Ett bygge med mycket kärlek

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Emil_Juhl »

Nu är det dags för ett lite avvikande bygge.
Historien om det här bygget börjar för sex - sju år sen när min äldsta storasyster skulle gifta sig. Av någon anledning kom vi fram till att jag skulle skulptera figurerna till bröllopstårtan.
Detta spårade snabbt ut till och blev istället en liten bröllopsvinjett som fick stå bredvid tårtan istället. Vinjetten föreställer det unga brudparet som är i full färd med att plocka blommorna till bröllopsbuketten.
Bild

I lördags var det dags för min andra storasyster att gifta sig och hon hade frågat om jag inte var villig att göra något liknande till dem också. Och det ville jag ju så klart.

Mycket har hänt sen jag gjorde den första vinjetten och mycket nytt har jag lärt mig. Så den här gången måste jag ju blanda in lite mer digitalt arbete.
Det nya bygget ska ta plats i en kyrka och kyrkofönstret ska vara en av de främsta detaljerna i bygget. Därför gjorde jag upp en 3D-modell över fönsterramen och lät den printas.

Bild
Bild


Figurerna kommer från Priser.
Bild


Bitarna börjar falla på plats.
Bild

Och det färdiga bygget. I fönstret är bilder från brudparets liv. De fick båda skicka in bilder på platser eller personer som betytt mycket för dem på deras väg genom livet. Helt utan att veta vad bilderna skulle användas till. Högst upp ska det föreställa Grand Hotell i Lund där de båda träffades för första gången. Min flickvän ritade innehållet i fönstret och jag färglade det i photoshop.
Bild

Bild

Teglet är från Juweela och är således lagt sten för sten.
Bild

Bild

Gräsmattan skulle nog få vilken trädgårdsmästare som helst att börja skära sig själv men som pansarbyggare måste jag ha lite oreda någonstans.
Bild

Och i lördags var det som sagt dags för bröllop. Brudparet hade ingen aning om hur vinjetten skulle se ut. Men det blev mycket lyckat.
Även om jag själv, vid flera tillfället, var nära att trilla av pinnen i hjärtsvikt när diverse bröllopsgäster lyfte upp bygget för att granska det mer ingående. Verkar precis som att de flesta aldrig varit på en modelltävling i sitt liv.

Det var allt för idag.
Mvh
Emil Juhl
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Snussugen »

Emil the Weddingbuilder va! ;) Ser väldigt bra ut!
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Robin Nilsson »

Det är nog inte bara trädgårdsmästaren som skulle reagera ;-)
en murare som kan mura tegel skulla förfasa sig över tegelstenarnas mönster. För att muren ska bli hållfast så måste en viss andel av stenarna läggas med kortsidan utåt så att de binder ihop de olika vertikala skikten. Tjockleken på muren är ok för en mindre kyrka men mönstret är fel (helt fel ...).

Skitsnyggt gjort i övrigt :-D idén med bilderna i fönstret var hur bra som helst :-D

/ Robin
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av SvenYoung »

Urläckert, Emil, man känner sig privigierad att ha sett den i verkliga livet också.

Jätteroligt att det uppskattades, men inte förvånande. Bra att den överlevde klåfingriga gäster också!

Nu återstår frågan: vilka av dina systrar skall bygga vinjetten till DITT bröllop? ;-)
Senast redigerad av SvenYoung den 14 apr 2014, 09:33, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av MiniStuff »

Helsnyggt Emil! Och en riktigt kul sak att få göra :)
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Emil_Juhl »

Snussugen skrev:Emil the Weddingbuilder va! ;) Ser väldigt bra ut!
Stort tack!
Robin Nilsson skrev:Det är nog inte bara trädgårdsmästaren som skulle reagera ;-)
en murare som kan mura tegel skulla förfasa sig över tegelstenarnas mönster. För att muren ska bli hållfast så måste en viss andel av stenarna läggas med kortsidan utåt så att de binder ihop de olika vertikala skikten. Tjockleken på muren är ok för en mindre kyrka men mönstret är fel (helt fel ...).

Skitsnyggt gjort i övrigt :-D idén med bilderna i fönstret var hur bra som helst :-D

/ Robin
Stort tack Robin!
Jo jag vet att mönstret på teglet är fel. En av damerna på festen påpekade faktiskt det. Jag gjorde en ganska ingående forskning i ämnet och gjorde även ett par olika tester med olika mönster. Men insatsen som skulle krävas för att kapa ner ett antal hundra stenar var inte aktuell. Väggens tjocklek är för övrigt baserad på teglets dimension och den första tanken jag hade var att faktiskt tegla hela väggen på korrekt vis. Men när jag insåg att det skulle innebära 100 timmars arbete som ingen skulle få se förrän vinjetten har åkt i golvet så skippade jag det till förmån för allt annat.

SvenYoung skrev:Urläckert, Emil, man känner sig privigierad att ha sett den i verkliga livet också.

Jätteroligt att det uppskattades, men inte förvånande. Bra att den överlevde klåfingriga gäster också!

Nu återstår frågan: vilka av dina systrar skall bygga vinjetten till DITT bröllop? ;-)
Tack så mycket Sven!
De får väl slå sina kloka huvuden samman =) Haha!
MiniStuff skrev:Helsnyggt Emil! Och en riktigt kul sak att få göra :)
Tack så mycket! Det har varit ett roligt men mycket krävande bygge.
Mvh
Emil Juhl
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Lerxzt »

Hur snyggt som helst :) Kul med lite mer originella vignetter!

// Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Emil_Juhl »

Lerxzt skrev:Hur snyggt som helst :) Kul med lite mer originella vignetter!

// Micke
Stort tack Micke!
Mvh
Emil Juhl
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Ett bygge med mycket kärlek

Inlägg av Joakim Hultman »

Utförandet är snyggt, men idén är fantastisk!
Skriv svar