1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Björn Fransson »

Häftigt! Ser prima ut, tycker jag. Visst kan man chippa rätt bra på vissa japaner?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev:Häftigt! Ser prima ut, tycker jag. Visst kan man chippa rätt bra på vissa japaner?
Man kan per definition chippa på vad man vill men just japaner är väldigt chippiga och trevliga :) ! Chip och välkomna osv...

Det här är nog mer än vad traditionen påbjuder, speciellt med tanke på att de här maskinerna nog aldrig hann bli så slitna...

Hälsningar

Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av SvenYoung »

Ser mycket bra ut så här långt, Magnus. Gillar dessa japanska flygplan, eftersom det är realistiskt att gå loss totalt med vädringen på dem :-)

Ser fram emot mer av detta..
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

OK, lite mer framsteg även om det som vanligt går i snigeltakt...

Bild
Efter ytterligare en snabbinsats på masknings- och målningsfronten så blev helt plötsligt undersidan också klar. Eller något... Av någon anledning så kollade jag lite noggrannare på instruktionerna och upptäckte då att det bara var roderytorna som skulle ha min noggrant tillblandade undersidesfärg, resten skulle vara omålad aluminium... Jag har hur som beslutat mig för att behålla det som det är och erkänner också att om det vore RAF eller Luftwaffe så hade jag nog målat om... Här står dubbelmoralen som spön i backen!

Bild
Jag kör maskade hinomarus på kroppen också men i det här fallet har den en liten otäck vit bård. Fy...

För att i alla fall göra ett försök så började jag med att skära ut den större cirkeln ur tejp med en "compass cutter". Efter det så satte jag dit ett lager tejp till ovanpå den första, siktade noga efter det gamla centrumhålet och skar en lite mindre cirkel. Därefter friserade jag ner maskerna med en sax (fortfarande hoplaminerade) för att till slut pilla loss dem och sätta dem på en plastpåse för mellanlagring. Förhoppningen är att de samskurna kanterna ska hjälpa till att centrera maskerna på modellen...

Bild
Stora maskerna (jag har dubbelkollat att det är de rätta som sitter på...) på plats i väntan på en omgång grönt för att försegla kanterna och därefter lite vitt!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Lite mer gjort, de besvärliga hinomarusarna (låter som en japansk dinosaur...) och de gula vingframkanterna är klara. Nu är det bara lite stripes kvar att måla på kroppen och sedan ska jag peta dit lite dekaler.

Bild

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

den centreringen går ju inte att klaga på....

sällan sett en modell som ser så levande ut innan washer och annan detaljering kommer till

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Daniel_A »

Det där blir nog riktigt bra till slut. Nu ska jag vara lite petig bara. Jag tycker att färgsläppen ser lite runda ut. Kanske kan man peta lite i kanterna på några av dom med en nål, eller kanske lite fööööörsiiiktigt slipa med det allra finaste slippappret så det blir lite ojämnare?

/Daniel
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Lars! Tack för den vänliga kommentaren, jag kan dock försäkra dig om att den är riktigt plast-stendöd :) ! Jag gillar att måla på det här sättet men det funkar bara för mig så länge jag håller på med kamouflaget och kan jobba på lite större ytor. Om du kollar det vita och det gula på bilderna så är det väldigt "skarpt", vältäckande och rätt livlöst så där kommer att krävas en arbetsinsats för att få någon slags balans.

Daniel! Jag skyller på saltets slumpmässighet :) ! Ska prova att peta och rispa lite försiktigt!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3658
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Daniel! Jag har funderat lite till på det där med salt och snackade med modellteoretikern Rickard (fast han heter egentligen något annat och vill inte skylta med sitt namn i sammanhang där det verkligen BYGGS modeller...). Han föreslog att man skulle använda flingsalt som man krossar vilket är en lika briljant som självklar idé, då skulle man nog få fram den där oregelbundenheten jag letar efter mycket bättre. Kan för övrigt tillägga (men detta är inte heller något jag vill att ni sprider...) att jag kollade i burken med flingsalt och tänkte "nä, för stora". Tanken att det är fullt tillåtet att krossa dem för modellbruk funderade överhuvudtaget inte på att dyka upp i min trötta lilla hjärna...

Nu mot modellen, med all målningsbar märkning (nåja...) klar!

Bild
Naturligtvis var det inte slut med hinomarusarna (som var kul att måla för det har jag aldrig provat förr) utan det fanns ju en massa linjer också (som jag målat förut och är rätt mätt på efter en Hercules i skala 1/72, blir rätt bra sträckor runt gångområdena på ovansidan på en sådan). På den otäckt kurvade bakkroppen... Den ljusa tejpen är Jammydogs maskeringstejp som kommer färdigskuren i olika bredder ner till 0,5 mm som jag sätter som linjal där jag vill ha linjen. Den gulare är Aizu Micron Masking Tape som finns ner till åtminstone 0,4 och är en betydligt bättre tejp (lite klibbigare, lite mjukare) men till ett HELT annat pris :) ! Jammydog funkar bra om man är snabb med att måla över, lämnar man den över natten på en för kurvad yta så slutar det gärna såhär:
Bild

Bild
Här har jag petat bort "linjaltejpen"...

Bild
...och maskat resterande områden med Parafilm (diggar fortfarande detta material hårt). Sedan ett snabbt varv längs kanterna med bakgrundsfärgen och så på med det vita...

Bild
...och här är resultatet med en förpacking av lyx-maskeringstejpen i förgrunden!

Trevlig helg!

Magnus
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Daniel_A »

Oj oj. Det är mycket slit att maska och måla linjer och dekor. Och ännu värre i den skalan.

Det där med saltet är spännande. Jag har bara provat på en liten extratank en gång, men då gjorde jag på ett annat sätt och då spelar det nog ingen roll vilket salt man använder. Jag ska prova på något och så får vi se om jag kan återkomma med ett bra tips.

/Daniel
Skriv svar