Ja, jag vet, det är lite yesterday's news, Den här var ju klar redan i våras, de av er som var på Open kanske såg den. Men jag fotograferade den först häromdagen för att lägga ut den på Britmodeller och insåg då att jag aldrig avslutade den här tråden. Nåja. Här kommer några bilder, även om det är en rätt udda fågel, är den ju rätt intressant i svensk flyghistoria. Så framtida byggare kanske kan plocka upp en del av mina erfarenheter. Och alla modellbyggare besöker ju inte Open. Ännu.
Allt blev klart kvällen före Open. Ett lackmissöde höll på att sabba allt. Den matta lacken på ovansidan var inga problem, men det glansigare svarta drabbades av apelsinskalseffekt. Och då det var lite brådis skulle jag förstås fixa detta på en gång. Dumt. Istället för att slipas ner snyggt, följde lacken med i stora sjok. Allt fick slipas ner med fint slippapper och för att lackas om några timmar senare. Till slut blev allt rätt bra, men vägen dit var minst sagt en smula halsbrytande.
Just då var jag rätt trött på den, men med lite distans är jag betydligt mer nöjd. Ett inte allför enkelt bygge, som numera pryder sin plats i vitrinen. Trots att jag byggt hundratals modeller genom åren är detta faktiskt min allra första Lancaster.
...och om man bara tänker på maskandet av huven lär det bli min sista. Tur att det finns färdiga masker. Ska nog prova det nästa gång.
Top Gun-satsen bjuder på en hel del utmaningar. Men det mesta finns med, bland annat det dubbla sporrhjulet. Notera att det sitter längre bak än på vanliga Lancaster.
Aluminiumpartiet målades med Vallejos aluminium. Mitt första försök med denna färg, och ett mycket positivt sådant. Den användar jag gärna igen!
Ställ och hjulhus fick lite extra detaljer som doldes effektivt när allt var klart.
Jag valde ju även att låta en av Merlinmotorerna synas. Och ser nu att jag även fått med lite extra vädring, om någon undrar vad som sitter på den yttre propellern, är det en helt äkta dammtuss. Dags att städa hobbyrummet, tror jag.
Dekalerna var ett ihopplock från arkivet blandat med lådans dekaler. Serienumret pusslades ihop från serienumren i lådan, det var för ovanlighets skull skrivet i samma storlek, färg och typsnitt som på RAF-maskinerna. Numret som skulle pusslas ihop var alltså 80001. Hade jag valt Revells Dambusterutgåva, hade jag fått utgå från 0932 och 0909. Nu gjorde jag inte det, utan fick hålla till godo med 739 och 4964... Ett rejält pussel som inte underlättades av att jag när allt var klart upptäckte att jag satt allt på fel ställe. Bara att plocka bort dem och börja pussla igen. På något mirakulöst sätt fick jag ihop det.
Men trots en del svordomar på vägen, ett kul bygge som förverkligade en gammal dröm. Vissa modeller tittar man lite mer på när de är klara än andra. Den här hör till dem.