Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3654
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48

Inlägg av magnusf »

Det blir ett kul utställningsbord det här!

Vi ses på lördag!

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48

Inlägg av Robin Nilsson »

Stefan S skrev:Tänkte på en sak när du nämnde det vita limmet på dekalerna. Tog du bort det eller? Vet att en del sådant lim blir rostfärgat efter ett tag, råkade ut för på det en USAirfix Airbus jag byggde med original Eastern dekaler. Efter det missödet är jag alltid noggrann med att ta bort allt vitt lim om det skulle dyka upp på dekaler.


Stefan
Jag tvättar nästan alltid bort dekal-limmet och använder en pöl med klarlack (Tamiya eller golvpolish) som fästmedel istället, det
fixar problemet med "silvering" (luft under dekalen som ger silvriga ytor).
/ Robin
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Det försvann när jag pressade ut vattnet. Men visst, det kanske blir rostfärgat i framtiden, vem vet. Huvudsaken är att den klarar sig över helgen. :-) Den är förresten klar nu, ska försöka hinna fota den innan jag packar ner den.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Voilá!

Bild

Inte lika fräck med vingarna bakåt. Men vi kör en bild ändå:

Bild

Vi tar en närbild på den snillrika mekanismen. Minns att detta är anno jäkligt längesedan. På den tiden visste de hur man fick till leksaksfeelingen på modellerna. En konst som glömts bort på senare år.

Bild

Bild

Bild

Ingen detaljorgie här inte. Den här kärran är rejält grovt tillyxad. Lite som en 1/144 i mastodontformat. Men några närbilder kan vi väl kosta på oss. Titta inte för noga bara.

Bild

Bild

Det är något visst med swing-wing! Trist med alla dessa datorer som gjorde denna härliga teknologi föråldrad.

Bild

Rätt skön i den här vinkeln också.

Bild

Kul initiativ detta med Monogram, kärran riktigt längtar efter att få träffa andra gamla klassiker i helgen. Tack Uffe för att du fick mig att bygga den här gamla godingen efter alla dessa år.
Björn Eriksson
Inlägg: 603
Blev medlem: 28 jan 2012, 00:29

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Eriksson »

Snyggt och väl genomfört bygge Björn!

Ska bli kul att få se den IRL på lördag och Söndag
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala

Wings of Excellence SAAB 1937-2014
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Snussugen »

Läcker! Är det häftmassekorvar du använt för att lägga ut camot såpass fint?
Live & let dry.
Anders_Isaksson
Inlägg: 504
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:43
Ort: Stockholm

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Anders_Isaksson »

Bra jobbat, Björn! :)
Maskade du fram och målade de där ljusa listerna runt glasen?
En sån där typisk detalj som ser så lätt ut men som jag står lite handfallen inför att själv få till.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Björn Fransson »

Björn Eriksson skrev:Snyggt och väl genomfört bygge Björn!

Ska bli kul att få se den IRL på lördag och Söndag
Tackar!
Snussugen skrev:Läcker! Är det häftmassekorvar du använt för att lägga ut camot såpass fint?
Tack! Nej, jag har skurit ut det ur Tamiyatejp. Funderade på andra metoder, även att spruta det för hand. Men en närmare titt visade på att gränserna var väldigt skarpa, så det här blev mest naturtroget i mina ögon.
Anders_Isaksson skrev:Bra jobbat, Björn! :)
Maskade du fram och målade de där ljusa listerna runt glasen?
En sån där typisk detalj som ser så lätt ut men som jag står lite handfallen inför att själv få till.
Nja, jag målade det för hand innan jag tog bort maskeringen. Så det är halvmaskat kan man säga. :-) Titta en gång till, så ser du att det är lite svajigt i ytterkant. En svår detalj det här, den finns ju även på t ex Draken, då brukar jag måla den helt för hand (men då är den inte lika iögonfallande i färgen). En hyfsat stadig hand är modellbyggarens bästa vän. Men det är lite läskigt varje gång...
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Henrik R »

Snyggt Björn! Ska bli mycket trevligt att se den på monogrambordet. Och framförallt träffa dig igen och växla lite ord! :-)
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Monogramutmaningen: F-111A, 1/48 - Klar!

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag tycker nog att utseendet med svepta vingar är "coolast",
det lyser liksom " I'm in a hurry, I'm on a mission..." om den.
/ Robin
Skriv svar