1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Björn Fransson »

Jösses! Var håller du hus? Får man verkligen vara så långt borta mitt i ett sånt tjusigt bygge?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Björn Fransson skrev:Jösses! Var håller du hus? Får man verkligen vara så långt borta mitt i ett sånt tjusigt bygge?
A la maison de la Mirage et du fromage... Fast än så länge har det varit mer ost än Mirage.

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Mycket sommar, semester och bad har det varit. Och för varmt för modellbygge! Nu är saker och ting dock åter till det normala och man kan sitta en stund på kvällen utan att rinna bort...

Bild
Lite Tamiya sprayburksilver...

Bild
...som bas för framtida chipping med salt, hårspray eller både och...

Bild
...samt en spinner som blev lite i rödaste laget för att vara japansk. Nåja, jag kan ju alltid tona ner den i vädringen om det behövs!

Hälsningar

Magnus
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Henrik R »

Ohh, En Ki on a stick! Jag är lite imponerad på silverfärgen från Tamiya. jämt och fint, men det kanske har med vem som lägger den i och för sig ;-) Snyggt Magnus!
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av F Porsche »

OM du väljer salt;
Tänk på att spruta ett varv matt klarlack först, om du inte gör det blir det ringar kring saltkornen.

Hur kom jag på det ???
Jag kom på att använda salt för att måla Japanska plan 92-93 och jag har vad jag vet(!) inte läst om det förrän jag skrev på ett pansarforum 2002.

Har jag fel, rätta mig gärna. :-)
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Rickard Malmborg »

Supernajs yta på modellen (hoppas jag får till det lika bra på min J26 med Tamiyas sprayburkar).
Nitarna kommer ju verkligen till sin rätt så som det ser ut nu, de förhöjer verkligen intrycket tycker jag.

/Rickard
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Henrik och Rickard! Det är TS-30 out-of-the-burk, ingen direkt rocket science! Värm burken i varmt kranvatten tio minuter innan målning så flyter färgen ut bättre och lägger sig snyggare. Jag är helt såld på de här färgerna, hur det skulle se ut om man gör NMF på riktigt vet jag inte dock, man kanske kan ha TS-30 som grund och sedan trimma den med något annat (polering, andra färger, pigment, jag vet inte...).

Saltfläckar: tack för tipset! Ska prova lite på min stackars Tempest så får vi se hur det blir!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Sådär ja, då kom vi en bit till på vägen. Det här gjordes i fredags kväll, om jag bara var lika flitig varje kväll så skulle jag vara rätt produktiv...

Bild
Salt-chippning, provade först på min stackars Tempest som utsätts för alla experiment först innan jag gick skarpt på Ki-100:an...

Bild
...och såhär blev det efter en omgång färg. Salt sitter inget vidare fast men det gör inte så mycket...

Bild
...och när vi ändå är igång så maskar vi ett par hinomarus som får en extra omgång grönt först för att försegla kanterna på maskeringen...

Bild
...innan vi går på med vitt som underlag...

Bild
...för det röda. Skulle kanske valt en annan färg under egentligen (gul?) eftersom det röda blev ganska rosa till att börja med men efter ett par lager...

Bild
...så hade jag en helt OK röd färg på plats!

Bild
Inte så illa!

Chippingen är (i vanlig ordning) aningens too much (och då har jag inte ens borstat bort allt salt än :) ) men jag ska tona ner det lite senare tänkte jag. Jag upptäckte också att en av hemligheterna med saltchipping är att spraya på vattnet med färgsprutan för att få en tunn och jämn fuktfilm på modellen.

Den gröna färgen (som ser rätt mörk ut på bilderna) var en historia för sig själv: blandad endast från primärfärger enligt Fine Molds recept! Alternativet var Gunze H60 direkt från flaskan men någon sådan hade jag inte i förrådet...

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Stellan »

Vad du tar dig till! Respektingivande målningssnickeri, tror vi har ytterligare en juvel på gång från den fridellska smedjan :)
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Stellan skrev:Vad du tar dig till! Respektingivande målningssnickeri, tror vi har ytterligare en juvel på gång från den fridellska smedjan :)
Smicker mottages alltid tacksamt Stellan :-) ! Tack!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar