Den uppmärksamme kanske har noterat min notoriska oförmåga att hålla mig till ett projekt åt gången. Det senaste halvåret har det inneburit enorm torka inom avdelningen "färdiga byggen", då jag gått ner mig på tok för djupt i 1/48-träsket. Man blir ju aldrig klar, ju! Tack och lov finns det evenemang som 08-Open som sätter lite blåslampa i häcken på mig. Och plötsligt får jag fem klara på tre veckor. Först ut var Lynxen, och F-111:an dök ju upp häromdagen. Och här är nästa på tur, Javelinen:
Har väl nämnt det förr, men det förtjänar att sägas igen: Detta var en sann fröjd att bygga! Jädrar, vilken modell...
...och så stor! Och tung! Det är så mycket plast (och rätt tjock sådan) även invändigt, så den blir härligt massiv. En skarp konstrast till F-111:an som känns så där modelligt ihålig så som stora modeller var förr. Om ni förstår vad jag menar.
Räknade aldrig dekalerna, men så kopiösa mängder text har jag inte satt dit sedan Hedenhös. Eller Airfix Sea Vixen. På undersidan har nog nästan varenda panel någon liten textremsa. Det är tydligt att det aldrig delades ut några instruktionsböcker till dessa. Allt stod på. Om vi hade kört samma principer på våra bilar, hade de varit fullklottrade med texter av typen "backspegel", "motorhuv", "tanklock" etc. Det är typ den nivån det är på texterna.
Lite spännen på bältena (av Tamiyatejp) plus lite extra slangar på sätena lades till. Glömde fota sätena innan de försvann i de svarta hålen. Ni som är på Open får väl fördjupa er i cockpiten lite närmare.
Stegen är grymt snygg och både ett lyft och en färgklick, tillsammans med FOD-luckorna som både lyser upp och besparar oss lata byggare en svår spackelochsliporgie inuti luftintagen. Körde samma kirurgi på stegen som Henrik, se hans byggtråd. Hålen borrades upp och staget som då försvann en aning, ersattes. En enkel åtgärd som lyfter helhetsintrycket ordentligt.
Åsså en bild från andra hållet också. Dekalerna var av bra kvalitet, men panellinjerna är rätt djupa (dock inte så farligt breda), vilket gjorde det rätt knepigt att få det de stora. Lyckligtvis har Airfix ordnat med hål för vortexgeneratorerna (de små taggarna) på vingarna. Än mer lyckligtvis satt hålen där de skulle. Annars hade det blivit komplicerat.
Det var det. Bara Draken och Lancastern kvar nu. Lördag är väl inte förrän på lördag?