MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Och vart har jag tagit vägen efter Open? Ja, inte ner i hobbyrummet i alla fall. Våren är en förrädisk tid för modellbyggare med hus, familj och intresse för landsvägscykling. För att åtminstone hitta på något, letade jag upp den här lådan som jag köpte typ fem i tolv på förra årets Open. Dvs när man är på väg hem och redan har handlat för mycket och känner att en till inte spelar någon roll. Och femtio spänn var ju som hittat.

Bild

När jag öppnade lådan var det som att flyttas bakåt till åttiotalet. Simpel detaljering och upphöjda panellinjer. Synd på ett så vackert flygplan! MiG-27 hör till mina absoluta favoriter. Senare lästa jag på lite och upptäckte då att detta tydligen är en av få hyfsat korrekta tjugosjuor. Kanske värd att byggas ändå? Jag skred till verket, slipade ner och ristade om och började bygga. På köpet kom jag igång med min avstannade MiG-23UB som också fått lite fart.

Bild

Ambitionen är att bygga en indisk Hindustan-monterad MiG-27 "Bahadur", i rejält slitet skick. Med andra ord back to basics för mig! Och perfekt läge att testa lite nya tekniker. Trots bristande passform på sina håll gick byggandet undan rätt fort, det här är ett rent målningsprojekt. Men lite slit med nosen var det, för att få till hyfsat rätt form. Men snart var det dags att skicka in den i sprutboxen! (Bildkvaliteten är väl sådär, det blev mobilbilder den här gången.)

Grågrågrågrå... Trist. Vissa indiska 27:or är rejält slitna. Och skitiga. En sån ska vi ha! Var är saltet?

Bild

Efter några duster med salt och färgspruta:

Bild

Lite pre-shading på det:

Bild

Därefter putsades allt med en bomullstrasa om och om igen. Allt avslutades med lite vanligt grått ovanpå allt tills jag hittade en rimlig nivå. Därefter mer puts och lätt slipning med 2000-sandpapper tills jag var nöjd, det saltvädrade skymtar men är inte överdrivet framträdande.

Bild

Och nu ska vi testa vädring med grafitpennor! Återkommer. Med denna och även med 23UB:n.
Senast redigerad av Björn Fransson den 14 jun 2014, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Stellan »

Spännande teknik, ska bli spännande med detta projekt. Alltid gillat indiska kärror.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ball!
Var inte för försiktig.
Jag tycker den näst sista bilden var ballast, men jag vet å andra sidan inte hur originalet såg ut.

Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Björn Fransson »

Tack! Uffe: Håller med, den näst sista varianten är egentligen skönast. Men lite för långt från verkligheten. Men det här är bara del 1 av vädringen, snart kommer pennor, färg och kritor. Mycket vädrat blir det!

Här en bild till som åtminstone ger en antydan av resultatet hittills. Svårt med,ljus, kontrast och färg på mobilbilder.

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Henrik R »

Apap! Nu visste jag ju vad som händer i det Franssonska palatset. Mycket intressanta byggen! Mina örnögon är som uppspärrade inför att se vad du ska göra med graffepennorna :-)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Björn Fransson »

Nästa steg var att skita ner ännu mer. Började med grafitpennor och gjorde lite skuggningar vid vissa paneler:

Bild

Sedan mjukades allt upp med fingrar och bomullspinnar:

Bild

Sedan penslade jag på en mix av svart, grått och fönsterputs, dock inte som en vanlig wash, snarare var det lite akvarellteknik över det hela:

Bild

Innan allt torkat helt och hållet mjukades det upp med bomullspinnar. Till skillnad från wash fick mer av färgen vara kvar.

Bild

Innan "normal" vädring med torrpastell:

Bild

Tja, sedan var det bara resten kvar. Dvs lite mer vanligt modellbygge.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av magnusf »

Stackars flygplan :-)

Hälsningar Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring - Kla

Inlägg av Björn Fransson »

...och så var allt klart:

Bild

Bild

Bild

Bild

Vete sjutton om allt jag gjorde märks... Men någon slags effekt blev det. Defintivt roligare än en helt enfärgad yta. Att jag inte krämade på mer berodde helt på att jag någonstans ville efterlikna originalet trots allt.

Bild

Bild

Bild

Det var det! Mer vädringstest kommer, fast på andra objekt. Fler MiG:ar blir det nog också. Lyckades sabba huven på min UB, men nu har en ny anlänt från England. Så det ska nog bli en färdig modell av den också.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3652
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av magnusf »

14 minuter senare? Jag misstänker något slags fusk :-).

M
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: MiG-27 Bahadur i 1/72 - ett träningspass i vädring

Inlägg av Björn Fransson »

Tja, en del av oss jobbar snabbt. :-) Mer tid än så ska väl inte behövas för lite vädring, dekaler, ställ och lack? Eller?
Skriv svar