Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire XII

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Mahatma G »

Se där, det blev ju riktigt snyggt. Ska bli kul att se den färdig.

En LiTHen undran, dock: ska koderna vara i RLM 23 eller RLM 28? Jag misstänker (om jag minns rätt från de böcker jag läst genom åren) att de bör vara RLM 28 på en nattjaktkärra och att de i så fall ska vara mörkare än exempelvis trimtabbarna i RLM 23.
/G
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Daniel_A »

Mahatma G skrev:Se där, det blev ju riktigt snyggt. Ska bli kul att se den färdig.

En LiTHen undran, dock: ska koderna vara i RLM 23 eller RLM 28? Jag misstänker (om jag minns rätt från de böcker jag läst genom åren) att de bör vara RLM 28 på en nattjaktkärra och att de i så fall ska vara mörkare än exempelvis trimtabbarna i RLM 23.
Ja, beteckningen har jag inte hundra koll på, men avsikten var att göra mörkare röda koder. Jag blandade lite svart och ett uns blått i den röda färgen (iofs även till trimtabbarna). Sedan blev de ljusare ändå eftersom jag var duktig och grundade med vitt. Men det har jag mina metoder att lösa så visst ska de bli mörkare. I kväll blir det istället en massa filande på en mall till Peil G-kåpan som ska sitta under. Sen blir det att varmdra en ny kåpa. Upptäckte också att sidorodret är lätt modifierat på denna eftersom peil-enheten påverkar viktbalansen och luftflödet. Är det någon som har info om hur den ser ut så mottages detta tacksamt.

/Daniel
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Mahatma G »

Kan tyvärr inte hjälpa med sidrodret, det enda jag vet är att fenan normalt har någon grad "högervinkling" för att motverka motorns inverkan på farbror Newton... ;)

RLM 23 är klart röd och ljusare än exempelvis brittisk PO Red - däremot ligger Red Arrows Red inte så långt ifrån.
RLM 28 är murrigare med klar dragning åt brunt, men fortfarande röd.
För att göra en dryckesanalogi så är RLM 23 jordgubbssaft och RLM 28 en lagrad Bordeaux i färghänseende.
/G
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Mal_Belford »

Ser mkt bra ut det där.

Samt den röda du har ser rätt ut tycker jag, om du ska ha den mer rödoxid typ som JG300 har i sina reichband (min wurger) så är den för mörk,

det är ju en nattjakt kärra,

My verdigt, jag skulle köra på den röda du har för den ser rätt ut ock kommer dämpas iom vädring samt mattlack....

men det är bara en åsikt....för jag gillar det du har nu. o inte ändra....
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av MartinN »

Imponerande hantverk som resulterar i snygg modell!

/M
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med påskpyssel

Inlägg av Daniel_A »

Tack Mal, Martin och Mahatma

Vad kan vara mer passande att pyssla med under påsken än att tillverka ett ägg. Nja, inte riktigt ett helt, men en ägghalva i alla fall. En av de centrala delarna på en nachtjäger är ju Peil-utrustningen.
Hur jag ska göra den har jag funderat på sedan jag började det här bygget förra sommaren. Med i byggsatsen finns en liten helgjuten kåpa med ett par ränder ingraverade. Inte så skojig. Jag tar ju sällan den enkla vägen (för då lär man sig inte lika mycket) så här är mitt pyssel i bilder:

Efter några misslyckade försök att dra uppvärmd plast över en slipad mall, bestämde jag mig för att använda den medskickade kåpan som mall. På tredje försöket fick jag en bra form.
Bild

Jag bestämde mig för att måla hjälpantennen som sitter i kåpan. Tunna remsor maskeringstejp går det åt.
Bild

Och så lite maskol.
Bild

På med färg och så ska det till en remsa på tvären också.
Bild

Själva järnkärnan gjorde jag av kopparstav med lite metalltejp rullad kring. Basen är plasticard.
Bild

Här med kåpan på.
Bild

Och här kommer den att sitta.
Bild

Glad påsk i efterskott!

/Daniel
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Snussugen »

Rysligt snyggt!
Live & let dry.
Håkan F
Inlägg: 367
Blev medlem: 26 jan 2012, 07:47
Namn: Håkan Frid
Ort: Mjölby

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Håkan F »

Snyggt slöjdat. :-)
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av magnusf »

Det där är sjukligt pilligt Daniel! Jaja, jag vet att det är i 1/48 men i antennfallet är det till en begränsad hjälp... :)

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Nattfjäril i form av Bf109 E 4/7 med inslag av Spitfire

Inlägg av Daniel_A »

Tack alla.

Nu raskt vidare, för en tempohöjning behövs om denna ska bli klar på en vecka. Men först lite mer detaljer.

En liten infattning till positionsljuset.
Bild

Lite referensbilder som dök upp ledde till den här modifieringen av sidrodret.
Bild

Avgasutblåsen har fått färg. Hade nästan glömt dom.
Bild

Fenan med färg på.
Bild

Bilder på den här individen visar att man täckt över eller målat de nedre främre sidfönstren. Gissningsvis för att inte störas av ljus från ev avgasflammor under nattflygning. Jag tog bort masken och målade över.
Bild

Propeller och spinner har fått färg. Antennmasten har slipats till i toppen.
Bild

/Daniel
Skriv svar