Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Joakim Hultman »

Målningen så här långt ser mycket lovande ut. Hoppas få se den färdig på lördag! :)
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Göran NS »

Jättesnygg målning hittills!

Fint "preshadad" som vanligt och omsorsfullt byggd. Hade själv denna modell liggande åratal på hyllan, tyvärr sålde jag den vid ett svagt ögonblick. Den ensittsiga varianten minns jag tyvärr hade en mycket orealistisk form på nosen, det retade en då men idag när Revell get ut sin fina modell så kan man ju strunta i det och bygga för Matchboxkänslan!

Väntar med spänning på fortsättingen!
Göran Nilsson Söderholm
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Göran NS skrev: Den ensittsiga varianten minns jag tyvärr hade en mycket orealistisk form på nosen, det retade en då men idag när Revell get ut sin fina modell så kan man ju strunta i det och bygga för Matchboxkänslan!

Väntar med spänning på fortsättingen!
Tackar! Fortsättning följer, nu är den dekalerad, ska bara lackas och vädras en gnutta. Men just nu har jag lagt all tid på att bygga, snarare än fota... :)

Håller med dig om ensitsaren, den ser lite svullen ut i nosen. Tvåsitsaren tror jag är mer korrekt - åtminstone i nosen. Svullen från början, liksom. :) Fast på ett mer korrekt sätt.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Sten Ekedahl »

Byggde ensitsaren en gång i den grå forntiden. Fyllde hela nosen med Milliput och slipade den sedan till korrekt form. När jag var färdig var det ett stort område på vardera sidan där det inte fanns någon plast kvar! Fick dessutom jobba en hel del med luftintagen. Kanterna skall vara raka sett framifrån men på modellen är både den övre och undre krökta.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

...och så avslutar vi nostalgitrion med Huntern. Inte lika märklig som Blohmochvossen, men rätt fjärran från ensitsarens vackra linjer. Den här ser mer ut som någon slags businessjet. Det är sällan tvåsitsaren är så totalt annorlunda jämfört med ensitsaren.

Bild

Dekalerna var just så usla som jag befarade. Lyckades rädda de individspecifika, men i övrigt kommer det mesta från dekalarkivet. Lite gottåblandat med andra ord. I övrigt är det som ni märkt rakt ur lådan. Fick ner krondikeskänslan en aning genom att slipa kroppen. Panellinjerna är lite avrundade där de möter ytan och därmed bredare längst upp. Så slipar man ner en del där, blir de faktiskt en aningen smalare. Mer lite i stil med nya Airfix. Dvs bättre men inte bra. Å andra sidan är de rätt få, så de sabbar inte så mycket ändå.

Bild

Sådär! Funderade på om jag skulle börja på en till. Men avstod det. ;)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Stellan »

Förbålt läcker. Du är duktig byggare du. Välkomen till Airf... nej, Matchbox SIG:en var det ju!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Lennart »

Fransson har gjort det IGEN !! Görsnygg/Lennart
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Tackar! Det värsta (eller bästa) är att man nu blir sugen på att bygga en "på riktigt". Xtrakits i danska kläder, vore inte dumt. Hur sugen blir man inte när man ser den här bilden! Mumma för oss som gillar det riktigt väderbitna!

Bild
magnusf

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av magnusf »

Ubercool Björn! Snyggt bygge, ska bli kul att träffa både dig och dina modeller i helgen!

/M
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Matchbox Hawker Hunter T.7 1/72

Inlägg av Björn Fransson »

Detsamma! Ska bli kul att äntligen få bevista detta sägenomspunna event! :D
Skriv svar