Strv 74 - scratchbygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Ja, jag kunde ju inte hålla mig, måste helt enkelt få börja bygga min Strv 74. Så här kommer löpande byggnationen av vagnen. Jag har ritningar från SPHF och ett stort antal bilder från nätet. Jag har bestämt mig för att inte bygga interiört. Detta är min första scratchbyggda stridsvagn, så jag har ambitionen högt men förväntan lågt, så ha lite tålamod och överseende med en "nybörjare"...

Grunden till chassit i plasticard. Lite knepigt att få till rundningen framtill, men med skärpt övertalning och tejp så gick det bra att tvinga plasticarden. Jag förböjde den med hjälp av en hårtork och en rundstav med ungefär rätt dimension. Motorluckan får jag fundera lite på... den har ju lite rundning.

Så långt.... håll tillgodo.

Lasse

Bild BildBild
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Emil_Juhl »

Underbart!!!!

Kul att du satt igång med bygget. Ser fram emot fortsättningen.
Mvh
Emil Juhl
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Erik_G »

Friskt vågat, lycka till!

/E
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av SvenYoung »

Säger som Emil, helt underbart.

Detta bygge skall följas med STORT intresse!

Kör hårt Lasse! :-)

PS: ett tips när man skall böja plastic card till rundade former är att skapa grundformen med tunnare PC som är lättare att böja/forma (bland annat med hårtork som du har gjort).
Sedan kan man laminera flera tunna lager över den första för att bygga upp tjockleken. Mycket lättare än att försöka bända en enda tjock pc-bit.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Lennart »

Kul med fler pc byggen, ser bra ut .Lycka till/Lennart
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Tack för uppmuntran! Jag har slut på den tunna, 0.25, men det är på väg med posten. Men det gick bra att böja och sedan lätt tvinga den på plats och säkra med mask-tejp tills dess att limmet torkat. Du har rätt Svenne, bättre att bygga på lager än att tvinga en tjock bit. Jag får nu vänta med sidopanelerna tills den tunna plasticarden har kommit. Jag funderar på att kanske använda balsa foam (densitet 2) till motorluckan för att få lite rundning.

Lasse
Jens Tornblad
Inlägg: 113
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Jens Tornblad »

Vad har du tänkt använda för hjul och band? När jag scratchbyggt och behövt göra "fria former" så har jag använt flexibel Plastic Padding som gått att forma lätt och håller sej stabil över tiden. Trä i kombination med plast har rört på sej och gett sprickor.
En obyggd modell är också en modell...
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Öken-Erik »

Mycket trevligt!
Roligat att så många bygger svenskt, både OOTB, konverteringar o scratch!
Vem hade trott det när MOSA bildades för några år sedan, att svenskt skulle bli mainstream?
Känns som om det iom att det finns modeller som rel enkellt går att bygga svenskt direkt även smittar av sej.
Kanske dags för en ny SIG "Svenskt Pansar" på C4a snart el kanske en "mini SIG" av SPHF?

Öken-Erik
103driver
Inlägg: 124
Blev medlem: 01 mar 2012, 13:55

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av 103driver »

Jens, band och hjul har jag ännu inte riktigt bestämt mig. Det finns ett och annat band som liknar 74:ans band, men det känns lite fusk att välja den lätta vägen, så förmodligen blir det att tillverka en master av pc och sedan gjuta flera plattor så att jag (som Glenn Persson gjorde) gjuta 10 bandplattor som sitter ihop. Om det inte fungerar så får jag väl kanske hitta något färdigt som passar. Likaså hjulen. Det blir nog till att gjuta dom. Tack för tipset ang. fexibel P.P. Pansarbilarna och m/21-29 står sannolikt på tur efter det att jag byggt en m/38 (Panzerkampfwagen 38t som modiferas).

Lasse
Kjell.S
Inlägg: 122
Blev medlem: 26 jan 2012, 10:05
Ort: SPHF
Kontakt:

Re: Strv 74 - scratchbygge

Inlägg av Kjell.S »

En mycket förtroendeingivande början.

Ett påpekande, en svensk m/38 är inte samma sak som en (38t). Vår svenskbyggda 38t heter m/41.
Skriv svar