SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Eriksson

SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 scale

Inlägg av Björn Eriksson »

Att jag påbörjar dessa galenskaper är helt och hållet Erik Gustavssons fel som har lekt i datorn och tagit fram nedanstående fantastiska bilder,
och sådant gör man inte ostraffat för då är det något som triggar igång i
undertecknads hjärnkontor.

Bild
OBS! fejkat bildmontage
Bild

B3LA:n är ju ingen ny bekantskap för min del, har ju byggt den en gång tidigare, men då i 1:72 skala

Bild
B3LA 1:72 scale advance kitbash model, denna bild används som referens av Wikipedia för B3LA
Bild
B3LA 1:72 scale advance kitbash model

Den viktigaste referensen jag hade när jag byggde 1:72 modellen var denna av SAAB upptryckta säljarbrochyr, som jag hittade i F16 Flottiljens museibibliotek
Bild
Brochyrens fyra A-4 sidor färgkopierades tillsammans med en tre plans-skiss som monterades ihop till en affish,
Treplans-skissen är uppskalad till 1:48

I likhet med 1:72 bygget kommer jag att använda mig av samma flygplanstyper som jag gjorde då för att plocka ihop en B3LA

Bild
Dessa modeller + Airfix Hawk (hittade inte Hawken som nog ligger längre in i förrådet) inköptes för cirka 3-4 år sedan och som öronmärktes för detta byggprojekt,
1:48 Airfix Jaguar GR3A/ES
1:48 OEZ SU-25K
1:48 Italeri JAS 39B Gripen
1:48 Airfix Hawk Mk.?
Kattapulter skall tas från Hasegawas 35 Draken, som har fått Aires resinstolar istället.

Bild

Bild
Började mikla lite grann med den här för två år sedan, men ledsnade ganska fort p.g.a. att det var lite för tätt på efter 1:72 bygget.
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
jfall
Namn: Jakob Fall

Re: SAAB Project B3LA - Light Attack/Advance Trainer, 1:48 s

Inlägg av jfall »

Coolt! Ska bli väldigt kul att följa, B3LA är nog ett av mina favoritplan.
Jakob Fall
AP
Björn Eriksson

Tack Jakob!

Håller med dig, samma här!
Den är/var ju bara för stentuff, ej tidigare visade bilder kommer senare att visas på mockupen på denna tråd.

Stefan på Österlens Flygmuseum lät mig att härja fritt med kameran på mockupen sommarn 2012 när jag var där och lämnade över min 1:72 modell av B3LA till museét.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Trevligt!

Björn, på Facebook finns en grupp med namn "B3LA-epoken" https://www.facebook.com/groups/192238070966671/ Där finns nog en del du kan ha nytta av, bl.a broschyrer, ritning, mått/data, bilder och en hel del annat.
Per K

Inlägg av Per K »

Björn är sån VVF:are... Kanske får det här honom att sluta med det :)
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Detta kan ju bli intressant :-)

Bild

Måste ta mig tid och få färdigt min modell snart.. egentligen bara lite texturpill kvar.
Björn Eriksson

Tack Emil!
Var tvungen att registrera mig som Facebook medlem, så snart har jag nog lärt mig hur man hittar info. där också!

Tack Erik!
Grym profil, och även de andra bilderna naturligtvis, och tack för att du på nytt har väckt mitt B3LA intresse till liv.
Har du suttit och smygbyggt på en egen B3LA modell?
Senast redigerad av Björn Eriksson den 26 aug 2014, 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Emil Lindberg

Inlägg av Emil Lindberg »

Björn E: Prova ansöka till B3LA-gruppen igen

Erik G har ritat, jag har överöst honom med feedback och nya idéer, Erik har ritat om, ny feedback och nya idéer, o.s.v.
Björn Eriksson

Hej Emil!
Provade igårkväll att ansöka till B3LA-gruppen igen, har ännu inte hunnit kolla på "Fejan" om det fungerade!

Första småplocket med Airfix Hawkens huv och cockpit samt Hasegawas Draken stolar.

Bild

Bild

Bild
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Intressant val av huv, då jag använde min artistiska licens och lade in MDC i huven på min 3d-modell inspirerad av hr det ser ut på Hawk. Motiveringen var "SAAB har lagt ut tillverkningen av huven på samma firma som gör den till Hawken"..

Du får väl bestämma dig för vilken variant av B3LA du vill bygga. Vissa bilder visar ju luftintag på ryggåsen alldeles bakom huven, men några sådana finns inte på mockupen och de modeller som förekommer i diverse PR-material.
Skriv svar