Heinkel He 177 har fascinerat mig ända sedan mellanstadiet i grundskolan, då en polare hade Airfix byggsats, som jag ofta kollade på.

MPMs byggsats är knappast någon höjdare. Passform osv lämnar en del att önska. För en ambitiös flygbyggare finns här ett saftigt detaljeringsobjekt. Jag tänker däremot bygga henne i stort sett rätt ur lådan och lägga krutet på att frihandsspruta ett koolt kammo.

Resinkockpiten och andra resindelar håller rätt hög klass. Klart högre än de injektionsgjutna delarna.

Cockpiten målad och på plats. Jag har målat, washat, torrpenslat, målat detaljer, chippat med färgpenna typ blyerts och limmat dit färdigtryckta etsdelar. Jag har inte lagt ner någon stor möda på att försöka bygga en superdetaljerad cockpit. Jag tror inte det är mödan värt med tanke på alla spröjsar som skymmer sikten.
Stolar och andra detaljer tänker jag vänta med till efter jag limmat ihop kroppshalvorna.

För att få henne att se riktigt tung ut spacklade jag på däcken lite, för att få dem att se ut som nedtyngda ballongdäck.

Tillslipat.

Det visade sig vara lättare att ersätta rören som täcker avgasutsläppen med egentillverkade av styrenrör, än att snygga upp byggsatsens delar.

Går hon in i nya vitrinen?
Svar ja. Med god marginal.
Maraudern övervakar pågående förehavanden.
På återseende,
Uffe