JAS 39C Gripen 1/48

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

En av de bästa JAS 39 jag har sett i alla fall!

Jag såg nu (för sent) att det ser ut som att främre delen på balk 3 (de som fälltankarna sitter på) har aningen fel form, sedd från sidan. "Knäcken" känns för skarp. Och katten vet om inte balken sticker fram för mycket framför vingen.
Balk 2 och 3 har lite olika utseende (även) i det partiet och ur minnet är det något som säger mig att svenska balk 2 och NATO-balk 2 skiljer sig i utseende i det partiet. "Knäcken" på din balk 3 (svensk) känns likna den på NATO-balk 2. Kan tillverkar ha rört ihop det?
Nåt att tänka på till nästa bygge.

Nåt du kanske hinner fixa till är motorns utloppsmunstycke. Jag tycker det är för glansigt. Om/när flygplanet/utlopppsmunstycket är nytvättat är utloppsmunstycket betydligt ljusare, men också matt (som om det vore slipat med sandpapper), men kan också i vissa ljusförhållande ger ifrån sig reflexer. I takt med att utloppsmunstycket blir skitigt (mycket sot och en del oljehinna) mörknar det ju, men för blir relativt matt. Det är min minnesbild efter att ha klappat dessa kelgrisar i några år nu. Du kan ju kika på några av bilderna i denna länk http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 385#p19016

Insidan av raketmotorutloppet på skarpa RB 98 är rödbrunt/koppar. En klick där bak kunde höja intrycket
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för ytterligare bra input Emil.
Måste erkänna att jag själv har en del reservationer om hur dom balkarna ser ut, samt att det känns som att tankarna hänger ner lite mycket i framkant om man tittar från sidan.
Men som du säger, tror det blir svårt att justera i nuläget och få det snyggt. CMKs balkar vet jag inte om dom är så mycket bättre vad det gäller den biten heller.
Att få till ytan på utloppsdelen är inte helt lätt, men det går kanske att matta ner det lite.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Henrik R »

Grymt Johan! Håller med Emil, Riktigt snygg, bland den snyggaste 39:a jag sett.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan Elvin skrev:samt att det känns som att tankarna hänger ner lite mycket i framkant om man tittar från sidan.
Om man från sidan tittar på en kärra som har tre fälltankar ser man att de faktiskt har lite olika "anfallsvinkel". Den på balk fem hänger ner lite mer i framkant och de på balk 3 känns mer parallella med flygplanets centrumlinje.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Förresten, om du avser bygga 39261 så som den såg ut under Libyen-insatsen bör den ha fullt EW-system. D.v.s antenner i för och akter på Balk 1, en lite bula under nosen, ljusare grå och glansig nos på Fin pod unit och en vit, utstående "kapsyl" i aktern på Find pod unit. Kika på bilder från insatsen
Bild
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Tackar för det Emil.
En annan fråga som berör ämnet, patronerna som man laddar BOP/C med, vilken färg har dom? Det ser ut som om dom kan vara röda och/eller svarta, stämmer det? Och att det kan sitta blandat i samma behållare?

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan Elvin skrev:En annan fråga som berör ämnet, patronerna som man laddar BOP/C med, vilken färg har dom? Det ser ut som om dom kan vara röda och/eller svarta, stämmer det? Och att det kan sitta blandat i samma behållare?
1" x 1" fackelpatroner har röda lock, dito remspatroner har vitgrå lock. Vi/man brukar inte blanda inom samma magasin. Kolla mot bilder från insatsen, vilken typ som satt var
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Johan Elvin »

Dags för avmaskning
Skönt att se att ingen färg har letat sig in bakom maskeringen på huven, alltid ett lika spännande moment.

Bild

Monterade dit lite pryttlar i huven, solskyddet (?) var rätt trixit att få dit samtidigt som backspeglarna skulle få plats ovanför.
Jag är medveten om att speglaran sitter fel. Dom ska sitta på huvramen och inte på skyddet i sig, men det fanns ingen möjlighet att få till det på nåt bra sätt.

Bild

Bild


Sen var det "bara" att limma dit huven i öppet läge

Bild

Bild


En stege veks ihop lite snabbt

Bild

Som hängdes på plats på samma sätt som på Lansen. D.v.s med ett par piggar på stegen i motsvarande små hål som borrades i modellen.

Bild


Nu är det bara lite justeringar kvar samt att invänta att vapenbalkarna blir klara.

Bild

Bild

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av magnusf »

Du är f-n skicklig Johan! Jag beundrar alltid skicklighet men det jag beundrar mest är faktiskt sittfläsk: det som krävs för att föra ett sådant här projekt i mål!

Hatten av!

Hälsningar

Magnus
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: JAS 39C Gripen 1/48

Inlägg av Axx »

Superbt som vanligt. :D

Axel
Skriv svar