1952 Hudson Hornet Kustom
Postat: 09 feb 2014, 09:43
Ett riktigt långprojekt på gång så det lär inte dugga tätt med uppdateringar.
Hur som helst så har jag sågat lite här och där för att få till en något lägre kärra och så här långt har jag kommit med tillstukningen för stunden.
Det började så här:
Skrapade längs med gjutvecket på insidan, nästan vägrätt med karrossidan rakt upp.


Till slut hade jag lösa sidor att limma fast lite högre upp på karossen, är det inte multi-piece får man fixa det själv!

Lämnade emblemet fram för att flytta senare med annan metod som det visade sig. Försökte först göra en avgjutning utan större lycka.

Eftersom det då inte gick bra att gjuta med bibehållen detaljering sågade jag helt sonika bort en bit runt om emblemet och fixade en ny bit att limma fast det renslipade emblemet på.



Tank och resevhjulsbalja satt som en hängpung och så kunde det ju inte få vara! Har också börjat modda för lägre hjulupphängning genom att höja kardantunneln. Blev mera jobb senare för att få upp axeln närmare ram och golv.

Eftersom sektioneringen är gjord med 2-3 mm fram och c:a 5 mm bak så passade ramen inget vidare mot innerskärmarna. Så då fick det kapas bort en kil därunder också.

En schysst knota måste bo under locket och som tur var hade jag en trevlig liten MoPar-produkt att stoppa in där.

Det eventuella hjulvalet är originalkapslarna med en liten bullet i mitten.


Så här är stuket så långt.

Här med den tidigare limpan bredvid, den har fått fjädringen sänkt men är i övrigt orörd karossmässigt, nåja, en lätt rakning fick den ju.

En carsontopp och lite övrigt fixande i nos och akter står på tur plus att inredningen måste masseras skapligt för att passa igen. Om jag nu ens behåller den? Fast jag tänkte mig nu ha lite originalstuk med listverket kvar på sidan så vi får väl se vart det barkar hän åt för håll....
Fick så ett tak av Johan...

...Som jag sågade sönder

Fick dit kepsen i framkant av fordsufletten så den följer rundningen på rutramen fint.

Nu börjar det likna något, ska bli en typ carson top vad det lider.

Någon bild till hur toppen sitter för tillfället, mera jobb på den kommer för att få till den bättre mot rutramen. Visst sitter toppen bättre nu jämfört med den tidigare bilden!


Å så till sist en mock up med början på frenchade strålkastare och dagmars i grillöppningen. Hela fronten behöver masseras om mera framöver, måste bara hämta lite inspiration först innan jag går loss med det.

/Niclas
Hur som helst så har jag sågat lite här och där för att få till en något lägre kärra och så här långt har jag kommit med tillstukningen för stunden.
Det började så här:
Skrapade längs med gjutvecket på insidan, nästan vägrätt med karrossidan rakt upp.


Till slut hade jag lösa sidor att limma fast lite högre upp på karossen, är det inte multi-piece får man fixa det själv!

Lämnade emblemet fram för att flytta senare med annan metod som det visade sig. Försökte först göra en avgjutning utan större lycka.

Eftersom det då inte gick bra att gjuta med bibehållen detaljering sågade jag helt sonika bort en bit runt om emblemet och fixade en ny bit att limma fast det renslipade emblemet på.



Tank och resevhjulsbalja satt som en hängpung och så kunde det ju inte få vara! Har också börjat modda för lägre hjulupphängning genom att höja kardantunneln. Blev mera jobb senare för att få upp axeln närmare ram och golv.

Eftersom sektioneringen är gjord med 2-3 mm fram och c:a 5 mm bak så passade ramen inget vidare mot innerskärmarna. Så då fick det kapas bort en kil därunder också.

En schysst knota måste bo under locket och som tur var hade jag en trevlig liten MoPar-produkt att stoppa in där.

Det eventuella hjulvalet är originalkapslarna med en liten bullet i mitten.


Så här är stuket så långt.

Här med den tidigare limpan bredvid, den har fått fjädringen sänkt men är i övrigt orörd karossmässigt, nåja, en lätt rakning fick den ju.

En carsontopp och lite övrigt fixande i nos och akter står på tur plus att inredningen måste masseras skapligt för att passa igen. Om jag nu ens behåller den? Fast jag tänkte mig nu ha lite originalstuk med listverket kvar på sidan så vi får väl se vart det barkar hän åt för håll....
Fick så ett tak av Johan...

...Som jag sågade sönder



Fick dit kepsen i framkant av fordsufletten så den följer rundningen på rutramen fint.

Nu börjar det likna något, ska bli en typ carson top vad det lider.

Någon bild till hur toppen sitter för tillfället, mera jobb på den kommer för att få till den bättre mot rutramen. Visst sitter toppen bättre nu jämfört med den tidigare bilden!


Å så till sist en mock up med början på frenchade strålkastare och dagmars i grillöppningen. Hela fronten behöver masseras om mera framöver, måste bara hämta lite inspiration först innan jag går loss med det.

/Niclas