1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Sven! Det är det jag gör istället för att bygga, det är därför det går så j-a långsamt...

Rickard! Även en blind höna... Har inte hunnit dechiffrera det ohyggliga färgblandningsreceptet i byggbeskrivningen än, då får vi se vad som trillar ut ur det. Mer än så kan jag dessvärre inte om japanska färger :) !

Björn! Inte helt övertygad om att jag har fler partytrick att leverera...

Hälsningar

Magnus
HenrikB
Inlägg: 66
Blev medlem: 20 aug 2012, 22:06

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av HenrikB »

Jag har haft precis samma idé med att använda block av cellplast/frigolit utan att komma till skott, men sudd verkar ännu bättre. Hur gör du för att skära block med uniform tjocklek? Frihandsskär jag brukar det aldrig bli speciellt bra - jag kan inte ens skära blodpudding utan att skivorna blir tjockare i bottnen.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

HenrikB skrev:Jag har haft precis samma idé med att använda block av cellplast/frigolit utan att komma till skott, men sudd verkar ännu bättre. Hur gör du för att skära block med uniform tjocklek? Frihandsskär jag brukar det aldrig bli speciellt bra - jag kan inte ens skära blodpudding utan att skivorna blir tjockare i bottnen.
Du har en poäng Henrik, det blir inte mycket bättre än "tillräckligt bra". Dvs som maskering funkar det till småsaker där man inte uppfattar att det kanske inte är helt 100 perfekt. Ska man göra slipklotsar så minskar å andra sidan precisionskraven drastiskt, då kan man tälja fram vad man vill ha hej vilt! Sedan hjälper det ju som vanligt med ett nytt skalpellblad också!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Lite småpyssel från igår...

Bild
Jag gjorde en ny antennmast som ersättare för den i plast som gick förlorad tidigt i projektet. Den här är gjord av Albion Alloys 1,0/0,8 mm aluminiumrör som jag pressade ihop med en plattång. Därefter friserade jag den lite så den blev kilformad. Jag undvek att pressa nederänden för att behålla en rund sektion som jag limmade i ett 1 mm hål jag borrat i kroppen.

Bild
Pitotrör från Albions mässingsrör. Närliggande dimensioner passar i varann vilket gör den här typen av prylar väldigt enkla att göra. Jag delar rören genom att rulla dem under skalpellbladet, därefter bryter jag helt enkelt av dem. Skulle det blir några grader så är de lätta att ta bort med ett borr, då får man dessutom en trevligt fasad innerkant som ytterligare underlättar hopmontering. Hålet längre ut längs vingframkanten är ytterligare ett monument över mina misslyckanden som modellbyggare: jag borrade på fel ställe först. Har man inte jobb så skapar man sig...

Hälsningar

Magnus
Azgaron
Inlägg: 102
Blev medlem: 07 dec 2013, 17:19
Namn: Håkan Ekberg
Ort: Halmstad

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Azgaron »

Ser bra ut Magnus!

Såna rör verkar praktiskt att ha till lite av varje.

Håkan
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Daniel_A »

Kul att se att du fortsätter i skala 1:48, Magnus, för inte ser det ut som 1:72 :mrgreen:
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Håkan! Kostar inga förmögenheter heller, det borde vara typ en löpmeter eller så i ett paket och det räcker några livstider...

Daniel! Tack för den kommentaren, jag känner mig som jourhavande hackkyckling :) !

Trevlig midsommar!

Magnus
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snyggt Magnus.
Jag instämmer i hyllningen av Albion Alloys rör.
De löser många problem.
Uffe
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Björn Fransson »

Raka rör, om man säger så... Vem var det som inte hade fler tips på lager? Nu vill vi se den målad! Härligt bygge detta!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3646
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Uffe! Albion är en höjdare, både precisionen (teleskop utan glapp) och mässingen (går att dela utan att man får spel på dem som man får på rostfritt...).

Björn!Semesterstängt i verkstaden i två veckor, det är 250 mil hem till modellen från där jag är nu :-) !'

Hälsningar

Magnus
Skriv svar