J 35A i provkamouflage, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

J 35A i provkamouflage, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

En bild i Draken-Facebookgruppen väckte vansinnig inspiration. Vansinnig eftersom jag hade tänkt ägna senvintern åt att göra klart lite annat påbörjat. Men vansinnigt kul ändå. Så nu blir det en tidig 35:a i provcamouflaget "hav" från de test som gjordes 1961-62 och som så småningom mynnade ut i det nuvarande Drakenkamouflaget.

En bra förutsättning för framgångsrika infall är att man har saker hemma. Och efter lite grävande i högarna kom jag upp med både korta luftintag, tidig fentopp, en A-bräda och ekrade fälgar. Bingo! Ja, och ett gäng Hasegawor låg förstås och väntade. Bara att sätta igång!

Bild
Senast redigerad av Björn Fransson den 04 apr 2014, 14:29, redigerad totalt 1 gånger.
Ollo76
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 feb 2014, 17:50
Namn: Olof

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Ollo76 »

Hej Björn. Jag har kollat in din blogg ett antal ggr. Makalöst fina modeller du bygger!
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3657
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av magnusf »

Följes som vanligt med stort intresse :-) !

M
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Henrik R »

Ja, helt klart ska den här draken följas!
Axx
Inlägg: 202
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:43

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Axx »

Följer ju naturligtvis bygget här också. Inte bara på FB. Kör hårt!
/ Axel
PederT
Inlägg: 605
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av PederT »

Björn, jag ser fram emot att få följa bygget av denna Drake.
//Peder
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Pelle F »

Jag blev enormt nyfiken på denna provmålning, men lyckas inte hitta någon bild. Törs man fråga om hur det ser ut, eller innebär det att man smygkikar i påskägget utan lov?
/Pelle
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Kul med så stort intresse! Har plockat ihop en del idag, återkommer med rapporter. Det här är inte tänkt att bli någon långbänk (vilket jag alltid tror, så lita inte på det!).

Och det är klart att vi ska smygtitta i påskägget! :) Hittar ingen bild på nätet, men Revells gamla boxart visar faktiskt riktigt bra hur dessa såg ut. När jag köpte en sån här som tioåring, tyckte jag att det var lite komiskt att Revell hade så dålig koll på Drakenkamouflaget och på märkningen - gamla siffror och inga kronmärken på vingarnas ovansidor. Men i själva verket hade konstnären gjort riktigt bra research på just dessa provmålade maskiner. Några såg ut så här, minst en hade omvända färger, blå med gröna ränder medan en lär ha varit helgrön.

Bild
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av MartinN »

Jag behöver väl inte meddela att även jag följer ditt projekt, Björn? Jag har alltid gillat Revells boxart och kom att tänka på att medlemmar i IPMS Sverige också kan ta en titt i Scala 197701 (finns på IPMS Sveriges hemsida) där det finns lite om Draken i modell (Airfix) och en sidovy på 35077 (F13 77) med detta camouflage.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: J 35A i provkamouflage, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Kul att höra, Martin! Bygget går raskt framåt, det mesta av själva byggandet är faktiskt redan klart. Återkommer strax med bilder.
Skriv svar