Storhetsvansinne eller ...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Storhetsvansinne eller ...

Inlägg av robertlundin »

Visst är det kul att börja krafsa i nyinköpta kartonger, men detta? :oops: Hur som haver, detta ska fixas innan året är slut, det är ett löfte! 1/72 samtliga utom F-15B som är Revell's gamla plasthög. Modellbygge som på farfars tid.
Bild
/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 21 feb 2014, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Storhetsvansinne eller ...

Inlägg av Lars Befring »

nästa år på OPEN?

Lägg GÄRNA upp bilder under tiden!

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

Älskar valkyrien och concorden, tror inte det finns ett snyggare plan en concorden i kategorin jetplan. Kör gärna lite bygglogg så att vi får se de växa fram.

Jakob
Jakob Fall
AP
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Spännande
Vad är det för flygbåt och vem har tillverkat modellen?
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Den där flgbåten är något tyskt va? En Dornier?
Valkyrian kräver väl nästan sällskap av en F-108 Rapier?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

jfall skrev:Älskar valkyrien och concorden, tror inte det finns ett snyggare plan en concorden i kategorin jetplan. Kör gärna lite bygglogg så att vi får se de växa fram.

Jakob
Jodå! Tupolev Tu-144 klår Concorden i utseende :D
jfall
Namn: Jakob Fall

Inlägg av jfall »

kallenordlund skrev:
jfall skrev:Älskar valkyrien och concorden, tror inte det finns ett snyggare plan en concorden i kategorin jetplan. Kör gärna lite bygglogg så att vi får se de växa fram.

Jakob
Jodå! Tupolev Tu-144 klår Concorden i utseende :D
Nja, om den inte skulle ha vingarna fram skulle den vara snyggare dock är ju Aeroflot färgerna tusen gånger snyggare än British Airways och Air France målningar.
Jakob Fall
AP
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Inlägg av robertlundin »

Concorden är den som krävt mest arbete hittills, en modell från renaste Hellskottafyr. Känner mig som Emil i Lönneberga när i stort sett varje kvadratmillimeter måste fixas till. Många forum har förfasats över modellens dåliga passform och annat, men det kanske hemskaste har ingen riktigt uppmärksammat på något forum: vingtipparna som är för kraftigt nedböjda och nästan nuddar marken. Jag återkommer med lösningen. Rafflande. F_Decal har ett dekalark i antågande som föreställer den allra första Air France målningen, den med mörkblå fartrand längs hela flygkroppen. Ett etsark från Eduard (eller var det Extra tech) fixar till utblåset, landningsställsluckorna med mera.

Flygbåten är helt riktigt en Dornier, Do X och tillverkaren är A-model, skalan 1/72. Kunde helt inte låta bli att belöna mig själv efter en period med hårt och stressigt kontorsarbete. Det kommer bli en fröjd att plocka fram min sprue cutter från Biltema och påbörja täljandet. En sanslös maskin i verkligheten enligt bilder, och det finns det som tur är rätt många av.

F-15B är som sagt Revells gamla lerkaka till modell. Helt ok i formen, men passformen är återigen något för Emil med kniven. Jag vill inte bygga en allt för krigisk variant utan satsar på en Nasa-maskin med låångt pitotrör och egna dekaler. Assnygg variant i verkligheten som osar kraft och skönhet, mums. Huven råkade få en dusch av sekundlim vilket gav visst darr på underläppen. En ny skickades pronto från Revell i Tyskland, danke.

Valkyrien byggde jag för snart 20 års sedan men ett hafsigt måleriarbete gjorde att jag nu bestämde mig för att ta bort all färg och börja om från början. Alkalisk färgborttagare från byggfirman på burk funkar kanon, billigt, och luktar till och med gott, skadar inte plasten alls. Biltema's billiga, kritvita hobbyfärg verkar synka bra med Citadels grundfärg Skull White Spray så air brushen kan återigen vila. Etsark från Extratech får piffa upp AMTs ganska kala byggsats. Det brukar inte hända annars men jag kan inte sluta kika på modellen från alla möjliga vinklar och brumma lite. Totally åsome.

AWACS:en är tänkt som ett snabbygge (famous last words ...), bortsett från att dekalern fick nybeställas och vindrutan var paj. Och motorerna är helt fel så en resinsats är införskaffad, plus lite ets. Emil slipar kniven i bakgrunden, så det blir kanske ett inte så snabbt bygge ändå. Passform och utseende är annars riktigt bra.

Sedan ligger en sammansatt 1/32 Thunderchief och 1/32 Mig-15 och dunstar sedan en tid tillbaka, men det blir defillibrator på dem också, men nu först fokus på The big 5, annars blir det tokigt på riktigt.

/Robert
Senast redigerad av robertlundin den 21 feb 2014, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
/Robert Lundin
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Do X Do X Do X!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Synd att du inte bygger Valkyrien i flygande skick med nedvikta vingspetsar. Dår är den riktigt imponerande :-)

Klicka på länken under bilden och gå sen tillbaka hit igen så ser den bättre ut ;-)
Bild

http://www.divinewallpapers.com/xb70-va ... wallpaper/

Bild

Mycket vacker ......
/ Robin
Skriv svar