Mk.IV female. Tamaja trots! (nya bilder - s.6)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Mk.IV female. Tamaja trots! (nya bilder - s.6)

Inlägg av SvenYoung »

Ja, många av er har kanske inte undgått att höra att C4:as tema i år är "WW1".

Det har blivit full fart på byggmötena här nere i Malmö nu i samband med detta, det byggs WW1 grejor så det sjunger om det. Jätteroligt!

Tänkte jag skulle bidra med ett litet strå till stacken med en Emhar Mk.IV Female (skala 1/35), och jag visste väl vad jag gav mig in på. Emhars modeller har inte de bästa rycktet, och det är välförtjänt. 2mm tjock plast på sina ställen med en passform som får SKIF att verka som hi tech gjutningar!

Efter att ha analyserat situationen, så insåg jag att det fanns två vägar att gå:

1. Bygga med modellens delar, spackla en massa, och därmed slipa bort alla nitar, eller...
2. Scratcha vissa delar istället.

Ni kan nog gissa vilken väg jag valde! :-)

I det här fallet var det faktiskt mycket lättare med val nummer 2, ärligt talat (och roligare).


Ett litet urval av Emhars delar som har eller skall bytas ut (notera deras tolkning av en Hotchkiss ksp... huva!).

Bild

Och några bilder på bygget så här långt:

Läste att Mk.IV egentligen hade Lewis ksp:er, men jag gillar looken med de spinkiga eldrören, så jag håller mig till Hotchkiss.
Passade även på att öppna upp lite luckor när jag ändå höll på (nej, ingen interiör, där går gränsen!)

Bild

Bild

Bild

Bild

Tack för titten!

CU@C4
Senast redigerad av SvenYoung den 15 apr 2014, 21:27, redigerad totalt 5 gång.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Erik_G »

Tack Sven. Nu är det 100% garanterat att det dyker upp en Mk IV från Meng om någon månad eller så... ;-)
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Anders_Isaksson »

Supersnyggt som vanligt, Sven!
Hade tänkt mig nåt liknande men i 1/72, har snart Master Box nya Mk IV på ingång.
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Flick-pansar är chic-pansar!

Inlägg av Lurifax »

Ser chickt och tjejigt ut. Det kan bli hur coolt som helt ... och kommer förmodligen också att bli hur coolt som helst. :-)
holst

CU@C4
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Mahatma G »

Intressant.
Förstår mycket väl dina reservationer - jag har en Mk IV Male på hyllan. :(

Hur kommer du att göra med banden? Med eller utan spuds?
/G
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Janne Nilsson »

Sven Young, Plastic Card-tämjare. Det ser alltid så lätt ut när man ser dina byggen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall ni ha alla!

Erik, ja så klart det kommer en ny från Meng eller någon annan, men de väntar väl tills dess att jag är 90% klar, haha.

Tack Anders. MB's lilla är jättefin. Emil Juhl byggde den för bara ett par veckor sedan.

Peter, tackar, vi får hoppas att det kan bli nå't av denna :-)

Göran, tänkte använda Frulles band och vill absolut ha spuds på. Finns väl två alternativ där med, scratcha 20st (typ) eller köpa Panzershop's sats. Tyvärr säljs inte Panzershops grejor av någon som har vettigt porto. Betala 20 USD i porto för en sats som kostar 11 USD är liksom inte rimligt.

Janne, tack! Det är egentligen inte så svårt, jag hoppas att kunna överyga er om det på 08 :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Johan_Röd »

Oj, oj... Hur ska detta sluta? Inte mer än öppna luckor, säger du.
Men f-n så granna dina "bitar" är jämfört med Emhars klumpiga dito.
Roligt att se, Sven! Ser redan fram emot nästa torsdag. :-)

Mvh Tor
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av Mahatma G »

En annan intressant fråga är färgvalet. Det har diskuterats en hel del huruvida de var bruna eller gröna. Jag vill minnas att Dick Taylor säger brunt i sina böcker och jag lutar nog mest åt det själv. Hur har du tänkt måla (och märka) den?
/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Inför C4:as tema (WW1) - en Mk.IV av det kvinnliga könet

Inlägg av SvenYoung »

Tack Tor! Kul att den gillas så här långt, jag kanske kommer lite längre innan byggmötet. Då ser jag fram emot att se din och Emils Emhar-byggen också :-)

Göran, jag har nog inte hängt med på färgdebatterna eftersom WW1 egentligen inte är min "grej". Jag lutar lite åt det gröna hållet, mest för att det tilltalar mig, men jag kan ändra mig på vägen dit. Röda och vita ränder skall det bli också, för att liva upp lite :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Skriv svar