J 35 A. Adam kort

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

J 35 A. Adam kort

Inlägg av Axx »

Eftersom det är svårt att hitta bra bilder på tidiga Drakar från F13, så får man bygga en själv och fotografera den istället!

Bild
Bild
Bild

Kvar att göra: Gul/Blå randiga vingspetsar, pitotrör i nosen, Sidewinders på y-balken under kroppen och lite småpyssel + de sista dekalerna på luftintagen. Men hon blir en fin Silverfågel.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Lars Befring »

Ser bra ut så långt!

följer med spänning Y-balksmontaget!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Axx »

Ja du Lars. Med de extremt fina detaljeringstilläggen som finns att tillgå kan det bara bli bra. Tack för engagemanget för oss modellbyggare!
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Björn Fransson »

Tjusig! En liten detalj bara: Drakens versioner A-C hade en annorlunda form på nosen. Den ska vara mer konisk, vilket är lätt åtgärdat genom lite slipning. Nu är det knappast något som man tänker på, utan hör mer till niträknarkontot. Men många av oss är ju sådana. :)

Men kul val av förebild! De tidiga Drakarna har verkligen sin charm. Och väl genomfört.
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Johan Elvin »

Snyggt.
Ang färgen på vingspetsarna, har du några referenser till att det var så eller är det "artistisk frihet"?
Kan inte påminna mig om att jag sett/läst nåt om dom var målade så.

/johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Björn B »

Jag har alltid trott dom var svart-gula
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Björn Fransson »

Den första prototypen hade väl svart/gula vingspetsar och radom i slutet på karriären. Men jag vet inte om jag sett det på de serietillverkade. Å andra sidan var det ju rätt få Adam kort, så det kan ju ha funnits i början.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Björn B »

Det finns en bild i Allt om hobby 5/83 på några A med randiga vingspetsar. Det finns även bilder i Kontakt nr. 93
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: J 35 A. Adam kort

Inlägg av Axx »

Bild

Ja det är nog svart/gul markering på vingspetsarna.. i alla fall om man jämför med kronmärkena. ( bild ur flygets årsbok 1959-62, tror jag det var.. )

dessutom är panelerna på fenan felaktiga då de var mindre till antalet och större på de tidigaste Drakarna. Delades senare in i mindre sektioner. En del av panellinjerna borde alltså spacklas igen.
Men det är ju en modell och jag är inte intresserad av något mästarbälte i modellbygge.. ser bra ut såhär tycker jag.
Skriv svar