Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Mycket Airfix har det blivit på sistone. Men Matchbox ligger ju också varmt om nostalgihjärtat. Så med en vecka kvar till Open, kanske man hinner kasta ihop en? Tänkte jag och rotade fram den här godingen. Ett skönt återvändande till sommaren 1980 då jag plockade ihop en J 34 av den här. Men den här gången får det bli tvåsitsigt. Och brittiskt.

Bild

No painting necessary! Fast dekalerna ser skumma ut... :?

Bild

Märklig detaljering. Jämför det minutiöst skulpterade hjulet med de avgrundsdjupa dikena på nosen. Det är svårt att tro att de kommer från samma modell.

Bild

I cockpit ekar det tomt. Bäst att låta piloterna träda in i tjänst.

Bild

Sedan var det bara att plocka ihop delarna. Snabbt gick det. Fast jag minns inte att man behövde spackla så mycket...? Utblåsen på ryggen åkte visst med i sliporgien och fick ersättas.

Bild

Visserligen är det lockande att låta den förbli vackert blå... Men Roy Huxleys sköna boxart inspirerar till en dust i sprutboxen. Först lite dark sea grey.

Bild

Åsså lite grönt på det. Och där är vi nu. Ska nog kunna bli klart till lördag det här.

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Henrik R »

Dekalerna ser ju ut som om dom har kommit från en utgrävning i Egypten. Tryckta på Papyrus! :-)

Flygplanet ser dock inte lika hemskt ut. Det ser ut att bli en snygg Matchboxare!
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Urban Gardini »

Snyggt! Jag har fått tag på en lika dan för en månad sen och även min tanke är att bygga en tvåsistig av den. Följer ditt bygge med spänning...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av MiniStuff »

Mycket snyggt! Blev lite sugen på att rota fram en Matchboxlåd från garderoben och bygga till nästa helg....

frågan är om jag hinner med.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Stellan »

MiniStuff skrev:Mycket snyggt! Blev lite sugen på att rota fram en Matchboxlåd från garderoben och bygga till nästa helg....

frågan är om jag hinner med.
Klart du gör, sätt igång bara!
Stellan Schroeder Englund
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av MiniStuff »

Stellan skrev:
MiniStuff skrev:Mycket snyggt! Blev lite sugen på att rota fram en Matchboxlåd från garderoben och bygga till nästa helg....

frågan är om jag hinner med.
Klart du gör, sätt igång bara!
Hm... spelar det någon roll om den är helt färdig eller inte? Vet ju hur mina dagar brukar gå - fort och inte hinner med det man tror att man skall hinna med ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Stellan »

Ställ ut den i det skick du hinner. Antingen brukar man ju ställa ut det man hunnit och gnälla över att det inte blev så bra som man hoppats, eller så blir man inte klar och då ställs inget alls ut. Att komma med något halvbyggt vore ju i så fall nydanande.
Stellan Schroeder Englund
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av olindau »

Matchbox SIG:en har ett ytterst flexibelt regelverk.
Work in Progress är helt Ok att ställa ut.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av MiniStuff »

Gött! Då skall jag banne ge det ett försök till att bli färdigt! :D

Blir till att rota i garderoben ikväll :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

MiniStuff skrev:Gött! Då skall jag banne ge det ett försök till att bli färdigt! :D

Blir till att rota i garderoben ikväll :)
Klart du ska det! Att bygga en Matchbox OOB är ju inget som tar särskilt lång tid (tror jag lagt max 5-6 timmar på den hittills). Det är låååångt kvar till lördag! :D
Skriv svar