Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik: Ja, det ser lovande ut för Open. Visserligen är jag fullt kapabel att stanna av ett bygge precis innan mållinjen, men den här gången kan nog inte ens jag misslyckas med att få till det sista. Bara typ niohundra småtexter kvar. :)

Anders: Ja, den är maskerad med vanlig 40 mm Tamiyatejp. Javelinens kamouflage hade väldigt skarpa kanter, så det är att rekommendera. Jag förstorade upp målningsbeskrivningen till 1/48, sedan var det bara att sätta tejpen på pappret och skära ut mönstren med en vass skalpell. Tejpen är så pass tunn att mönstret lyser igenom, så det var inga problem att skära rätt.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)

Inlägg av Halvar »

Riktigt snyggt! Camot ser kalasfint ut! Javelin är så fulsnygg så till och med jag går igång på den.

Peter
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)

Inlägg av Anders_Isaksson »

Björn Fransson skrev: ...
Anders: Ja, den är maskerad med vanlig 40 mm Tamiyatejp. Javelinens kamouflage hade väldigt skarpa kanter, så det är att rekommendera. Jag förstorade upp målningsbeskrivningen till 1/48, sedan var det bara att sätta tejpen på pappret och skära ut mönstren med en vass skalpell. Tejpen är så pass tunn att mönstret lyser igenom, så det var inga problem att skära rätt.
Bra tips! Engelskt flyg har ju ofta ett ganska snirkligt mönster och jag känner mig inte lockad att försöka skära till det på frihand så din metod låter ju väldigt smidig.
Hade glömt att Tamiya har så pass bred tejp, vilket ju även snabbar upp processen. :)
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48)

Inlägg av Björn Fransson »

Inte så mycket verkar ha hänt. Men det har det. En futuresession senare och efter en rejäl dust med panellinjerna ser det ut så här. Panelerna är ju ett kapitel för sig. De är inte så breda, men rätt djupa. Så även om jag inte är en vän av alltför framträdande sådana, blir det ännu mer leksaksaktigt om man låter bli dem helt och hållet. Ett exempel på hur den rådande trenden hot tillverkarna mer eller mindre tvingar oss byggare att förstärka panelskarvarna fast vi egentligen inte vill. Och visst kan man spackla igen dem, men jag är rätt säker på att slutresultatet inte blir bättre då.

Nu är detta en anteckning i marginalen, slutintrycket av ytdetaljeringen när färg och wash väl är på plats, blir helt OK. Bra jobb av Airfix trots allt.

Bild

I verkligheten har jag kommit ett snäpp till, just nu är jag inne i den omfattande dekalprocessen. En trixig sådan, med rejäla dekalflak och hål som ska passas in. Rapport kommer.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Den uppmärksamme kanske har noterat min notoriska oförmåga att hålla mig till ett projekt åt gången. Det senaste halvåret har det inneburit enorm torka inom avdelningen "färdiga byggen", då jag gått ner mig på tok för djupt i 1/48-träsket. Man blir ju aldrig klar, ju! Tack och lov finns det evenemang som 08-Open som sätter lite blåslampa i häcken på mig. Och plötsligt får jag fem klara på tre veckor. Först ut var Lynxen, och F-111:an dök ju upp häromdagen. Och här är nästa på tur, Javelinen:

Bild

Har väl nämnt det förr, men det förtjänar att sägas igen: Detta var en sann fröjd att bygga! Jädrar, vilken modell...

Bild

...och så stor! Och tung! Det är så mycket plast (och rätt tjock sådan) även invändigt, så den blir härligt massiv. En skarp konstrast till F-111:an som känns så där modelligt ihålig så som stora modeller var förr. Om ni förstår vad jag menar.

Bild

Bild

Räknade aldrig dekalerna, men så kopiösa mängder text har jag inte satt dit sedan Hedenhös. Eller Airfix Sea Vixen. På undersidan har nog nästan varenda panel någon liten textremsa. Det är tydligt att det aldrig delades ut några instruktionsböcker till dessa. Allt stod på. Om vi hade kört samma principer på våra bilar, hade de varit fullklottrade med texter av typen "backspegel", "motorhuv", "tanklock" etc. Det är typ den nivån det är på texterna.

Bild

Bild

Bild

Lite spännen på bältena (av Tamiyatejp) plus lite extra slangar på sätena lades till. Glömde fota sätena innan de försvann i de svarta hålen. Ni som är på Open får väl fördjupa er i cockpiten lite närmare.

Bild

Stegen är grymt snygg och både ett lyft och en färgklick, tillsammans med FOD-luckorna som både lyser upp och besparar oss lata byggare en svår spackelochsliporgie inuti luftintagen. Körde samma kirurgi på stegen som Henrik, se hans byggtråd. Hålen borrades upp och staget som då försvann en aning, ersattes. En enkel åtgärd som lyfter helhetsintrycket ordentligt.

Bild

Åsså en bild från andra hållet också. Dekalerna var av bra kvalitet, men panellinjerna är rätt djupa (dock inte så farligt breda), vilket gjorde det rätt knepigt att få det de stora. Lyckligtvis har Airfix ordnat med hål för vortexgeneratorerna (de små taggarna) på vingarna. Än mer lyckligtvis satt hålen där de skulle. Annars hade det blivit komplicerat.

Bild

Det var det. Bara Draken och Lancastern kvar nu. Lördag är väl inte förrän på lördag?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Inlägg av Henrik R »

otroligt snygg Javelinen blev Björn! Nu ser jag framför mig hur himla grymt det kommer bli med 2 olika Javeliner bredvid varandra. tänk bara på synergieffekten!
Dom båda tar väl upp ett halvt bord ;-)
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Snyggt och inspirerande! Jag ska kolla noga i helgen!

Men vi kör ju på sommartid nu, så lördag kanske är flyttad något...?! :)

Mvh
Fredrik
robertlundin
Inlägg: 242
Blev medlem: 31 jan 2012, 23:00
Namn: Robert Lundin

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Inlägg av robertlundin »

Wow, ser fram emot lördag!!
/Robert Lundin
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Gloster Javelin! (Airfix 1/48) - Klar!

Inlägg av Niklas »

Jäklar att man inte kan vara där på lördag, en annan får ju offra sig på en helg i Alperna istället, då man är fast med jobbet i Frankrike... ;)

Hur som helst, sjukt snyggt Björn, jag är, som alltid, lika imponerad av dina byggen! Det röda är, som du säger, en härlig kontrast till kamouflaget på modellen. Vilken pjäs!
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Skriv svar