1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Den här har legat och skräpat i förrådet sedan tidernas begynnelse, jag fick den av Mark när han la av med modellbygget och det är rätt länge sedan (tyvärr, han var galet skicklig!).

Jag har i efterhand förstått att det här är ett fall av pärlor för svin, modellen har varit mycket eftersökt bland japanbyggare, åtminstone fram tills det dök upp alternativ på marknaden. Dekalarket är märkt juli 1990 (sommaren mellan tvåan och trean i gymnasiet för mig, jag satt på SAB i Landskrona och ritade över handritade ritningar till CAD-programmet ME-10 och i det närmaste bodde i flygklubbens LS-3a på helgerna...). Det var tider det. Men det är det å andra sidan nu också :D.

Bild
Fine Molds boxart, väldigt Hasegawa-lik men i dämpade färger. Känns classy!

Bild
Det är väldigt uppenbart att samarbetet mellan Fine Molds och Hasegawa var tätt: det som finns i lådan är en komplett Hase Ki-61 med en extra sprue för de Ki-100-specifika delarna.

Bild
Till slut, direkt från det tidiga 90-talet: lite vitmetall!

Nu tar jag påsklov en dryg vecka men återkommer efter det med uppdateringar, stay tuned!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

påsklov... innebär mycke byggtid va?

va snygg P-38:an va IRL

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Inte mycket byggtid alls faktiskt...

Kul att du gillade P-38:an!

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Och här rullar det vidare efter några dagar med familjen i London:

Bild
Här kunde det behövas lite fotoets, vete fasen om jag inte har någon som ligger och skräpar. Även om inte modellen varit prioriterad i bygghögen så kan ju även en sådan vara ett svepskäl för shopping...

Bild
Lite modifieringar: pylonen bakom cockpit ersätts med plasticard av rimligare tjocklek och sedan ska jag peta dit lite avgasrör tänkte jag. Det finns inga alls med i modellen och området där de sticker ut ur motorkåpan är bara massiv plast. Med ett vasst skalpellblad och lite tålamod så kan man ganska enkelt skrapa fram en tunn kant på kylklaffarna. Kommer att använda mässingsrör men hade inga i bra dimension hemma, kommer fler i posten om några dagar!

Bild
Såhär ska det se ut, bilden tog jag på Hendon 2006. Det här är inte riktigt rätt version av Ki-100 (den här har bubbelhuv) men man kan inte vara petig när det gäller bevarade japanska flygplan...

Bild
Bild
Nithjulet i drift. Borde aldrig börjat med nitar...

Bild
Och så lite nitar i fullskala!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

Noggrann nitning!

du har inte funderat på att buckla plåten?

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Lars Befring skrev:Noggrann nitning!

du har inte funderat på att buckla plåten?

/L
Nej, riktigt så kul ska vi inte ha. :). Tror jag...

Hälsningar Magnus
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av SvenYoung »

Trevligt project, Magnus!

Snyggt nitat, blir alltid impad över de som kan få till så snygga nitrader på sina flygplan...

Jag gillar verkligen japanska flygmaskiner, kommer den att bli sliten?

(Jo, en typisk pansarbyggar-fråga, men du har ju trampat över lite i pansar nu ju ;) )
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Henrik R »

Gosigt med nitrader. Det gjorde du galant Magnus! kan du inte göra den lite bucklig? ;-)
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

kom igen Magnus!

gosa med plåten!!!!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Sorry, skulle svarat tidigare...

Sven! Lite japanskt sliten lär den nog bli. Tänkte prova med salt på den här!

Henrik och Lars! Jag har inget principiellt emot bucklig plåt, problemet är väl mest att jag skulle karvat lite där nitraderna redan hamnat och jag har kraftig fobi mot att göra om saker så det får vara för den här gången. Men kanske på ett framtida projekt?

Bild
När jag tänker efter (kommer inte helt naturligt för mig...) så har jag faktiskt provat lite plåtbuckel i mikroformat... Kanonluckorna på en dansk Meteor F.8!

Bild
Och kolla in det här fyndet från förrådet!

Bild
Och det blir bättre ändå! När jag plockade på mig den här har jag ingen aning om men den var nog redan från början påtänkt för det här bygget. Hade för mig jag hade en hel resincockpit men den visade sig passa en Ki-44 istället. Som det kan bli...

Bild
Lite av fotoetsen installerat. Inte alltför imponerande (Airwaves har väl inte varit direkt marknadsledande sedan östeuropeerna klampade in i fotoetsträsket....) men trots allt något bättre än bara plasten!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar