Tyrrell 008. Färdig på sid. 2

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Bild

Nya däck från MFH har levererats så den börjar se ut som en bil...... kanske.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Börjar se mållinjen nu.

Bild
Håller på med dekalerna. Kvar att göra sedan är fixa bälten och bygga nya sidokjolar.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Sten Ekedahl »

Du menar väl målflaggan?
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Så var det men just nu känns det som jag fått punktering.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Fick en ny motgång när jag höll på med dekalerna. När jag skulle sätta did First Nationay City dekalen på sidan så gick det inta att få den rätt.
FI i first skall vara placerat bakom störtbågen och CITY framför backspegeln.Jag jaämförde med foton och märkte att bokstäverna sitter för tätt och mellanrummen mellan orden är för korta.

Bild
Eftersom dekalen redan var blötlagd så var det ingen ide tat försöka klippa isär alla bokstäver men det gick i alla fall att separera alla ord och dra isär dom lite. Det verkar som om backspeglarna sitter för långt fram på modellen.
Nästa problem var utlösningen för eldsläckningen. En röd rektangel som märkts ut med en röd cirkel med ett vitt E. Ovanför cirkeln är en röd pil som ska peka på rektangeln. Det verkade som om dekalen var för stor för pilen hamnade i rektangeln istället för under den men det visade sig att det är rektangeln som sitter för lågt på modellen.

Bild
Medan jag försökte komma på om backspeglarna satt fel tittade jag på denna bild från Tyskland och märkte att motorkåpan verkade vara delad. Jag fick onda aningar och visst, det verkar som det dök upp till Sveriges GP så min modell borde haft det. Efter mycken frustration och irritation var jag faktiskt beredd att fylla hålen för backspeglar och brandsläckning och placera dom rätt vilket skulle inneburit ommålning av det vita. Så jag testade med tejp för att se om dekaler eller färg skulle lossna men båda satt kvar så jag struntade i alltsammans och lade ner bygget. Idag har jag beslutat mig för att strunta i felen och få den klar. Det finns annat och bygga och den ser trots all ganska bra ut ändå.
Alla dekaler är nu på plats. Sidokjolar, säkerhetsbälten och backspeglar är det som saknas.
Senast redigerad av Björn B den 03 jun 2016, 04:11, redigerad totalt 1 gånger.
Robert A
Inlägg: 556
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:04
Ort: Nacka

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Robert A »

Börjar se klar ut och ja Studio 27 är fasiken inga MFH satser.. man undrar ibland om S27 ens använder sig av referens material förutom foton. Ser på fotot att sidokjolarnabara fanns framtill på bilen, inte sett det förut utan snarare mer
som lotus 79 som hade hela vägen. Kan iofs varit en regel grej när de försökte stoppa dem..
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Sidokjolar ja. Det var ju i början av vingbilarnas era, det var väl bara Lotus som hade en sådan 1978 och de andra gjorde vad de kunde för att få sina bilar snabbare. Men nu är det dags att bygga kjolarna till min bil.

Bild
När jag såg denna bild från Anderstorp undrade jag varför man hade gälar på kjolen men när jag såg bilden från Tyskland (högre upp) förstod jag att det är gummit som buktar ut mellan nitarna.

Bild
Jag tänkte försöka återge detta på min modell och här är mitt försök. Nitar ska till på kjolarna men det känns som det kan funka.
Senast redigerad av Björn B den 03 jun 2016, 04:10, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Bild
Så då är dom sista delarna på plats

Bild
Kjolarna målade och backspeglarna monterade på fel plats.

Bild
Tamiyas bältessats men pappersbältena byttes ut mot blått satinband

Bild
Så får man inte glömma Anderstorps Racingclub-emblemet som satt på bilarna som tävlade i Sverige.
Bilder på den färdiga modellen kommer.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008

Inlägg av Björn B »

Färdig, nästan byggd rakt ur låda men kanske inte som det var tänkt.
Jag blandade delarna till två versioner och fick en tredje.
Modellen är i skala 1/20 från Studio 27

Bild
Bild
Bild
Patrick Depailler från Sveriges GP 1978

Bild
Bild
Fler bilder kommer på min hemsida senare.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrrell 008. Färdig på sid. 2

Inlägg av Stellan »

Den råa metallen i fälgar och kylaren samt nitarna förhöjer graden av maskin betydligt. Bra att du inte gav upp, snyggt jobbat.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar