Sida 1 av 2

LAV III

Postat: 03 apr 2014, 19:35
av Mahatma G
Det blir dåligt med modellshower för min del i år och det ser inte mycket bättre ut med byggandet. :cry:
För att försöka få igång byggandet igen lär det inte hjälpa att plocka med någon gammal surdeg, då försvinner inspirationen direkt. Dags att börja på nästa kommande surdeg, således. ;)

Jag har haft Real Models LAV III ISAF liggande i något år och många gånger varit sugen på att sätta igång. Nu är det dags!
Konverteringssatsen innehåller ny kaross, torn, hjul och en del smådelar i resin, ett svarvat/fräst eldrör från Barrel Depot samt ett rejält antal fotoetsark som tveklöst kommer från Eduard. Dessutom medföljer lite tillbehör/last i form av varningsskyltar och kartonger för vatten och grönpåsar.
Som bas används AFV Clubs M1126 Stryker ICV och från den använder man underrede, hjulupphängning, bakre karossplåt samt diverse småplock såsom strålkastare, förarlucka och LiTHe annat.

Släktskapet mellan Stryker och LAV III blir tydligt om man lägger karossdelarna bredvid varandra. Det är också tydligt att Real Model utgått från AFV Clubs modell för mastermodellen. Överst LAV III, underst Stryker:

Bild

Efter att ha sågat loss karossen (tack och lov för TriMastersågarna!) testade jag passformen. Den ser lovande ut - rakt och fint utan de vanliga resintendenserna till böjda eller vridna delar:

Bild

Jag blev imponerad, det här är nog en av de bästa passformer jag sett för en så pass stor resindel. Jag tror inte jag kommer att behöva pochera den här resinkarossen:

Bild

Överlag är det en imponerande kvalitet på delarna. Real Model är inte direkt billiga, men man får en hel del för pengarna och man behöver heller inte leta efter särskilt mycket från annat håll.

I skrivande stund har jag fått på hjulupphängningen och nästa steg är att se hur pass bra karossen faktiskt passar på underredet.
Fortsättning följer...

Re: LAV III

Postat: 03 apr 2014, 21:52
av Lerxzt
Bra början :)

Ser fram emot att följa detta bygge!!

Mvh Micke

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 09:26
av Robin Nilsson
Sätter du dit hjulupphängningarna innan du satt ihop kaross-halvorna ???

Jag tycker att det är lättare och mindre risk för onödiga skador att först sätta ihop de delar som kan behöva
krånglas med och därefter montera dit detaljer i ökande ömtålighetsordning (det mest ömtåliga sist alltså)
/ Robin

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 13:00
av Mahatma G
Ja, för jag har en listig plan: jag tänker ställa de fyra främsta hjulen i en lätt sväng och då är det lättare om det inte är för mycket last på de temporärt limmade hjulen, men framför allt så behöver jag komma åt att limma fast stötdämparna för dem och det görs enklast och snyggast innifrån - bilder kommer. Det kommer även att behövas lite korrektiv kirurgi på styrstagen - AFV Club har definitivt inte tagit hänsyn till oss som inte vill ha alla åtta hjul pekandes i riktning rakt fram. :evil:

Ett irritationsmoment är att jag upptäckt att karosssen är drygt en mm för kort och kanske lite för låg. Det syntes inte när man torrpassade över- och underdel, men när bakplåten kommit på plats märks det. Efter studie av foton ser det ut som om det kan gå att förlänga med en plastremsa i karossens bakkant och ta av lite i bakplåtens överkant. Den senare måste hur som helst modifieras eftersom LAV III har avfasade kanter till skillnad från Strykers raka dito. Förmodligen handlar det om resinkrympning.

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 13:14
av Robin Nilsson
Aha! Zat ekxplanes it !

Om den är för låg så kanske det är läge att limma på en tunn plasticard remsa på kanten av resin-överdelen för att höja den (innan du börjar fila på bakplåten ...). Då kan du dessutom limma styren-mot-styren när det blir dags och slippar kladda med CA eller epoxi.
/ Robin

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 14:29
av tiking
Lycka till. Det ser bra ut än så länge. Jag minns när jag scratch byggt min 2007, tror jag, långt innan det fanns i kit eller konvertering form. Kör hårt bara.

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 14:50
av Mahatma G
Robin Nilsson skrev:Om den är för låg så kanske det är läge att limma på en tunn plasticard remsa på kanten av resin-överdelen för att höja den.
Jag övervägde den lösningen, men då blir det problem med att få dit nosplåten samt att det blir för stort avstånd mellan plattorna för extrapansaret. Får experimentera för att se vilken lösning det blir...
Suck! Hur man än vänder sig har man ändan bak, s.a.s. :roll:

Re: LAV III

Postat: 04 apr 2014, 16:13
av Robin Nilsson
bakplåten bak menar du väl ?

