycket bra, men den har aldrig varit lätt att hitta - jag har lyckats komma över två set efter flera års letande. Slutligen fanns ett par bra figurer från Kirin, men de torde vara omöjliga att få tag på.

Warriors gjorde får några år sedan ett set som de kallade Arab tank crew eller något liknande. Tanken var förmodligen att de skulle vara mer eller mindre generiska men uniformerna är faktiskt exakt lika de egyptiska från oktoberkriget 1973. Med smärre modifikationer kan de användas som syriska (åtminstone från 1970- och 80-talet) eller irakiska. De har även en Arab militia crew som passar för Libanon under samma epok.

Det är ganska lätt att konvertera figurer till arabiska. Även om jag generaliserar till viss del så har för det mesta vanlig khaki fältskjorta med bröstfickor av något snitt, tillsammans med rysk telehuva använts. Stridsfordonsoveraller är sällsynta, men förekom sparsamt i irakiska armén. Vill man göra jordanska figurer så är deras uniformer mer eller mindre kopior av brittiska.
/G
Skriv svar