Historien om det här bygget börjar för sex - sju år sen när min äldsta storasyster skulle gifta sig. Av någon anledning kom vi fram till att jag skulle skulptera figurerna till bröllopstårtan.
Detta spårade snabbt ut till och blev istället en liten bröllopsvinjett som fick stå bredvid tårtan istället. Vinjetten föreställer det unga brudparet som är i full färd med att plocka blommorna till bröllopsbuketten.

I lördags var det dags för min andra storasyster att gifta sig och hon hade frågat om jag inte var villig att göra något liknande till dem också. Och det ville jag ju så klart.
Mycket har hänt sen jag gjorde den första vinjetten och mycket nytt har jag lärt mig. Så den här gången måste jag ju blanda in lite mer digitalt arbete.
Det nya bygget ska ta plats i en kyrka och kyrkofönstret ska vara en av de främsta detaljerna i bygget. Därför gjorde jag upp en 3D-modell över fönsterramen och lät den printas.

Figurerna kommer från Priser.

Bitarna börjar falla på plats.

Och det färdiga bygget. I fönstret är bilder från brudparets liv. De fick båda skicka in bilder på platser eller personer som betytt mycket för dem på deras väg genom livet. Helt utan att veta vad bilderna skulle användas till. Högst upp ska det föreställa Grand Hotell i Lund där de båda träffades för första gången. Min flickvän ritade innehållet i fönstret och jag färglade det i photoshop.

Teglet är från Juweela och är således lagt sten för sten.

Gräsmattan skulle nog få vilken trädgårdsmästare som helst att börja skära sig själv men som pansarbyggare måste jag ha lite oreda någonstans.

Och i lördags var det som sagt dags för bröllop. Brudparet hade ingen aning om hur vinjetten skulle se ut. Men det blev mycket lyckat.
Även om jag själv, vid flera tillfället, var nära att trilla av pinnen i hjärtsvikt när diverse bröllopsgäster lyfte upp bygget för att granska det mer ingående. Verkar precis som att de flesta aldrig varit på en modelltävling i sitt liv.
Det var allt för idag.