Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass?)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass?)

Inlägg av Lurifax »

Först ur startblocken möjligtvis men förmodligen sist över mållinjen (om jag inte bryter innan) :lol:

Hur som helst, för att ha någon chans ö h t att hinna i mål måste jag vara ute i god tid.

Mitt bidrag, Andreas tolkning av lätt tyskt kavalleri från första världskriget.

Bild

En rätt gammal modell men fin ändå. Tillverkad 1986!

Bild

Hästen sitter som i ett skruvstäd.

Bild

Frågan är vad man ska göra med lansen? Enklaste lösningen är nog att ersätta den med mässing eller plasticard eller likande. Att räta ut den mjuka vitmetallen verkar vara ett hopplöst företag.

Bild

Så här är statusen 140203. Hästen klar, gubben på G. Så fort vädret blir bättre ska jag börja grundmåla.

Bild

Man kan ju fråga sig varför man inte satt gasmask på hästen. Det känns ju lite meningslöst med kavalleri där ryttaren har mask men inte hästen. (Här kan man sätta samma valfritt antal skämt om Findus, lasagne och korv. Kombinerar man det med senapsgas så kan man säkert få ihop en del skämt värdiga Stefan och Krister.)

Andreas figur är dock troget originalet.

Bild

Det är bara åtta månader kvar ...
holst

CU@C4
Göran NS
Inlägg: 127
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:38
Ort: Eslöv

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Göran NS »

Oj, Ser klart häftigt ut!
Snyggt skulpterad ryttare för att inte tala om hästkraken. Den där lansen ser riktigt obehaglig ut, gör ont bara att se den.
Skall bli kul att följa ditt bygge Peter!
Göran Nilsson Söderholm
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Öken-Erik »

Bra jobbat!

Ser ju hur kul ut som helst, det finns verkligen massor av udda objekt att bygga från WW I.

Flandern-Erik

CU@C4
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Andre B. »

Hästen ser fin ut rent grundmässigt. Undrar dock lite nyfiket... ...möter "sadelgjordarna" varandra undertill på hästen? Det ser lite ut som sadelgjord och padd sitter en decimeter längre bak på högersidan jämfört med vänstersidan?

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Plasticbattle »

Full points for the subject coolness factor. Im liking it already.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lurifax
Inlägg: 907
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Lurifax »

Andre B. skrev:Hästen ser fin ut rent grundmässigt. Undrar dock lite nyfiket... ...möter "sadelgjordarna" varandra undertill på hästen? Det ser lite ut som sadelgjord och padd sitter en decimeter längre bak på högersidan jämfört med vänstersidan?

/ Andre

Ja, där satte du mig på pottkanten rejält! :lol:

Om du menar de där repen under hästens mage som verkar vara till för att hålla fast sadeln så matchar de nog varandra på undersidan. Problemet är att de inte flutit ut riktigt i formen på i vänsterhalvan. Så det ser konstigt ut. Jag funderar på att försöka rätta till det men ... tja ... jag vet inte hur långt man ska gå. Jag funderar också på att rätta till könsdelarna som ser gravt missbildade ut men jag vågar inte ge mig ut på nätet efter refernsbilder. :oops:
holst

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Robin Nilsson »

You may not want to read this ;-)
http://www.wikihow.com/Clean-the-Sheath-of-a-Horse jag skulle nog också sparkas om nån försökte nåt ....
/ Robin
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Robin Nilsson »

Du kanske kan hitta nån staty av historisk gubbe till häst i Malmö ??
På Stortorget finns det ju en staty av hjältekonungen som befriade Skåne ur danskarnas förtryck :mrgreen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stortorget,_Malm%C3%B6
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag undrar varför inte hästen har någon gasmask?
Om Ulanen behöver en så behöver även hästen en.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Chevauxleger (först ur startblocken i C4-OPENS temaklass

Inlägg av Daniel_A »

Underbart objekt tycker jag. Gasmaskerna från den tiden är oerhört coola rent utseendemässigt, även om de påminner om en oerhört otäck krigsföring under ett grymt krig.

André, jag tror att man blir lurad av benens olika lägen när man ser halvorna var för sig, men i ihopsatt läge ser den ju rätt ut.

Holst, jag skulle nog lägga krutet på skarven i själva hästen än i sadelgjorden och har du energi kvar efter det så... Och vad gäller de ädlare delarna så behöver du nog inte vara så noga. Det finns nog inte så många som är experter på hur de ser ut i original. Jag har själv spenderat ett år bland kusarna på K1 och jag har inte en aning. Inte tänker jag bildgoogla på det heller.

Om du inte hade tänkt bygga modellen som den är, så skulle jag försöka tillverka lansen av något annat. Den ser omöjlig ut att få rak.
Jag undrar varför inte hästen har någon gasmask?
Om Ulanen behöver en så behöver även hästen en.

Janne Nilsson
Det vågade man ju googla på och det finns masker för hästar också:
https://www.google.se/search?q=gas+mask ... 52&bih=937

/Daniel
Skriv svar