Tiger 1 påbörjad

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hercsolo
Namn: Johan Svensson

Tiger 1 påbörjad

Inlägg av Hercsolo »

Jag har börjat måla min Tiger för att sedan kunna fortsätta att bygga resten. Här är hur det har gått så här långt.

Bild
undersidan. Det ser lite flammigt ut men jag märkte att det var väldigt svårt att få det jämt med en penseln.

Bild
Sidan ser lite bättre ut än under.

Bild
Här är jag lite osäker på hur mycket som ska vara grått. Ser ut som att det ska vara någon form av broms lampor i bak
Robert A

Re: Tiger 1 påbörjad

Inlägg av Robert A »

Allt är grått på en tidig tiger, de hade inga bromsljus i alla fall. Det du tror är bromsljus är snarare serviceluckor. Det där med flammigheten beror på att tamiya färgen torkar för fort och du smetar ut nya färgen med den gamla.
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Ok så det är bara att måla på med den gråa färgen alltså.
Får se hur det går med resten av modellen blir det inte bra så får jag se det som en test modell och skaffa en annan med annan färg och skrota denna.
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Föresten jag funderar på finns det något sätt att använda en airbrush utan en kompressor? alltså med en tup eller en burk med gas?
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

När jag började med airbrush använde jag burkar med tryckluft men det funkade inte, i och med tryckfallet så blir burkarna kalla och fryser. Det blir väldigt svårt att hålla ett jämnt flöde ur sprutan och dessutom är burkarna dyra. Jag skulle rekommendera dig en kompressor i alla fall, Biltema har en billig (nåja...): http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -90-17370/

Biltema har en billig airbrush också, jag har en sån som reserv/backup och den funkar förvånansvärt bra tycker jag (även om jag använder en Aztek470).

Om du inte blir nöjd med resultatet så går Tamiyafärg bort rätt lätt med propplösare... Fråga gärna hur jag vet det!
Knajd

Inlägg av Knajd »

Testa att ta bort färgen med ugnsrengörare (skumspray). Lägg Tigern i en plastpåse och spraya. Förslut påsen och låt ligga över natten och på morgonen har färgen släppt. Jag är 99% säker att ugnsrengörare biter på Tamiya.

Tvätta sedan modellen ren med diskmedel. Det är synd att bara kasta den när den kan bli ett bra övningsobjekt. Köp Tamiya grundfärg eller grundfärg till bilar och lägg på ett par tunna lager.

Det råder delade meningar om att penselmåla Tamiyafärger. Jag har lyckats helt okej på mindre delar. Om du målar en hel modell ska du se till att färgen i burken är ORDENTLIGT OMRÖRD och späd ut den med någon droppe Tamiya thinner eller liknande för att slippa den värsta flammigheten.

Jag tror du kan få ett bra resultat om du målar en bit åt gången. Gör rent penseln då och då så du slipper gno in färg som är på väg att torka.

Tamiya är mycket bra och enkel att airbrusha (även om jag efter mycket övning lyckats med Vallejo och även gamla Citadel-färger).
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Ugnsrengöring är "overkill" på Tamiyas acrylic. Det räcker med att spraya på Ajax fönsterputs så rinner färgen av. Så var försiktiga när ni gör rent vitrinskåpen :)
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Tack för alla jätte bra tips. Jag har tänkt att måla klart den som det är just nu och se hur det blir. Blir det verkligen inte bra så ska jag skaffa hem lite ajax och försöka igen.
Är den kompressorn från biltema bra då? Låter den mycket?
Lerxzt
Namn: Mikael Byström

Inlägg av Lerxzt »

Hejsan!

Vet inte hur Biltemas kompressor låter (har en Aeolian Knight kompressor själv) men alla kompressorer låter lite, men du kan titta efter om den har en lufttank! Då låter den medan tanken fylls och är tämligen tyst sedan ända tills tanken med luft är slut!

Själv målade jag modeller med spray + pensel under lång tid innan Airbrush införskaffades. Jag använde Tamiya Sprayfärger (luktar starkt, var utomhus eller väl ventilerat). Även idag använder jag fortfarande sprayburk för att lägga grundfärg (Primer) på.

I din Tigers fall (efter rengöring), testa att köpa tex en burk Tamiya TS-4 (German Grey) och spraya ett tunt men täckande lager! Låt torka 24h. Om nödvändigt spraya igen och låt torka. Viktigt är att modellen inte skall "drunkna" i färg, inte heller att färgen rinner (för då är det alldeles för mycket)!

Lycka till :) Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Hercsolo

Inlägg av Hercsolo »

Hej.

Nä den har inte någon luft tank på den. Är lite i valet och kvalet över vad jag ska införskaffa. Jag gillar inte riktigt spray burkar för jag har lite svårt att kontrollera hur mycket som kommer ut. Jag har målat warhammer gubbar innan och de har sådan där grundfärg på spray burk och de har jag alltid haft svårt att få ett jämt och inte för tjockt lager med.

Om jag ska köpa en airbrush vilken borde jag satsa på? fungerar de som Biltema har eller ska man köra på en lite dyrare på en gång även om jag är nybörjare?
Skriv svar