1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Broder Stellan! Tack för berömmet !
Pennorna är sådana här, jag tror jag köpte dem på Dekorima för många år sedan och det kan eventuellt ha funnits fler i setet. Jag köpte dem för att chippa med men blev aldrig polare med dem men till det här jobbet visade de sig funka alldeles utmärkt!
Hälsningar
Magnus
Pennorna är sådana här, jag tror jag köpte dem på Dekorima för många år sedan och det kan eventuellt ha funnits fler i setet. Jag köpte dem för att chippa med men blev aldrig polare med dem men till det här jobbet visade de sig funka alldeles utmärkt!
Hälsningar
Magnus
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Jätteroligt att följa det här bygget, Magnus, du har så koola lösningar på allt. Innovation är härligt att se, och snyggt blir det dessutom!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Finurligt
Om du doppar huvdelarna i klarlack eller johnson så blir de inte dimmiga av CA-lim. Dessutom går det att limma med johnson åxå om det inte är viktigt att det blir så starkt. Jag brukar limma ets på instrumentbrädor med johnson eller klarlack och små landningsljus och annat smått.
Om du doppar huvdelarna i klarlack eller johnson så blir de inte dimmiga av CA-lim. Dessutom går det att limma med johnson åxå om det inte är viktigt att det blir så starkt. Jag brukar limma ets på instrumentbrädor med johnson eller klarlack och små landningsljus och annat smått.
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Blir epoxi elastiskt? Minns du inte att epoxi kan lyfta en hundkoja på taket
Skämt och sido. Det finns ett mycket bättre lim än "vitlim", som går under kategorin vitlim då det är vitt men blir transparent. Gator glue hobby acrylic. Det tycker jag blir tvärstarkt!
Skämt och sido. Det finns ett mycket bättre lim än "vitlim", som går under kategorin vitlim då det är vitt men blir transparent. Gator glue hobby acrylic. Det tycker jag blir tvärstarkt!
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Sven! Just nu tror jag du tycker bygget är roligare än jag tycker det är, det kunde gott få vara målningsdags redan nu. Och så är jag så väldans Centurion-sugen också... Tack för berömmet!
Janne! Jag har aldrig vågat prova. Måste komma över min antipati mot golvpolish först !
Henrik! Jo, jag såg en massa tuber med lyfta hundkojor på när jag kollade, de där de lyfte en Ki-100 verkade dessvärre slutsålda .De flesta epoxilim blir rätt elastiska när de härdat, som att slipa en badanka ungefär... Gator Glue har jag haft men det ruttnade i flaskan innan jag hann prova det. Det luktade inte jordgubbe om det direkt ! Man skulle ju kunna ge det en chans till men äcklighetsnivån på de gröna blobbarna i flaskan gick inte av för hackor !
Nylimmad vindruta!
Jag delade främre delen av huven, det blir lite mer förlåtande med passformen då. Det får helt enkelt bli öppen huv. På den här också...
Maskat med BareMetal folie som vanligt, nu kryper målningen närmare...
Vad gäller limma huvar så kom jag på nu att för några år sedan använde jag ett epoxilim som blev lagom hårt och slipbart efter härdning som hette J-B Weld. Ska beställa hem lite sådant igen!
Hälsningar
Magnus
Janne! Jag har aldrig vågat prova. Måste komma över min antipati mot golvpolish först !
Henrik! Jo, jag såg en massa tuber med lyfta hundkojor på när jag kollade, de där de lyfte en Ki-100 verkade dessvärre slutsålda .De flesta epoxilim blir rätt elastiska när de härdat, som att slipa en badanka ungefär... Gator Glue har jag haft men det ruttnade i flaskan innan jag hann prova det. Det luktade inte jordgubbe om det direkt ! Man skulle ju kunna ge det en chans till men äcklighetsnivån på de gröna blobbarna i flaskan gick inte av för hackor !
Nylimmad vindruta!
Jag delade främre delen av huven, det blir lite mer förlåtande med passformen då. Det får helt enkelt bli öppen huv. På den här också...
Maskat med BareMetal folie som vanligt, nu kryper målningen närmare...
Vad gäller limma huvar så kom jag på nu att för några år sedan använde jag ett epoxilim som blev lagom hårt och slipbart efter härdning som hette J-B Weld. Ska beställa hem lite sådant igen!
Hälsningar
Magnus
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Haha, Gator Glue ska inte lukta nåt och det ska inte vara grön, fyfan. Vart köpte du det?
Ja det närmar sig för målning helt klart! Ska bli spännande att följa måleriet Magnus!
Ja det närmar sig för målning helt klart! Ska bli spännande att följa måleriet Magnus!
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Henrik! Jag minns inte var jag köpte flaskan men det har nog inte så mycket med återförsäljaren att göra. Det får väl ha en chans igen om tillfälle ges!
Ikväll har jag ett partytrick att visa, eller åtminstone ett maskeringstrick...
