LAV III
Postat: 03 apr 2014, 19:35
Det blir dåligt med modellshower för min del i år och det ser inte mycket bättre ut med byggandet.
För att försöka få igång byggandet igen lär det inte hjälpa att plocka med någon gammal surdeg, då försvinner inspirationen direkt. Dags att börja på nästa kommande surdeg, således.
Jag har haft Real Models LAV III ISAF liggande i något år och många gånger varit sugen på att sätta igång. Nu är det dags!
Konverteringssatsen innehåller ny kaross, torn, hjul och en del smådelar i resin, ett svarvat/fräst eldrör från Barrel Depot samt ett rejält antal fotoetsark som tveklöst kommer från Eduard. Dessutom medföljer lite tillbehör/last i form av varningsskyltar och kartonger för vatten och grönpåsar.
Som bas används AFV Clubs M1126 Stryker ICV och från den använder man underrede, hjulupphängning, bakre karossplåt samt diverse småplock såsom strålkastare, förarlucka och LiTHe annat.
Släktskapet mellan Stryker och LAV III blir tydligt om man lägger karossdelarna bredvid varandra. Det är också tydligt att Real Model utgått från AFV Clubs modell för mastermodellen. Överst LAV III, underst Stryker:

Efter att ha sågat loss karossen (tack och lov för TriMastersågarna!) testade jag passformen. Den ser lovande ut - rakt och fint utan de vanliga resintendenserna till böjda eller vridna delar:

Jag blev imponerad, det här är nog en av de bästa passformer jag sett för en så pass stor resindel. Jag tror inte jag kommer att behöva pochera den här resinkarossen:

Överlag är det en imponerande kvalitet på delarna. Real Model är inte direkt billiga, men man får en hel del för pengarna och man behöver heller inte leta efter särskilt mycket från annat håll.
I skrivande stund har jag fått på hjulupphängningen och nästa steg är att se hur pass bra karossen faktiskt passar på underredet.
Fortsättning följer...

För att försöka få igång byggandet igen lär det inte hjälpa att plocka med någon gammal surdeg, då försvinner inspirationen direkt. Dags att börja på nästa kommande surdeg, således.

Jag har haft Real Models LAV III ISAF liggande i något år och många gånger varit sugen på att sätta igång. Nu är det dags!
Konverteringssatsen innehåller ny kaross, torn, hjul och en del smådelar i resin, ett svarvat/fräst eldrör från Barrel Depot samt ett rejält antal fotoetsark som tveklöst kommer från Eduard. Dessutom medföljer lite tillbehör/last i form av varningsskyltar och kartonger för vatten och grönpåsar.
Som bas används AFV Clubs M1126 Stryker ICV och från den använder man underrede, hjulupphängning, bakre karossplåt samt diverse småplock såsom strålkastare, förarlucka och LiTHe annat.
Släktskapet mellan Stryker och LAV III blir tydligt om man lägger karossdelarna bredvid varandra. Det är också tydligt att Real Model utgått från AFV Clubs modell för mastermodellen. Överst LAV III, underst Stryker:

Efter att ha sågat loss karossen (tack och lov för TriMastersågarna!) testade jag passformen. Den ser lovande ut - rakt och fint utan de vanliga resintendenserna till böjda eller vridna delar:

Jag blev imponerad, det här är nog en av de bästa passformer jag sett för en så pass stor resindel. Jag tror inte jag kommer att behöva pochera den här resinkarossen:

Överlag är det en imponerande kvalitet på delarna. Real Model är inte direkt billiga, men man får en hel del för pengarna och man behöver heller inte leta efter särskilt mycket från annat håll.
I skrivande stund har jag fått på hjulupphängningen och nästa steg är att se hur pass bra karossen faktiskt passar på underredet.
Fortsättning följer...