Strv m/39 klar..

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av magnusf »

Den här gillar jag mycket Erik och förebilden lyfter ju det hela också!

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Anders_Isaksson »

Kul att se den klar, Erik!
Gillar vinterkamouflaget, snyggt slitage du fått till.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Emil_Juhl »

Skitsnyggt!
Mvh
Emil Juhl
Knajd
Inlägg: 427
Blev medlem: 17 okt 2012, 19:19

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Knajd »

Oerhört bra! Snyggt chippad.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Erik_G »

Tackar för de glada tillropen!
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av jfall »

Vilken av hobby boss toldis bör man köpa om men vill upprepa din fina lilla tank Erik? De har ju tre olika versioner av kitet nu.

Jakob
Jakob Fall
AP
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Erik_G »

Jag har utgått från Toldi I. Jag tror den är närmast den ursprungliga L60-designen som Strv m/38 och Strv m/39 är baserade på. I de andra fallen verkar det som att man får bygga om i princip hela tornet för att göra det till ett m/39-torn.
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av jfall »

Ok, Tack! Bra att veta. Man blir ju väldigt sugen att prova ett liknande bygge nu när man sett ditt.

Jakob
Jakob Fall
AP
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av SvenYoung »

Bara som ett litet sidospår: jag köpte Toldi II här om dagen, och tornet är identisk med Toldi I förutom att det inte har upphöjningen på den lutande delen av torntaket strax bakom manteln (vilket m/38 också saknade). Därmed är det tornet lättare att använda om man skall bygga en Strv m/38 MEN då saknas det istället delar som man behöver till frontpansrat (tex strålkastardelarna). Det är nog lättare att ta bort vissa detaljer fråm tornet, än att scratcha de delar som behövs till frontpansrat.

Eftersom jag behövde extra bärhjul som reservhjul till mina tänkta projekt, så köpte jag Toldi II, så har jag det tornet till något m/38 bygge i framtiden :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Strv m/39 klar..

Inlägg av Erik_G »

Trodde Toldi IIan hade en låda bak på tornet. Men den kanske kommer som en separat del?
Huset för mittenstrålkastaren vill man nog ha både för m/38 och m/39, även om man måste snickra en del i det senare fallet. Så jag tror att för de vagnarna är nog Toldi I bäst.
För m/40 kanske Toldi II är bättre då den har en helt platt plåt i fronten? Nu måste man kanske lägga på plasticard där i alla fall, så det kanske inte spelar någon roll?
Skriv svar