För många år sedan köpte jag en låda radergummin i plast, sådana man hade för att radera ritfilm förr. Nu har jag inte ritat på ritfilm sedan gymnasiet men jag antar att jag trots allt tänkte ha dem för att sudda med. Behovet var dock inte så stort så den där lådan låg där år ut och år in tills jag kom på att man faktiskt kunde använda dem i modellbygget. Första användningsområdet var som skydd på allt som var vasst (skalpellblad, passare, mera skalpellblad...) men efter ett tag dök det upp andra användningsområden också. Två av favoriterna har varit att skära till kustomiserade slipstickor för att nå in med sandpappret i diverse prång, den andra har varit maskering. Häng med!
Första gången jag provade maska med sudd var på en Draken i skala 1/144. Efter att efter många försök till slut tröttnat på att få motsträvig tejp att foga sig så gjorde jag som på bilderna nedan.
Och nu var det dags för propellerspetsar, en annan av mina stora ickefavoriter... Måla propspetsarna önskad färg och låt torka ordentligt. Skär sedan till en skiva suddgummi i samma tjocklek som du önskar bredd på färgfälten på propellerspetsarna. Dela skivan så du får en bit till varje blad, stick sedan en slits genom bitarna med ett skalpellblad. Skjut på bitarna på propellerbladen tills utsidan är jäms med bladspetsen.
Jag antar att man kan skära sin skiva lite tjockare och istället mäta avståndet från spinnern ut till där bandet ska börja och justera efter det men det kändes enklast såhär.
Jag har färgparanoia: Om jag inte maskar sjukt noga så hamnar alltid färg där jag inte vill ha den. Till exempel på bladspetsarnas kanter, därav de små bitarna tejp!
Målning. Det är nog en bra idé att inte tokspraya rakt mot skarven mellan blad och sudd men det gäller å andra sidan all maskering.
Och så här blev det! Ganska jämnt och fint men lite väl breda band, ska justera senare!
Hälsningar
Magnus
Ikväll har jag ett partytrick att visa, eller åtminstone ett maskeringstrick...
För många år sedan köpte jag en låda radergummin i plast, sådana man hade för att radera ritfilm förr. Nu har jag inte ritat på ritfilm sedan gymnasiet men jag antar att jag trots allt tänkte ha dem för att sudda med. Behovet var dock inte så stort så den där lådan låg där år ut och år in tills jag kom på att man faktiskt kunde använda dem i modellbygget. Första användningsområdet var som skydd på allt som var vasst (skalpellblad, passare, mera skalpellblad...) men efter ett tag dök det upp andra användningsområden också. Två av favoriterna har varit att skära till kustomiserade slipstickor för att nå in med sandpappret i diverse prång, den andra har varit maskering. Häng med!
Första gången jag provade maska med sudd var på en Draken i skala 1/144. Efter att efter många försök till slut tröttnat på att få motsträvig tejp att foga sig så gjorde jag som på bilderna nedan.
Och nu var det dags för propellerspetsar, en annan av mina stora ickefavoriter... Måla propspetsarna önskad färg och låt torka ordentligt. Skär sedan till en skiva suddgummi i samma tjocklek som du önskar bredd på färgfälten på propellerspetsarna. Dela skivan så du får en bit till varje blad, stick sedan en slits genom bitarna med ett skalpellblad. Skjut på bitarna på propellerbladen tills utsidan är jäms med bladspetsen.
Jag antar att man kan skära sin skiva lite tjockare och istället mäta avståndet från spinnern ut till där bandet ska börja och justera efter det men det kändes enklast såhär.
Jag har färgparanoia: Om jag inte maskar sjukt noga så hamnar alltid färg där jag inte vill ha den. Till exempel på bladspetsarnas kanter, därav de små bitarna tejp!
Målning. Det är nog en bra idé att inte tokspraya rakt mot skarven mellan blad och sudd men det gäller å andra sidan all maskering.
Och så här blev det! Ganska jämnt och fint men lite väl breda band, ska justera senare!
Hälsningar
Magnus
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Fattar inte hur du kommer på alla dessa koola knep, Magnus! Denna skall jag komma ihåg (också).
Måla på snabbt nu så du kan börja på din Centurion nå'n gång
Måla på snabbt nu så du kan börja på din Centurion nå'n gång
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
- Ort: Stockholm/Jordbro
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Du är rätt fiffig ändå Magnus, det tror man inte
Jag tycker inte du ska korrigera bandbredden, vem orkar ens notera det?
Vad blir det för kammo på modellen förresten, flög Ki-100 i annat än bambubrun (eller vad nu färgen kan heta)?
MVH
Rickard
Jag tycker inte du ska korrigera bandbredden, vem orkar ens notera det?
Vad blir det för kammo på modellen förresten, flög Ki-100 i annat än bambubrun (eller vad nu färgen kan heta)?
MVH
Rickard
-
- Inlägg: 3579
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a
Rena tips-och-tricks-orgien detta! Mer! Mer!