Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3655
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av magnusf »

Så läckert!

Hälsningar

Magnus
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Anders_Isaksson »

Ser riktigt bra ut!
Kamouflaget ser ju relativt enkelt ut men antar att maskeringen tog lite tid ändå. :)
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ser grymt bra ut.
Ett tips:
Gör något åt ändträna på stockarna. De ser altdeles för vinkelräta och släta ut. Dels är det nära nog omöjligt att på frihand kapa en stock vinkelrätt, dels börjar en kapad stock snabbt spricka i ändträna. Kapa dem lite snett och rista i lite sågspår och sprickor.

Uffe
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

Jo stockarna ska göras om då fästena ändå ska korrigeras.. ändorna är fyllda med epoxyputty så ska inte vara några problem att fixa dem.

Maskade inte kamouflaget utan penselmålade de bruna och sandgråa ytorna med väldigt utspädd färg, tog 4 lager att täcka. Lifecolor tålde inte flytmask (humbrol, microscale) så bra även när jag klarlackade med tamiya ovanpå.. sedan tyckte jag
att när man drog bort flytmasken tog den med lite av färgen närmast masken så det blev hackig effekt, kan vara jag som gjorde fel men funkat utan problem med vallejo och tamiya tidigare.

Ser denna modell som ett prov då jag inte använt lifecolor innan. Mina första intryck är blandade, jäkligt bra att penselmåla men inte lika bra att airbrusha. Kan vara färgen som blivit gammal då den bruna och sandgråa fungerade utan problem
medan den gröna kloggade sprutan och skapade små bubblor på ytan som visserligen försvann när det torka men ändå. Sedan tycker jag inte lifecolors egna förtunnare var någon vidare utan fick betydligt bättre resultat med vallejos egna
airbrush thinner i svarta flaskan.

//Robert
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Andreas Lärka »

Robert A skrev:Lärka om du läser detta två frågor:
Vilken färg var brandsläckaren målad i? Följde den kamouflagets färg eller?
Jo, Lärka läser. Nej, den var inte målad av oss finnar. Men jag vet inte färgen. Lite svårt att se från svartvita bilder... Den ser mörk ut på SA-bild 151595, så jag skulle gissa på mörkt blågrå (eller röd förstås, men det tror jag inte på, inte på utsidan av vagnarna).
Robert A skrev:Ska 531-6 ha de två 2m tyska antennerna eller var det en annan typ senare under kriget? Tycker det är konstigt då vissa vagnar under 43 har antenner medans foton under 44 är de borttagna eller bara en används.
Vet inte vilka foton du hänvisar till, men låtom oss betänka att människan av naturen är lat, bekväm och benägen att ta den enklaste vägen ut allt. När man kollar in krigstida bilder så ser man ideligen att spadar, verktyg, brandsläckare och andra löstagbara grejor mycket ofta saknas från vagnarna. Antingen ligger de i lådan, eller så har de "evakuerats" av någon som för tillfället tyckt sig behöva saken i fråga. Det samma gäller för antennerna. Vagnen behöver ju i princip endast en antenn (den för vagnchefen), så varför skruva fast den andra då man under tiden kan ta sig en kaffe till?

Baklampan (glömde ta upp den förra gången, sorry) är lite si-och-så. Det är svårt att se på ovannämnda SA-bild vilken lampa som var på just Liisa, men vagnen kunde i sig ha den tidigare, fyrkantiga versionen. Men du gör som du vill.
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Janne Nilsson »

Kaffe, du menar surrogaten gjort på bark? ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Andreas Lärka
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 feb 2012, 08:58
Kontakt:

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Andreas Lärka »

Janne Nilsson skrev:Kaffe, du menar surrogaten gjort på bark?
Näe, från ryssarna erövrad Lend-Lease förstås! :D

(Egentligen så minns jag inte att jag skulle ha läst om just erövrat kaffe, men amerikanska köttkonserver var mycket populära krigsbyten.)
Andreas Lärka
Vanda, Finland

http://www.andreaslarka.net
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av SvenYoung »

Gillas skarpt, ser jättefin ut Robert. Härligt kammo!

Riktigt kul med en finsk Stug dessutom :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Robert A »

En liten uppdatering på bygget. Började vädringen med ett lätt filter följt av en wash för att förhöja skarvar och andra ytliga detaljer. Målade chippningar och skrapmärken här och där följt av lite oljefärg för sk streaking främst där
de extra banden och stockarna ska vara. Valde vädra vagnen som att den åkt på åkrar och landsvägar som dammar en del, mixade vädringen mellan olika foton jag hitta och är relativt nöjd med resultatet. Dammet åstadkom jag genom att
mixa diverse vallejo/MIG pigment med tamiyas akryl förtunnare i tunna washer, läste en artikel om det i AFV modeller och funkar kanon.

Banden vädrades genom att bada dem i blacken-it, följt av en mörk wash och diverse pigment som löstes upp med förtunnare. Målade bandens ovansida delvis med mr.color dark iron som polerades medans undersidan slipades lätt med slippaper.
Testade för första gången life-colors gummi färgset och riktigt nöjd med hur de fungerar..

Det som återstår nu är stockarna, vapen skölden, luckan och andra småsaker. Ska även fixa presenningen som användes för att täcka manteln vid regn, tänkte mig en hopvikt variant som enl bilder förvarades framför förvaringslådan.
Införskaffade plusmodels löv i olika varianter som jag tänker lägga här och där främst under stockarna där de lär ha samlats en jäkla massa smuts och skräp.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Vid nästa uppdatering lär vagnen i stort sett vara klar förutom figuren och lite grankvistar som ofta användes som kamouflage (inte riktigt ännu listat ut ett bra sätt att få till grankvistar men läste om en växt som var lämplig enl AFV modeller..)

//Robert
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Finsk Stug III 1:35 Tamiya

Inlägg av Anders_Isaksson »

Ser bra ut!
Nästan i mål nu. :)
Skriv svar