Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

Lite bilder på kärran jag pulat med under en tid, tamiyas Stug III finska versionen. Visste redan från början att tamiyas stug lider av en massa fel och problem men tänkte i alla fall bygga ett ex innan dragon
satserna tar över. Har korrigerat lite här och där, lagt till svetsfogar och en bult som saknas på det främre extra pansaret, ändrat till försänkta bultar i taket då tamiyas är av den ej försänkta typen. Stänkskärmarnas
fästen är egentligen fel för den finska men täcks ändå upp av stockarna så.. för att få korrekt måste man köpa nya etsade men ville inte lägga ner den tiden/pengar för så lite som blir synligt :)

Andra delar som använts är:
-Förvaringslåda ifrån js-models då både tamiyas och voyagers låda ser ut att var av metall fast den i verkligheten var av trä.
-Kanonrör ifrån rb,etssats ifrån voyager och ett magasin till kulsprutan ifrån wiking models.
-Valde att behålla tamiyas figur då den är korrekt för den finska uniformen men köpte händer och huvud ifrån alpine.
-Trästockarna gjorde jag av styrene rör som jag skrapade med såg och kladdade mr.surfacer 500 på..
-Tracks ifrån friulmodel.

Valt att bygga Ps.532-10 som den såg ut 1944, 11 segrar på sin bössa kommer den få. Näst upp är målningen och har valt lifecolors finska färgset som ser riktigt bra ut.
Om man ska bygga en finsk stug är det rekommenderat att köra på dragons stug III early då i mitt tycke tamiyas kräver för mkt arbete och kommer ändå inte vara helt 100.. min lider fortfarande
av fel i frontpansaret och bakpansaret, främre pansaret kräver mer eller mindre att hela fronten byggs om för att korrigeras. En sak som jag tabbade mig på är att främre luckorna ska vara högra upp och
borde lagt lite styrene under för att höja dem en aning.. aja.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

//Robert
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robin Nilsson »

Ska bli spännande att se den målad :-)

Tips: Försök att få bärhjulen att stå rakt, Tamiyas f*rb*nn*d* poly-caps gör att hjulen kan sladdra lite så jag brukar limma fast hjulen för att förhindra dylik "lösaktighet"
/ Robin
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

Jo märkt det :) Allt är löst ditsatt nu men ska kolla igenom allt en extra gång innan målningen påbörjas.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Lerxzt »

Ser superbra ut.. Väntar spänt på att se den målad :)

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av SvenYoung »

Jättetjusigt bygge, Robert!

Säger som andra and det skall bli roligt att se den med färg på. Det är något aldelles särskilt med Stugar målade i finskt kammo :-)

Vart kan man köpa JS Models grejor?
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

JS models finns/fanns hos kuivalainen, kommer i produktion då och då.. de har gjort en jäkla massa olika torn och andra finska detaljsatser.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av SvenYoung »

Tack Robert .

De verkar inte ha Stug-lådan just nu, kanske kommer igen.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Andreas Lärka »

Robert A skrev:Valt att bygga Ps.532-10 som den såg ut 1944, 11 segrar på sin bössa kommer den få.
"Bubi" var en Alkett-vagn med svetsat chassie. Nu har du en MIAG (wannabee) med bultat pansar. Så det går inte. Du kan köra med Ps.531-6 i stället. Tamiyas färgschema är för den vagnen.
Robert A skrev:Om man ska bygga en finsk stug är det rekommenderat att köra på dragons stug III early
Déjà vu... ;)
Robert A skrev:främre pansaret kräver mer eller mindre att hela fronten byggs om för att korrigeras.
Vafföde? Bultpansaret är helt OK om man lägger till den där ena bulten och fyller igen svetsen bakom vid luckorna. Vill man bygga med 80mm svetsade pansaret så får man lägga till lite, men annars är det väl inte så farligt.

Det är bakre "däcket" med sina interlocked-sömmar inte passar ihop med det bultade frampansaret. Och fixar man det 80mm svetsade frampansaret, så måste man fixa interlocked-sömmar på bakstammen också. Och förstås fixa de rätta stänkskärmshållarna, rör för Alkett och rör+triangel för MIAG.

Trästockarna ser väligt bra ut, bland de bästa jag sett, men upphängningen är fel. De var upphängda med "J" -hållare, inte de "O" som Tamiya försöker påstå. Sedan var "J"-överdelen nedspänd med järntråd till små krokar i taket.

Och om du har stockar med dessa upphängingar så skall du också ha extra-pansaret på sidan mellan hjulen. Ser inte om du har det eller ej.

Brevid laddarens lucka sitter fortfarande en Pilse. Inga sådana på våra (early) Sturmin... Bort-bort!

Under lådans främre hörn skymtar Tamiyas Schürzen-fästen. Dessa kunde tas bort och ersättas med små påsvetsade lappar:
Bild
Bild

Tyget eller presenningen bakom kanonmantlen torde vara ett efterkrigspåhitt. Hösten 1944 användes fortfarande den stora originalpresenningen med hål för kanonen.

Vad mera..? Den som frågar går icke vilse... 8-)
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

Tack för feedbacken, ska fixa det där med stockarna, såg inga bra bilder på fästena och trodde tamiya i alla fall gjort det rätt. Misstolkade det där men pilsen sakerna när jag kollade i en gammal ipms tidning
som bara markerade ut de andra som skulle bort. Skyddet bakom manteln trodde jag var lik den tyska som jag hittade bilder på, både tidig och senare vagnar hade likt min men hittar dock som du säger inga bilder
på finnarnas skydd (och såg de små öglorna på många finska vagnar bakom manteln där man spände upp dem så trodde det var samma)

//Robert
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

En liten uppdatering.. Efter lite tips och korrigeringar av Andreas Lärka valde jag Ps.531-6 "Liisa", en MIAG vagn så fixade till stänkornas fästen till rätta typen och tog bort svetsfogen framför frontluckorna + andra småsaker.
Vagnen är nu målad med lifecolors finska färgset direkt ur burkarna och tycker färgerna ser riktigt bra ut. Har kanske 4-5 bilder på vagnens kamouflage och de flesta är tagna på fronten eller dess vänstra sida så svårt
att veta exakt hur den ska se ut då alla vagnar var penselmålade och såg olika ut. Om "Liisa" var målat på det extra skyddet för föraren ska vara osagt då vissa vagnar hade namnet målat och andra inte, hittar inga bilder på det.
Hakkarista markeringarna på sidorna av vagnen valde jag att inte sätta då de ändå kommer täckas av stockarna och inte vara synliga, sparar dekaler :)

Nästa steg är att börja med vädringen, lite filter och oljefärg och småslitage. Betongkupolerna i fronten kommer vara omålade så naturlig betongfärg ska de målas i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Lärka om du läser detta två frågor:
Vilken färg var brandsläckaren målad i? Följde den kamouflagets färg eller?
Ska 531-6 ha de två 2m tyska antennerna eller var det en annan typ senare under kriget? Tycker det är konstigt då vissa vagnar under 43 har antenner medans foton under 44 är de borttagna eller bara en används.

//Robert
Senast redigerad av Robert A den 18 mar 2014, 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar