Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Henrik R »

Som jag tyckte på Open ..Den är ascool!!! fint bygge Björn!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Stellan »

Björn, denna kärra är liksom en sådan där ahaupplevelse som man får ibland. När färgerna är harmonserade och märkningen sitter där den ska göra så blir alla svartvita bilder så mycket mer levande. Storartat projekt och finemang genomfört.

Dambuster? Damtusser ska det väl vara när det gäller din modell :)

Sidospår: kom att tänka på Forslunds bok om J 33 och bilderna om hur man fotade en J 33a i svarta natten från aktern på Tp 80. Stjärtkonen plockades av, en strålkastare monterades och fotografen hängde ut för att filma nattjaktplanet.
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Daniel_A »

Mycket stiligt bygge på alla sätt. Imorgon ska jag visa min pappa bilderna. Han kommer ihåg Tp80 sen han var grabb och han har berättat att hangaren den stod i var för kort, så hela fenan stack utanför.

Senare efter haveriet brukade grabbarna cykla ut till Slaka och leta efter vrakdelar vid nedslagsplatsen.

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Björn Fransson »

Tack, Henrik, Stellan och Daniel!

Daniel: Fascinerande! Häftigt att en som har sett originalet ska få se min modell!

Stellan: Din formuleringskonst överstiger vida min byggkonst! Jag bugar mig inför dessa vackra ord och konstaterar att du har rätt, jag har alltså både byggt en jettestare OCH en dammbuster! :)

Läste någonstans om Venom-bilden, visst är det den här som man fotade från Lancen? Definitivt en av de allra bästa bilderna i den svenska flyghistorien!

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Stellan »

Björn, du är för vänlig, men du bygger fortfarande både mer och bättre än vad min fingersättning mäktar med att hylla :)

Man filmade väl en hel del från Lancen vad jag förstått till filmen Nattjakt men till den bilden du visar användes en B 18. Bygg både B 18 och J 33 så har du en liten story att berätta.

Det som syns på bilden ska, förutom snöflingor, vara Västerås i nattljus, det är det som syns som små ljusa märlor. Måste vara mäktigt ball att hänga fastkopplad och få ett jaktplan uppfarande i mörkret. Borde vara möjligt att få fatt i filmen på Armé-, Marin-, och Flygfilm.
Stellan Schroeder Englund
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av SvenYoung »

Jättefin modell, Björn, Lancaster är blad det vackraste jag vet. Snyggt jobbat!
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Daniel_A »

Här kommer en liten eftersläntarkommentar. Jag visade ditt bygge för min pappa och han var givetvis lika imponerad som vi andra. En liten rolig detalj berättade han som jag tänkte passa vidare. Lancastern var parkerad i den hangar som låg närmast gamla E4:an som gick förbi Malmen på den tiden och således syntes den bra för nyfikna. Den var som sagt flera meter för lång för hangaren och det hade man löst genom att ta upp ett halvcirkelformat hål i vardera hangarporten, så att de kunde stängas runt den utstickande stjärten. Så var den förvarad i flera år, så om bakpartiet var mer väderbitet än resten har det sin förklaring.

/Daniel
Björn Fransson
Inlägg: 3578
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Tp 80 Lancaster - Klar, bilder sid 3

Inlägg av Björn Fransson »

Kul att du visade honom bilderna och häftig historia! Man skulle gärna sett en bild på den där hangaren. :)
Skriv svar