F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

I'm back! Jag har nu bestämt att det kommer att bli ett trippelbygge i alla fall med en kärra från VF-142, VF-84 och en VF-1:a under frequent wind. Har tyvärr ingen tid att lägga upp något idag men gå gärna in på ARC och ta en titt på uppdateringen jag gjorde där.

http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... try2603776

Jakob
Jakob Fall
AP
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Lars Befring »

YAY
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Mahatma G »

jfall skrev:Kanske ska titta på att bygga en från VF-1, hmmm.... Jag tycker att det är den snyggaste märkningen som F-14A har haft problemet är bara att dekaler är lite svåra att hitta i 1/48 så vi får se.
Jag håller nog på VF-2, med den tidiga märkningen för VF-41 (med vita fenor och svart nos) som god tvåa. Dekalerna löste sig tydligen, annars kunde jag erbjudit dig ett MicroScale-ark med märkning för VF-1.
/G
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Henrik R »

Sorry för sent inlägg, men jag kommer följa detta bygge med stort intresse. Det var ett tag sen man såg F14 byggas.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Anders_Isaksson »

Tre HB Tomcats? :shock: :shock: :shock:
Har inte hunnit gräva fram mitt eget bygge för att kolla upp luftintagen men ska göra det framöver.

Men eftersom du ska måla ett gäng Tomcats, sett dessa från Steel Beach?
F-14 Control surface paint mask set
F-14 Leading edge mask set
F-14 Fuselage mask set

Verkar ju tidsbesparande på alla sätt och vis. :)
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Henrik R skrev:Sorry för sent inlägg, men jag kommer följa detta bygge med stort intresse. Det var ett tag sen man såg F14 byggas.
Tack Henrik, hoppas jag kan bjuda på en trevlig resa!

Mahatma jag tycker att du får vara lite mera försiktig vad du skriver på forumet. Efter ditt inlägg har jag haft en kraftig personlighetskris och jag vet inte längre ditt eller datt.
Krisen gäller såklart vilken märkning jag ska ha på mina (3) Tomcats. VF-1 är ju fortfarande den snyggaste tycker jag och den ska jag bygga men de tidigare VF-2:orna ligger inte långt efter så nu vill jag ju såklart bygga en sådan också. Dessutom var ju VF-2 och tjänstgjorde med VF-1 i Vietnam och anknytningen mellan enheterna och faktumet att det passar så bra med 08-open temat gör det ju ännu mera lockande. Problemet dock är att det inte verkar så lätt att få tag på dekaler till en VF-2:a även om det går och frågan är om jag verkligen ska ha ytterligare en uppsättning dekaler vilket skulle innebära att jag skulle ha 10 märkningsalternativ. Sen innebar ju VF-41 också en del problem. Efter att ha titta på lite bilder så insåg jag att VF-41 nog ser lite bättre ut en VF-84 och lika bra som VF-142. Dessutom så finns märkningen för VF-41 i lådan så där finns inte hindret att jag inte har dekalera som krävs. Problemet är ju att jag verkligen förknippar VF-84 med Tomcaten så jag vill nog trots allt ha en F-14 med den märkningen men det innebär ju att jag måste välja bort antigen VF-41 eller VF-142 märkningen. Skulle jag välja VF-84, VF-41 och VF-1 skulle det dock bli lite mindre färg en vad jag hade tänkt mig då VF-142 är väldigt färggran jämnfört med VF-41, dock skulle att välja VF-2:an istället för VF-142/VF-41 lösa "färgproblematiken". Om någon har VF-2:s Vietnammärkningar hör gärna av er skulle vara intresserad av att köpa dem.

Suck vilket problem, ser du nu vad du gjort :D. Tror att ända lösningen är att bygga 5st plan så att jag inte måste välja :D

Kommer nog med en uppdatering om bygget på Fredag och kanske har jag bestämt mig för hur jag ska göra. Ha det bra!

Jakob
Jakob Fall
AP
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av jfall »

Dom där såg ju väldigt intressanta ut Anders, hmm...
Jakob Fall
AP
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Lars Befring »

VF-142 flög med CW-14 på CVAN-65 under Linebacker II, så nu måste du bygga en F-4J också

=)

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: F-14A VF-84/VF-142 Hobbyboss 1/48 dubbelbygge

Inlägg av Mahatma G »

VF-41 parades ihop med VF-84 i CVW-8 på Nimitz p.s.s. som VF-1 med VF-2 på Enterprise så det är kanske skäl att bygga dessa fyra alternativ?
Att VF-2-märkning inte är det lättaste att hitta i 1:48 det ska gudarna veta! Jag blev tvungen att köpa en till Hasegawa F-14A enbart för att få tag på VF-2-dekalerna! :(
Å andra sidan har jag ett AeroMasterark för VF-2 till F-14D till övers, om någon är intresserad.

För att ytterligare öka våndan kan jag nämna att i mitt tycke var även VF-211:s märkning från den färgglada epoken riktigt snitsig! Du får väl fundera på att göra som jag och bygga några av dem i 1:72?
/G
Skriv svar