F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Som ni kanske har märkt har det inte varit mycket aktivitet från min sida på sistone på forumet och det har sett likadant ut på modellfronten så tyvärr fick jag inte klart MIG-23 till OPEN. Anledningen är nytt jobb vilket tagit ett tag att komma in i men nu Hin Håle ska det byggas lite igen. Jag har precis som många andra modellbyggare väldigt svårt att bli klar med något jag börjar med så jag tänkte prova ett nytt sätt med mera planering och en väl tilltagen deadline, jag har en tendens att tro att det ska gå fort och blir frustrerad när det inte gör det.

Till bygget har jag valt att bygga mitt favoritjet någonsin, F-14 Tomcat och självklart i det tidiga utförande med High-viz märkning och Gull gray med vit undersida. Som byggsats så har jag valt hobbyboss sats då den verkar vara den mera lättbyggda modellen och den mest detaljerade. Har självklart lite godis till den också, Eduard och Aires för att vara exakt och dekaler från Furball. Jag planerar att bygga en fågel från VF-84 och en från VF-142.

För att ha lite bilder att går efter har jag köpt mig DACOs bok som är på väg med posten men om någon har några andra bra böcker/hemsidor får ni gärna dela med er. Hoppas att både ni och jag orkar hänga i under hela bygget och
här kommer lite bilder på vad jag har och hur det ser ut där jag ska bygga ihop den.
Bild
Bild
Bild
Bild

Wish me luck och skäll på mig om jag kommer av mig :D

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

https://www.youtube.com/watch?v=sWbwPelTCKU
En liten inspirationsfilm också. Självklart är även Top Gun laddad och kommer att köras när inspirationen tryter :D
Jakob Fall
AP
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kul att se en (jag menar två) HB F-14. Trevliga extragrejor därtill! :)

Har själv en HB F-14A som i princip är klar att måla men det var ett tag sen jag rörde den.
Det var nog de bråkiga luftintagen tog musten ur mig. :roll:

Kör hårt, Jakob! :D
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Jo jag såg ditt bygge på ARC mycket snyggt jobbat, du får väl bygga klart din samtidigt :D. Hur fixade du luftintagen sen, har inte riktigt fått klarhet? Böjde du bara på dem, la du dit plast eller sågade du och framförallt hur skulle du rekommendera att jag ska göra :D? Jag funderar för tillfället på att lägga i en liten plastremsa på inre delen av luftintaget och få till vinkeln på det sättet.

Jakob
Jakob Fall
AP
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tack Jakob, kul om min WIP kan vara till någon hjälp.
Ja, kanske ska ta tag i HBn igen nu när du är på gång. :)

Jag valde att fila till både in- och utsidan på framkanten av vardera intag men kan inte säga att jag är helt klar med utsidan ännu, eftersom den förändrade profilen fortplantar sig vidare bakåt längs en bit på utsidan av intaget.
Ska försöka gräva fram min WIP och försöka minnas de olika alternativen, får återkomma i ämnet.

I 1/32 finns Zactomodels suveräna intag i resin som korrigerar profilen på Trumpeters intag, det vore ju trevligt med ett liknande set i 1/48 men det lär ju knappast komma nån gång snart.

Å andra sidan har ju AMK aviserat att de ska släppa en serie nya Tomcats i 1/48 under 2014, jag tror det när jag ser det... :shock:
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Ja det är absolut ett imponerande bygge, hur snyggt som helst. Min personliga favorit är blåsorna som du skulpterade till under vingarna. Jag tycker definitivt att du borde sätta igång med ditt bygge igen, vore ju synd om den inte blir klar. Om du bestämmer dig för att köra kan du ju lägga uppdateringar i denna tråd så får vi ett trippelbygge på forumet :D.Vore ju också super om du kollar på det där med luftintaget så kanske vi kan lösa HB:s misstag.

Kommer en uppdatering på forumet när jag kommer hem på Söndag tills dess, ha det bra.

Jakob
Jakob Fall
AP
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Lars Befring »

VF-1
Bild

eller

VF-2
Bild

dom enda Vietnam märkningarna för Tomcat

/L

Kul att se att du bygger igen!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Först fattade jag inte alls varför du la upp bilder på F-14 som flugit i Vietnam men efter att ha läst din banner blev det lite lättare att förstå :D. Kanske ska titta på att bygga en från VF-1, hmmm.... Jag tycker att det är den snyggaste märkningen som F-14A har haft problemet är bara att dekaler är lite svåra att hitta i 1/48 så vi får se.

Jo det känns skönt att vara igång igen, sitter och slippar resin just nu vilket är ganska trevligt när man varit ifrån ett tag.
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Okej här kommer en liten uppdatering!

För tillfället är det inte så mycket som har hänt det är mest bara slippa Aires grejer så att de ska passa. Är väldigt imponerande över kvaliteten på Hobbyboss kitet. Det är väldigt detaljerade, passformen är nästan perfekt och ytdetaljeringen är väldigt välgjord. Har också tack vara Lars köpt dekaler till VF-1 så det kanske blir en tredje F-14 innan det här är klart.

Bild på dekalarket jag köpte idag:
Bild

Lite bilder på cockpitarna och främre delen av flygkroppen:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och avslutningsvis lite slippning, slippar man det på ett grovt sandpapper som ligger på bordet yr det inget damm och ficklampan är för att kolla hur tunt resinet är.
Bild

Jakob
Jakob Fall
AP
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Lars Befring »

Coool!

tänk bara på att våtslipa resinet så slipper du dammet, resindamm är inget man vill ha ner i lungorna....

tre F-14 på nästa open... mmmmmmmm
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Skriv svar