1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Ulf Lundberg »

Instämmer i hyllningskören.
Tack för en bra metod att lösa problem på egen hand isf att jaga runt på nätet för att hitta eftermarknadsdelar.

Uffe
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av SvenYoung »

Mycket smart lösning, och snyggt utfört Magnus!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Tack för allt beröm! Apa gärna efter :) !

Bild
Det här kunde passat bättre... Visste inte riktigt vilken lösning jag skulle gå på, det fick bli den här... Ska fylla vingframkantens glipa med Milliput, det får bli avslutning på kvällens pyssel.

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

fler fiffiga finurligheter!

klart inspirerande!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Lars Befring skrev:fler fiffiga finurligheter!

klart inspirerande!
De här fiffigheterna hade jag gärna varit utan faktiskt... Så kallad tvångsfiffighet!

Hälsningar

Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Lars Befring »

men det är underhållande =) för oss

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Janne Nilsson »

Får jag komma med ett alternativ?

Istället för att limma en plastbit på tången kan man även stoppa in en plastbit eller metallbit av passande dimenssion innan man klämmer.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Robin Nilsson »

Magnus metod med ett anhåll fastsatt på tången tror jag är säkrare och ger enhetligare resultat. En plastbit inuti röret blir så liten att det blir lättare att råka deformera den vid pressningen med risk för ojämna resultat. Även om man lyckas låta bli att deformera insatsen i röret så ska den ändå pillas bort efter att man klämt fast den.

Insats kan fungera för (mycket) grövre dimensioner (gjort så själv för andra ändamål) men i det här fallet tror jag nog att Magnus metod är optimal :-)

/ Robin
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av magnusf »

Janne och Robin! Tack för tipsen!
Ledsen att uppdateringarna släpat men jag har flyttat nästan 1 Tb bilder (resultatet av tolv års digitalfotograferande) och ville inte mecka med nya bilder förrän jag fått ordning på bilddatabasen igen!

Bild
Framkant och vingrot blev rätt OK till slut, som vanligt så räddade Milliput hela dagen!

Bild
Stabbarna klara, ytterligare ett område där man haft svårt att jämka ihop de gamla Ki-61 delarna med de nya kroppshalvorna till Ki-100...

Bild
Nosintaget trimmat med lite överbliven fotoets. Ett sågsnitt nästan genom biten, fotoetsbiten petad på plats, CA-lim längs kanterna på utsidan och därefter trimning och slipning. Enkelt!

Bild
Kompositbild visande motorn före och efter detaljmålning. Om nu silver- och kopparpennor kvalar in som "målning" förstås! Ett annat trick jag ska använda mer i framtiden...

Bild
Och till slut modellen med luftintaget installerat!

Bild
Visst fanken, den här hade jag förträngt. Förbannade vacuumhuvar... Vitlim är kass för det biter inte i plasten och håller inte heller, epoxi blir gummiaktigt och går inte att slipa, superlim dimmar plastdelarna och är inte speciellt starkt trots att det låter så... Den här limmades till slut (efter ett vitlimsförsök som slutade med gråt och tandagnisslan) med Humbrols Clearfix. Som är det som är minst uruselt av de olika limmer jag har har att välja på... Sprickorna är sedan fyllda med det förhatliga CA-limmet och nedslipade, vi får se hur bra det verkligen blev när vi äntligen kommer ingång med målningen!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 1/72 Fine Molds Ki-100-1a

Inlägg av Stellan »

Vad är det för pennor du använt? Riktigt snyggt hantverk fö.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar