1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Anders! Ytterligare en sådan där som jag helst inte vill skylta med... I det här fallet så monterade jag stället med epoxi, jag satt sedan som en snöskottare i Sahara och väntade på härdning med ett ställ i varje tass. Efter sisådär en kvart så fick jag tyska spelet på icke-härdande epoxi och vände kvickt upp-och-ner på eländet så att fanskapet stod på hjulen. Med färgburkar vid varje vingspets och vid stabben som fixering och diverse petande med pincett och syftande med mina närsynta mullvadsögon så tröttnade jag till slut och gick och lade mig. På morgonen hade epoxin härdat och den allsmäktige landställsguden (han som jobbar med 1/72) lett sitt vackraste leende mot mig och det var rakt och snyggt. Med andra ord: i det här fallet ren j-a tur. Men det ska ju inte föraktas det heller... Den ambitiöse byggaren bygger sig nog en enkel jigg av plasticard (har jag hört)...

Göran! Tack för huvtipsen, börjar uppifrån i listan och går nedåt på nästa bygge!

Bild
Olje-wash...

Bild
...som ska få torka ordentlig innan det är dags för ytterligare lite detaljmålning och avgaser med sprutan!

Trevlig helg!

Magnus
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Björn Fransson »

Ser ju grymt bra ut. Om man ska gnälla lite, är det möjligen på att de röda cirklarna på vingarna ser lite, lite påmålade ut. En gnutta mer chippning på dem och jag och alla andra byggare kan lämna walk over i 1/72-propellerklassen på Open nästa år. Grymt snyggt bygge!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Björn! Önskar att jag var lite säker som du på att detta tingens idealtillstånd skulle inträffa (dvs att alla lämnar WO i 1/72 :-) ). Ska se om jag kan skrämma hinomarusarna lite till...

Tack för petigheten! :-)

Hälsningar

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Daniel_A »

Det är en riktig liten delikatess du fått fram Magnus.

Angående rundlarna så skulle jag vilja slå ett slag för det Mal nämnde om att de underhölls bättre än planen i övrigt. Jag har inte hört det tidigare men kikar man runt lite på bilder så verkar det stämma. Dessutom tycker jag logiken med att de ansågs heliga verkar ju typiskt japanskt. Det är i alla fall något jag ska forska mer kring och ta åt mig till kommande byggen.

Mitt tips är att inre göra just metallchippning på rundlarna om du ska vädra dom lite till. Kanske hellre lite oregelbundenhet i den röda färgen. Du har ju den rätta känslan i de bakre rundlarna. Målningen på bakkroppen känns ju väldigt övertygande om du frågar mig.

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Henrik R »

Den där blev ju riktigt shysst Magnus. Att det är en 1/72 är helt otroligt, hade lätt gissa 48 på den.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3656
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Äntligen klar!

Daniel Jag har tonat och skuggat lite på rundlarna och tagit det piano med chippingen, tycker själv det ser rätt bra ut nu!

Henrik! Tack!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Det här var ett riktigt kul bygge, skulle definitivt kunna tänka mig bygga mer japanskt. Synd att jag gjorde mig av med Tojon som legat och skräpat lika länge som den här...

Hälsningar

Magnus
BjörnK
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:25
Ort: Noueva Estockholmo

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av BjörnK »

Trevligt bygge Magnus, skönt att du rott den i land med ett sådant gott resultat!
Vilket betyder: tid för pansar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
/Björn
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, jösses... He is back! Vilket bygge! Jag bugar mig djupt! Gå nu inte ner dig i det där pansarträsket igen, utan låt oss få se mer sånt här. :-)
Dan Kut
Inlägg: 159
Blev medlem: 16 okt 2014, 04:28
Namn: Dan Kut
Ort: Vårby

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Dan Kut »

magnusf skrev: ...

Det här var ett riktigt kul bygge, skulle definitivt kunna tänka mig bygga mer japanskt.
...
Jag håller med dig. Det finns ju inte så jätte mycket information om Japanska plan här i svedala. Jag får lite pojk nostalgi känsla när man läser om nån japp kärra som man inte hade någon aning om.

Den ser jätte snygg ut! Man blir ju grön av avund.

\\Dan
Bygger alldeles för sakta..
Mal_Belford
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 jun 2014, 22:32

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Mal_Belford »

Riktigt snyggt...riktigt snyggt.

Beträffande insignias så ska de inte chippas.
Vad jag lärt mig under min korta byggande så var Hinomaru heligt o den bättrings målades hela tiden..så en kärra kunde vara rejält slitna m färgbortfall (dålig kvalitet på den o väder o havsbris m salt) mem insigniasen var fina....

fick den info då jag jade avslutat min zero.....lite sent lol...men ska görs en till..har en i stashen....


Så låt dem vara, din kärra ser spot on rätt ut tycker jag..
Skriv svar