Re: LAV III

Postat: 07 apr 2014, 09:43
av SvenYoung
Super roligt med en LAV III, Göran, det här bygget skall följas! :-)

Re: LAV III

Postat: 09 apr 2014, 17:29
av Mahatma G
Som utlovat kommer här en förklaring till varför jag ville ha hjulupphängningen på plats först:

Bild

Som synes sitter stötdämparna långt inne. Att försöka limma fast dem efter att ha satt dit karossen var inget jag ville försöka mig på.


Detaljeringen på undersidan är inget att klaga på. Jag har jämfört med Trumpeters LAV III och den ligger klart i lä av AFV Club:

Bild

Styrstagen fattas ännu - de fyra hålen som syns är till för att fästa dem.


Det syns inte på bilderna, men däcken är faktiskt lite tjockare och tillplattade på undersidan. Tyvärr är alla åtta identiska, vilket medför att Michelin X-loggan sitter på exakt samma ställe på alla hjul. Nåja, det kan förmodligen klassas som ett lyxproblem...

Bild

Tyvärr lutar stötdämparna något framåt, vilket kan anas om man tittar noga. På andra sidan lutar de något bakåt. Det hade nog gått att undvika med lite kosmetisk kirurgi, men att avsiktligt försvaga en bärande struktur genom att såga av den och limma fast den igen, i något annorlunda vinkel, det förmår mitt ingenjörshjärta inte genomföra. Dessutom måste man lägga till en distans motsvarande vad sågen äter - allt som allt betydligt mer jobb än vad det är värt och det kommer knappast att synas efter det att jag sprättat på strukturmedium i hjulhusen.


Jag nämnde tidigare att det verkar vara problem med längd och höjd. Här syns tydligt vad som måste åtgärdas härnäst:

Bild

Koppartråden är ett blivande handtag. Det är enbart tryckt på plats för att inte försvinna eller skadas. Senare drar jag ut tråden och limmar fast den.


Tornet har tre korgar som är tänkta att tillverkas av fotoets och mässingstråd. Till den bakre korgen följer med en resinjigg, men de två sidokorgarna förväntas man tillverka med fotoetsen som mall och synvinkeln som verktyg. Jag tänker försöka använda Svartjyckens bråtefyllda korgar för att förenkla. De är gjorda för Trumpeter-LAV:en men ser ut att passa hyfsat:

Bild

Tyvärr uppvisar de en alltför vanlig tendens vad gäller färdig last: en väldig massa prylar ligger uppstaplade som ett plockepinn utan vare sig rim eller reson och helt i avsaknad av fastbindning. Alla som åkt omkring i ett terrängfordon vet att det som inte är ordentligt fastspänt kommer att ramla av ganska snart. Hur grejorna i den bakre korgen är tänkta att ligga kvar vore bra att få en rimlig förklaring till av Svartjyckens skulptör. Det blir nog till att fixa ett lastförankringsnät här.
En annan märklighet finner man i den högra korgen. Tittar man noga ser man att en Diemaco C8 ligger nedstoppad under sovsäcken! :shock:
Logiken torde diktera att det kan vara viktigare att få fram en ak snabbare än en sovsäck, så varför ligger inte C8:an ovanpå sovsäcken? :?
Det här är ett typiskt exempel på det som jag smått föraktfullt brukar kalla Verlindenströssel när jag är på det humöret - en massa ologiska prylar ditstoppade som ren utfyllnad. Det ser bra ut vid en första anblick men när man börjar fundera på vad man ser så hopar sig frågorna som en ispropp i en norrländsk vårälv. Det lutar åt att jag spacklar bort den och ger vagnchefen en ny karbin från Live Resin.


Så en testbild på hur det ser ut med de större delarna hjälpligt på plats:

Bild

Visst ser det bättre ut med hjulen i en lätt sväng?


Slutligen en bild för att testa kompositionen - någonting i den här stilen kommer det att bli:

Bild

Bottenplattan inköptes för halvtannat år sedan explicit för att härbärgera en LAV III och jag testade faktiskt storleken med karossen på Strykern så att den skulle få plats. Ytterligare två likadana plattor ligger i lager för att användas till en LAV III LORIT och en Stryker med fågelbur, men det får bli i framtiden - fotoetsen till de modellerna mäts enklast i kvadratmeter eller kg!