Tyrrell P34 - 1977 Belgien. Färdiga.
Postat: 11 aug 2014, 19:45
Lika bra att starta på en sexhjuling till. Den här gången får jag såga också

Jag superdetaljerar ju inte mina byggen utan fuskar ganska friskt där det går men vissa detaljer vill jag ändå ha. Som bränsleledningar och tändkablarna när dom syns så väl som dom gör på Tyrrellen.
Jag brukar bara trycka in ändarna av bränsleledningarna under bensinpumpen då den ändå inte syns men det kan vara lite besvärligt att få dom att ligga på plats så jag valde en annat sätt denna gång.
Borra fyra genomgående hål i pumpen

och dra igenom ledningarna och limma fast dom. Det borde underlätta hanteringen senare.

Däremot försöker jag få fördelarlocket att se lite mer rätt ut. Modellens har två ovala hål där man trycker in kablarna men nu gjorde jag en borrmall i mässing och borrade0,7 mm hål i plasticcard som sen limmades i toppen av fördelarlocket. I hålen limmades små bitar mässingsrör som får föreställa gummitutorna till kablarna. Denna del syns ju på en P34 så det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad eller om det är bortkastad tid.
Lite lustigt att efter byggandet av nästan alla Tamiyas 1/12 F1 bilar på sjuttiotalet var jag väldigt less på Cosworth V8 motor. Den satt ju i nästa alla bilar så det blev en del byggda.
Nu när jag tagit upp F1 byggandet men i en mindre skala så kände jag fortfarande samma sak om motorerna. Men nu känns det helt plötsligt roligt att bygga en.

Jag superdetaljerar ju inte mina byggen utan fuskar ganska friskt där det går men vissa detaljer vill jag ändå ha. Som bränsleledningar och tändkablarna när dom syns så väl som dom gör på Tyrrellen.
Jag brukar bara trycka in ändarna av bränsleledningarna under bensinpumpen då den ändå inte syns men det kan vara lite besvärligt att få dom att ligga på plats så jag valde en annat sätt denna gång.
Borra fyra genomgående hål i pumpen
och dra igenom ledningarna och limma fast dom. Det borde underlätta hanteringen senare.
Däremot försöker jag få fördelarlocket att se lite mer rätt ut. Modellens har två ovala hål där man trycker in kablarna men nu gjorde jag en borrmall i mässing och borrade0,7 mm hål i plasticcard som sen limmades i toppen av fördelarlocket. I hålen limmades små bitar mässingsrör som får föreställa gummitutorna till kablarna. Denna del syns ju på en P34 så det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad eller om det är bortkastad tid.
Lite lustigt att efter byggandet av nästan alla Tamiyas 1/12 F1 bilar på sjuttiotalet var jag väldigt less på Cosworth V8 motor. Den satt ju i nästa alla bilar så det blev en del byggda.
Nu när jag tagit upp F1 byggandet men i en mindre skala så kände jag fortfarande samma sak om motorerna. Men nu känns det helt plötsligt roligt att bygga en.