Sida 1 av 3

Lotus 78. Argentina 1977. Färdig på sid. 2

Postat: 15 jan 2014, 13:15
av Björn B
Jag har en Lotus 78 som legat påbörjat ett bra tag nu. Skala 1/20 som övriga F1 bilar jag bygger. Motorblock och växellåda hade byggts ihop och målats innan det hela lades åt sidan. Den senaste utgåvan har etsdelar som gör att man kan bygga 1978 års version men det här är den gamla utgåvan så jag bestämde mig för att bygga den som en från 1977.

Bild
När jag tittar på bilder så hittar jag ingen bild på Tamiyas version. Så fram med sågen.

Re: Lotus 78

Postat: 19 jan 2014, 14:24
av Björn B
Bild
Detta kommer bli en bil från Argentinas GP 1977. Jag hittade en version som inte går att bygga utan att såga:)

Bild
Den kommer att se ganska annorlunda ut jämfört med andra Lotus 78 med den raka bakänden på sidopoddarna

Re: Lotus 78

Postat: 29 jan 2014, 02:02
av Björn B
Bild
Den hade även ett lågt luftintag till motorn så den måste fixas.

Bild
Såga och sedan limma dit intagen upp och ner.

Bild
Det blir till att bygga en lite del i taget för att hålla ihop det hela. Först en bit plasticcard i den främre delen.

Bild
Sedan en triangelformad plast på insidan.

Bild
När den har torkat är det dags att såga ner luftintaget till rätt höjd.

Bild
Nu har jag fått till grundformen. Imorgon börjar arbetet att få till rätt form på det hela.

Re: Lotus 78

Postat: 29 jan 2014, 10:16
av Robin Nilsson
Bokstäverna 'såg' förekommer ofta i inlägget ser jag. Ska du såga mera ?
:-)

Re: Lotus 78

Postat: 29 jan 2014, 11:09
av Björn B
Jaaså det SÅG du. Jag tror att jag har sågat klart på den här nu. Dags att reparera skadorna.

Re: Lotus 78

Postat: 29 jan 2014, 12:10
av Robin Nilsson
Jag kom, jag såg, jag sågade ;-)

Re: Lotus 78

Postat: 29 jan 2014, 17:45
av Herr Katt
Stor nostalgivärde... På den tiden började F1-mästerskapet i januari på Buenos Aires autodrom... Det var tider det! 8-)

Re: Lotus 78

Postat: 30 jan 2014, 22:11
av Björn B
Bild
Bygget av airboxen går vidare. Magic Sculp har lagts på så jag är ett steg närmare. Här är den tillsammans med en standardkåpa.
Dags för en låååååångtråkig historia eftersom jag inte kan göra så mycket på bygget just nu.
Det är en gammal modell. Jag antar att det är en av de första med elmotorn ersatt med en skalaenlig motor. Det finns inga etsdelar i den och dekalerna är för en 1977 års säsongs bil . Förutom det faktum att dekalerna trycktes i gult istället för den beige färg de borde ha så ville jag bygga en bil av Ronnie Peterson från 1978, så jag köpte en uppsättning av dekaler från Indycals. Ungefär samtidigt släppte Tamiya åter sin 1/12 Lotus 78 med etsdelar. Jag märkte att den hade olika sidoplåtar på bakvingen och började titta på bilder. Naturligtvis var det fel i modellen. Jag skulle kunna göra nya sidor utan problem men dekalerna inte skulle passa. Detta la bygget på is. Senare släppte Tamiya 1/20 modellen igen med etsdelar till rätt sidopåtar till vingen. Studio 27 släppte dekaler till en 1978 bil så jag köpte dem men började aldrig bygga.
Jag hade tdigare byggt den röda Lotusen från Japans GP och det blev ju den sista starten i F1 för Gunnar Nilsson så jag började fundera på att bygga denna som Monza 1978 som var Ronnies sista start. Båda svenskarna avslutade sin karriär i en Lotus 78! Så jag köpte en uppsättning av Italiens GP dekaler men kom aldrig igång med bygget den här gången heller. Senare hittade jag en konverteringssats för en tidig 1978 bil så jag bestämde mig för att bygga Ronnies vinnande bil från 1978 Sydafrikanska GP istället.
Men varför inte bygga en 1977 års bil med den gamla bakvingen också? Det slutade med att jag köper en modell till. Denna gång den senare versionen med etsdelar.
Den gamla skulle byggas som en 1977 bil för Mario Andretti. Allt väl men nu hade jag inte dekaler till den. De första jag köpte skulle kunna passa men de var för Peterson.
Ska jag köpa nya dekaler eller kan jag modifiera de jag har? Jag började titta på bilderna igen och upptäckte att den version Tamiya gjort aldrig tävlat i GP-serien.
Med nya bakvingen skulle jag nog använda 1978 dekalerna, men jag såg också att bilen såg mycket annorlunda i det första loppet och det var något som verkligen tilltalade mig . Men det fanns bara ett problem med detta. Dekalerna!
Ingen av de uppsättningar jag hade var användbara. Jag var ganska säker på att jag skulle kunna rita kompletterande dekaler till den sats jag köpte från första början men skulle jag kunna matcha färgen? Efter många experiment med färg och utskrift fick något som inte är en helt perfekt färgmatchning men förhoppningsvis tillräckligt nära för att vara användbart.

Bild
Originaldekalerna nederst och mitt tillägg ovanför.

Re: Lotus 78

Postat: 30 jan 2014, 22:18
av Lars Befring
Björn!

fan va snyggt! du tar det här med multimedia-modellbygge till helt nya nivåer!

RESPEKT!

/L

Re: Lotus 78. Argentina 1977

Postat: 01 feb 2014, 14:53
av Björn B
Bild
Nu börjar den bli klar.

Bild
Några ställen behöver lite mer spackel men snart är bilen klar att lackas.